Per G
New member
Fick ett par timmar kvalitetstid i helgen och inspirerad av Magnus beskrivning av sin stabila tomgång så kollade jag tändförställnings-mekanismen.
Det visade sig att vikternas rörelse var ojämn/hackig och hela centrifugalenheten kändes riktigt glapp och fladdrig. Plockade ur grejorna, spåren i vikterna var riktigt slitna, ojämna med djupa spår i uttagen och även pinnhålen var glappa.
Med hjälp av en extra beg mekanism som jag köpt från RGM så lyckades jag plocka ihop en fräsch mekanism av alla delarna. Smorde glidytorna med molybdendisulfid och dit med nya fjädrar.
Monterat på cykeln kändes det riktigt smidigt/"välsmort" och utan glapp mellan axel och nock.
Sedan tyckte hustrun att jag hade lust att sluta skruva och göra andra saker så jag har inte teststartat ännu men hoppas att tomgången nu ska "repetera" bättre och inte ibland stanna på 1000 och nästa gång man släpper gasen blir det 1300 för att sedan helt plötsligt droppa till 1000 varv igen. Låter inte det som att förställningsvikterna ibland fastnat och sedan "lossnat" och gått tillbaka ordentligt? Om tändförställningen fastnar på något för hög förställning så borde väl tomgången bli något högre? Hoppas i alla fall att det var så
Verkar inte finnas nya mekanismer att köpa längre och reservdelar har det väl aldrig funnits?
Någon som vet om och i så fall var man kan hitta delar?
/Per
Det visade sig att vikternas rörelse var ojämn/hackig och hela centrifugalenheten kändes riktigt glapp och fladdrig. Plockade ur grejorna, spåren i vikterna var riktigt slitna, ojämna med djupa spår i uttagen och även pinnhålen var glappa.
Med hjälp av en extra beg mekanism som jag köpt från RGM så lyckades jag plocka ihop en fräsch mekanism av alla delarna. Smorde glidytorna med molybdendisulfid och dit med nya fjädrar.
Monterat på cykeln kändes det riktigt smidigt/"välsmort" och utan glapp mellan axel och nock.
Sedan tyckte hustrun att jag hade lust att sluta skruva och göra andra saker så jag har inte teststartat ännu men hoppas att tomgången nu ska "repetera" bättre och inte ibland stanna på 1000 och nästa gång man släpper gasen blir det 1300 för att sedan helt plötsligt droppa till 1000 varv igen. Låter inte det som att förställningsvikterna ibland fastnat och sedan "lossnat" och gått tillbaka ordentligt? Om tändförställningen fastnar på något för hög förställning så borde väl tomgången bli något högre? Hoppas i alla fall att det var så
Verkar inte finnas nya mekanismer att köpa längre och reservdelar har det väl aldrig funnits?
Någon som vet om och i så fall var man kan hitta delar?
/Per