Utan brytare och 0.5A, Tri Spark

Commanditen

New member
Jag har installerat "Tri Spark" ett elektroniskt tändsystem inköpt från Colorado Norton Works. Efter att ha kopplat bort alternatorn och kopplat amperemetern mellan batteriet och tändningen så kunde jag mäta upp 0.5 Ampere vid ca 3000 varv!!!
Lättstartat och fin tomgång dock har jag inte kört min Commando ännu med det nya systemet. Hela tänssytemet ryms där brytarna satt och installerades mycket lätt. Kostnad ca 2 000kr

Brytarna ovän

Staffan
 

Per G

New member
Verkar som dom elektroniska systemen har blivit bättre under senare år.
Snart kanske dom är lika bra som ett brytarsystem :D :D

Tror mitt brytarsystem ligger runt 0,65A strömförbrukning. Lättstartat, fin tomgång, 0,41-0,45 liter milen. Kostnad under 500 kronor.
Har original 120W alternator och behöver inte stödladda batteriet trots att jag alltid kör med fullt lyse på.
Men jag måste tvätta/putsa och ev justera brytarna en gång om året.

Spelar väl iofs ingen roll vad man använder bara det funkar och man själv är nöjd. Var och en har sin religion :) :)

/Per
 

Anders

New member
Om man ställer tändningen med stroboskop är det 28 grader med 3000 varv (samma som brytare)eller räcker det att ställa med indikatorn på tändmodulen (lampa)Jag vet att boyer har 31 grader vid 5000 varv.
MVH Anders som funderar på att köpa en. :?:
 

Commanditen

New member
Det blev nästan rätt innan jag plockade fram stroboskoplampan. Man ställer kolvarna i läge 28 grader sedan vrider man TriSpark enheten tills en lysdiod i enheten tänds. Sen skruvar man fast med samma skruvar som man skulle skruvat fast brytarplattan. Jag har ju inte varit ute och kört med det nya systemet (bara njutit av tomgången och det fina ljudet) men bättre och enklare kan det knappast bli.

Brytarnas ovän

Staffan
 

Anders

New member
Jag har beställt en jag också!!!! :lol: Som jag ser det är det samma kopplings scema som boyer, båda stiften tänder sammtidigt!
 

Commanditen

New member
Det stämmer, båda stiften tänder samtidigt. Jag antar att på Boyersystemet så läcker det ström hela tiden, ex. 14 volt och ca 4 ohm ger ett effektuttag på ca 49 Watt. På TriSpark så antar jag att en konding laddas och att man därigenom bara får en ström på 0.5 A, dvs ett effektuttag på 7 Watt med antagna 14 Volt.
Man får hoppas att det håller för hårda tester i vår.

/Staffan
 

Anders

New member
Hej!
Har monterat och startat!Verkar mycket lovande :D När jag körde med
brytare brukade jag ställa förgasarna en åt gången genom att rycka tändhatten,det går ju inte längre så man får väl investera i några vacum
klockor! Carbtune :?:
 

Kim

Administrator
Skall du ha och synka med så välj inget annat än carbtune, mycket enkelt och inte lika fladdrigt som vanliga klockor!
 

Anders

New member
Passar carbtunes anslutningar direkt på insugningsrören,eller behövs det
några mellan stycke av nått slag :?:
 

Commanditen

New member
Kul att det funkar bra med TriSpark även för dig. Det där med förgasarinställning är nytt för mig som ny Commandoägare. Kan man inte köra på en cylinder med TriSpark?
 

Kim

Administrator
Fast att köra på en cylinder är väl bara att justera luftskruven, sen skall du ju ha samma vaccum i insuget på tomgång och när du höjer trottlarna, och det är det senare man åstadkommer med carbtune..
 

Commanditen

New member
Ok, jag har aldrig använt en vacuumklocka. Jag trodde det räckte med att man ser att bägge trottlarna lyfts samtidigt eller att man kör på en cylinder i taget med konstant gaspådrag och ser att man får samma varvtal eller bara lyssnar och hör att den går jämnt.

MVH

Staffan
 

Kim

Administrator
Grejen är väl som så att du kan aldrig få den helt perfekt genom att lyssna, jag lyssnade noga på min och kände och grejade, när jag använt carbtunen så frigjordes det ett antal hästar till.. :) Fick tom Tord att bli lyrisk, han var riktigt imponerad!
 

Per G

New member
Problemet är väl att du inte kan lyfta av en tändhatt när motorn går, då kan elektroniken packa ihop. Eller gäller det bara gamla varianter av elektroniska tändsystem?

/Per
 

Kim

Administrator
Skulle inte tro att det spelar någon roll, däremot ska man inte gjorda tändkabeln. Vet inte hur boyer fungerar men borde vara nån typ av cdi system och det enda det gör är att lägga en konding parallelt med spolen vid antändning.
 

Anders

New member
Hej på er!
Läste på forumet som finns på Tri-sparks hemsida,där står att det är olämpligt att lossa tändhatten när motorn är igång,så det blir nog en carbtune för min del.
 
Top