Hej igen
Det var en ledig dag här nere så eftermiddagen tillbringade jag på "testbanan" .
Dagens första "repa" blev med nålarna i högsta position och rikaste blandingen och det märktes redan hemma när jag åkte ut med något ojämn gång och ryckningar vid jämn gas på alla lägen , jag blev inte förvånad över första kollen på stiften
Detta är NGK BPR7ES och det blev bara värre på trottelutskärningen
För inte tala om på tomgångsläget
Nu tyckte jag att det var bättre drag och axeleration med nålarana i det rikaste läget men ganska urusel jämngasgång ,så tydligen så är det rätt mängd soppa förgasarna levererar ,så nästa steg blir att skruva i ett steg varmare stift och vips blir resultatet ett annat
Detta är NGK BPR6Es och nedan är tomgångsrepan
Och som färgen är på det vänstra stiftet det är så jag vill ha det ,nu skruvade jag in luftskruven 1/8 dels varv på den sidan som gick snålt .Att jag börjar hamna rätt grundar jag mina tankar på att vid nållägesrepan nådde jag den högsta hastigheten med straxt över 130 Km/tim och det är tio kilometer mer än övriga körningar ,eftersom jag har markeringar på gashandtaget så är det bra koll på läget men det kan naturligtvis skillja någon millimeter på trottellyftet mellan olika körningar . Jag vill ha samma färg på stften i alla lägen som den sista tomgångskörningen gav på det lätt bruna stiftet till vänster så nästa steg blir att byta huvudmunstycke till ett nummer större ,nu har jag inget sådant hemma så det blir till att beställa ett par .
Lite uppgifter om bestyckning kan vara på plats för det första är motorn en Combat med högre kompression och en något vassare kam än standard motorn så använd inte dessa inställningar rakt av till en standardmotor utan ut och prova själva för att hitta det som passar er maskin bäst .
Förgasarna är Amal 932 standardbestyckade med huvudmunstycke 220,och nålmunstycke 106 ,trottelnålen vet jag inte vad den har för beteckning men det är den med tre nållägen ,det lär finnas dom som har 4 lägen .
Jag har ett standard luftfilter i perforerad plåtburk och utväxlingen är 22 kugg på växellådan och standard bakdrev , allt inne i koppplingskåpan är orginal utväxling.
Ungefärliga hastigheter vid olika trottellyft är som följer
Tomgångsluftskruv ca 60 Km/tim
Trottelutskärning Ca 95 Km/tim
Trottelnålsläge Ca 130 Km/tim
allt på 4:ans växel och svagt motlut i ca 5 Km
Summering:
Jg grämer mig lite grann att jag inte gjort detta tidigare då jag redan som ung grabb visste om att man skall kolla inställningarna på detta sätt ,har man tillgång till en rullande landsväg så underlättas det mycket då allt kommer på papper och gissningarna minimeras men med noggrant uppmärkt gashandtag och en hastighetsmätare som inte fladdrar allt för mycket så tror jag att man kommer ganska nära optimal inställning ,nu har jag använt GPS som underlättat det hela .
Den metod jag kommer fortsättningvis att använda blir att först kontrolera tändningsläget och ventiljusteringen sedan synka förgasarna och trottelstopps skruvarna med vacummetoden därefter köra en repa för att kolla nålläget sedan en körning för kontroll av tomgångsluften . Den mest positiva delen tycker jag är att jag har hittat ett sätt att få bukt med tomgången dels genom vacumsynket och dels att ställa luftskruvarna under belastad motor och att kontrolera färgen på stiften vilket jag tror är ett säkrare sätt än att köra en cylinder obelastad i taget och "lyssna" sig till bränsleblandningen,samtidigt så blir det lättare för oss med elektronisk tändning att slippa problemet med körning på en cylinder
Det var allt för tillfället, nu blir det ett uppehåll då jag åker till Sverige över helgen och även beställa ett par huvudmunstycken som har lite leveranstid .
I övrigt ber jag om ursäkt för att tråden dragit över till förgasarsnack på elektriska sidan ,på nått vis hänger det ju i hop
Gasglada hälsningar
Krister