Tändförställningsmekanism - Commando

Lars Hoffmann

New member
Låg och läste "Mulle Meck" som gonattsaga för en blivande knutte.
Kom då att tänka på vad jag skrev på samma gång som jag blev störd av grannens elproblem och min älsta sons elproblem med sin cross, CDI-boxar och sådant där..... men det är en helt annan historia :D .
Men rätt ska ändå vara rätt, och det är väl bäst att jag rättar innan någon annan gör det.
För det första var det MMK, Magneto Motorisk Kraft, samt EMK, Elektro Motorisk Kraft i en sammspelande kombination som jag menade.
För det andra var det du/dt som det ska vara, det är ju spänningen som går mot oändligheten och inget annat.

Som sagt, Rätt ska vara rätt!

//Lasse
 

Per G

New member
En snabblyftande nock är med andra ord en småländsk variant av Boyer :D :D :D

Om jag förstått saken rätt så minskar man dessutom gnistbildningen mellan brytarkontakterna så dom borde hålla längre?
Och enligt Torsten så minskar den modifierade nocken dessutom strömbehovet vilket ju är tacksamt om man kör original alternator.

/Per
 

Lars Hoffmann

New member
Stämmer att den är en budgetvariant men den drar inte mindre ström eftersom den "laddar" under längre tid. Gnistbildningen på brytaren tar kondensatorn hand om, om den är hel och rätt anpassad. Så tyvärr drar den inte mindre ström snarare mer.
//Lasse
 

Per G

New member
Angående delar till tändförställningsmekanismen så finns det ju numera bara fjädrarna att köpa, resten har slutat tillverkas. Samma sak med tändplattan som brytarna sitter på.
För den som kämpar på med brytarsystemet och vill bli medlem i "brytarspetsarnas vänner" :) så vill jag nämna att RGM har många uppsättningar av dessa grejor (som blivit över efter dom monterat Boyer). Priset för en komplett AA unit 15 pund och något liknande för tändplattan.

/Per
 

Per G

New member
Tord, Jag har handlat det mesta jag behövt från RGM, tycker att det funkar bra och dom har vettiga priser på sina grejor. Ibland skulle man kanske vilja ha litet bättre finish på en del av grejorna men det mesta är vettigt.

Här har du deras hemsida

www.rgmmotors.co.uk

/Per
 

Per G

New member
Fick ett trevligt paket idag, nyrenoverad tändförställningsenhet med bussning och modifierad nock. Suverän passning på bussningen och jag måste säga att nockprofilen såg klart "hemlig" ut. Ska bli mycket intressant att prova men jag måste fixa till en ny tändplatta och just nu saknar jag grejor, bla nya brytare. Dessutom har jag skruvat så det räcker för ett tag nu måste det åkas!! Får vänta tills jag åkt av mig och det ser ut att bli ett par dagar med dåligt väder.

Finns fortfarande hopp om att hitta delar till gamla hederliga tändsystemet!
Har precis köpt en tändförställningsenhet, ny Lucas i kartong för knappt 250 spänn ink frakt. Betalat samma pris för en komplett tändplatta med nya brytare, excenterskruvar samt insexskruvar för alla inställningar.
Bra att ha litet reservdelar på lager :)

/Per
 

Per G

New member
Efter att ha tittat närmare på den modifierade nocken och pratat med Torsten och Tord så tror jag att jag begriper varför strömförbrukningen minskar.

Att den nya nocken öppnar och stänger snabbare visste jag redan men i motsats till vad jag trodde så är den tid brytarna är stängda endast 25% av ett varv dvs betydligt mindre än originalslipningen, därav drar det mindre ström (eller rättare sagt mindre effekt?). Tydligen så hinner spolarna i alla fall "ladda" upp fullt vid alla vartal som är aktuella på en Commando.
Den snabba brytaröppningen minskar inte bara gnistbildningen utan detta skapar (enligt Tord) också en "transistorlik" gnista (egentligen flera gnistor i mycket snabb följd.

/Per
 

Per G

New member
Tog sin tid men till sist så fick jag tid att byta tändförställningsenhet och nu har jag en modifierad enhet med bussning och specialslipad nock.

Samtidigt monterade jag en renoverad tändplatta med små fina insexskruv för inställning av brytaravståndet.
Litet tveksam kvalitet på dom nya brytarna, kontaktytorna ligger inte riktigt mitt för varandra, skulle nog ha monterat dom 2 original Lucas brytarna jag fått tag på men det får duga tills vidare.

Hur som helst så funkar det nu, fixade tändningen med strobo och kunde direkt konstatera att cykeln nu blev mycket lättstartad :D
Tomgång (utan choke) innan motorn blev varm och nu drar den bättre från tomgång på litet gaspådrag :D :D

Om man som jag gillar brytartändning så är denna modifiering (med specialnocken) en "no-brainer" :!:

Ihop med modifierade trottlar i Amal förgasarna så har man väsentligt förbättrat gången på sin Commando.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Per!
Kul att höra att du fick samma goda resultat på din, min är så lättstartad för tillfället så jag börjat låsa den, tidigare fodrade det lite teknik att starta.
De nya brytarna jag satte dit såg nog ut ungefär som dina, tråkigt, men som sagt jag har hört att detsamma gäller även andra cyklar så det är bara att kämpa på och se till att man får byta brytare ibland så det är lönt att tillverka nya, bättre.
/Magnus
 

Per G

New member
Har varit ute och kört några mil under kvällen, maskinen går såå fint, startar lätt med mindre choke än förut, går mycket bättre på lågvarv och känns smidigare i gången. Helt suveränt!

Enda negativa med denna kvällstur var att jag lyckades få ett getingstick under hakan!! Kör med jethjälm och på en 30 sträcka så fick jag in f-nskapet under hakremmen och sen var det kört :evil:

/Per
 

Per G

New member
Det hävdas att strönförbrukningen minskar med den specialslipade nocken och det verkar stämma bra.

När jag köpte cykeln var det flitigt användande av batteriladdaren, efter att Lasse H "skjutit" magneten och jag fixat till spelet i alternatorn så fick batteriladdaren längre viloperioder men eftersom det finns alldeles för mycket 30-50-70 vägar här så varvas det inte tillräckligt och batteriet laddar till sist ur.

Med specialslipade nocken så verkar det ha blivit balans i systemet. Jag har nu laddat batteriet en enda gång och det beror nog på att cykeln drar grymt på lågvarv så det varvas ännu mindre.

/Per
 
Top