Runtronic elektronisk tändning

tr5

New member
Robban. Vad har du för tändsystem på din Hedlund?
65_Nisse_030_1.jpg


Jag växlade några ord med Runtronic-Rune och han nämnde att Nisse Hedlund använder runtronic. Är det vad du har där? Det ser rätt hitech/exotiskt ut.
 

Robban

Member
Hej
Om det är runtronic eller ej ska jag låta vara osagt. Det är i alla fall originaltändningen från 1978. Om jag minns rätt så berättade Nisse (Hedlund) för mig att han bad någon person som hade haft med utvecklandet av tändningen till motorsågar i Åmål (SEM???) att bygga ihop ett tändsystem till tändningen på hans motorer, och om man tittar efter så ser man att det står Åmål på tändspolarna. (Detta tändsystem är också självgenererande, dvs batteri behövs ej). Bifogar bilder på systemet och en bild på Nisse himself när han testar mitt tändsystem.
65_Nisse_021_1.jpg

65_Nisse_031_1.jpg

65_Nisse_032_1.jpg
 

Robban

Member
Förresten, nu kom jag på att Nisse på sin egen hoj inte använder originaltändsystemet eftersom han behövde mer plats för den nya alternatorn. Jag tror att han satte tändsystemet på ena toppen i stället. Det kanske är runtronic.
65_Nisse_017_1.jpg
 

Robban

Member
För säkerhets skull skrev jag och frågade Nisse om tändningen till min respektive hans hoj. Här är hans svar;
Hej !
Din tändning kommer från SEM det stämmer ej fuktkänslig.Den som jag har monterat på min är Rundtronic.
Det var en del problem i början men det löste vi tillsammans. Jag har monterat svänghjulet på kamaxeln i toppen.
Summan ett hjul på varje topp i början så var magneten för dålig den höll måtten 5x5mm och slocknade vid 100 grader.
Det blev en magnet 6x6mm den slocknar vid 250 grader vad nu detta jo när Rune bygger för modeller så blir det inte så varmt.
Jag har fått lära mig det att en permanentmagnet är en färskvara och jag byter en gång om året ca 250 mil då funkar det bra.
Jo det är sant att de är fuktkänsliga och det har visat sig på motocross sidan där är det både blött och skitigt så det är inte fel på tändsystemet mer handhavande fel till 90 procent.
God Hjul på dej vi hörs Nisse H
 

AndersA

Member
Hur går det med era tändsystem? Själv sitter jag med lödpennan i högsta hugg, hittade ett intressant projekt från Australien. Det är en byggsats till ett programmerbart tändsystem där man kan välja att ha antingen två olika kurvor som går att byta med en switch eller bara en kurva. Väljer man dubbla kurvor finns 11 varvtals- och 11 MAPsensorpunkter. vill man ha en kurva är noggrannheten 15x15 punkter. Man kan också välja hur man triggar systemet, brytare, reluktor à la Boyer, Halleffekt, optiskt eller via insprutbox.
Nackdelar??? Säkert massor bla är lådorna -2st rätt stora eftersom det är avsett för bil och -så klart minusjord.

Men som man säger i Skåne, "Det är aldrig försent att ge upp"

Vet någon förresten varför man ställer brytarsystem på 28 grader och ett Boyer på 31????? Det måste ju innebära att Boyern ger en sämre gnista och långsammare förbränning eller????!!!!
 

Per G

New member
Man kan normalt sätt ha högre förtändning vid högre varvtal och med Boyer så måste du ju varva mycket hela tiden annnars räcker inte laddningen till för att driva tändsystemet :) :D :D
 

krister

Member
Hej
Jag förstår att du undrar, läget är följande: jag har tillverkat en ny pickup i aluminium för att begränsa störande magnetism men det blev ingen skillnad fortfarande underbar tomgång 500 varv säkert och precist går som en klocka med den mest precisa tomgång jag någonsin hört men som tidigare dör den helt vid ca 3500 varv,så för tillfället är plan B det som gäller alltså jag har flyttat över pickupen till kamdrivningen och då går den bra men inte med den fina och jämna tomgången,efter att jag svarvat en hållare för magneterna och tillverkat en platta för pickupen så monterade jag allt och ställde in tändningen och den startade på första kicken på ett batteri som höll ca 9 volt . I lördags blev det äntligen en lite längre testtur på ca 35 mil och den utföll till belåtenhet ,dock blir det lite försök med andra lägen på trottelnålarna för den går väldigt svart på stiften nu och med lite småryck vid 4000 varv .Det är lite ovant att köra och att voltmetern alltid håller sig på 12 volt eller mer trots tomgång och full belysning......nu kommer jag att ha den här monterad på kammen tills jag har tillräkligt med kött på benen för att bemästra magnetfällt ,troligtvis spelar det roll att jag har Torstens handlindade stator den ger mer effekt än orginalet och bygger samtidigt ut mer så pickupen ligger mer inuti statorn än om jag använt orginalstatorn.

Så om det är någon välsinnad Elektronikingenjör med ideer så hör gärna av er med tips

Vänligen Krister
 

krister

Member
Hej igen
Jag har nu fått ordning på Runtronik ,som jag skrev tidigare så var det en del småryckningar vid 4000 varv som med tiden eskalerade och i somras kändes det som att vara tillbaks på ruta ett samtidigt började det att bli lite nervigt att köra på Svensk registrering som gäller i 6 månader, och nu i Augusti blev det ett år som Commandon varit på Spansk jord ,så för tre veckor sedan blev gamla "James" Spansk medborgare och med det så har åkningen återupptagits . Nu har jag äntligen hittat orsaken till den ojämna gången ,som vanligt när det handlar om modärn elektronik är det frågan om det enkla som är det uppenbara, i detta fall var det glappkontakt i klämkontakterna av biltyp som orsakade misständningen ,Rundtronik levereras med supertunna kablar till pickuppen och för att få kläm på det så trädde jag på tunna rörhylsor på de ynkligt tunna kablarna inan jag klämde dit kontakterna ,som med tiden glappade upp och orsakade glappkontakt . Vis av erfarenheterna blev den slutliga lösningen att jag tennlödde utan bilkontakter skarven nere vid rotorn och anslutningen av matningen blev tennlödda klämkontakter . Nu de tre senaste veckorna har den gått som aldrig förr med tomgång på 5-600 varv och ett bra bottenvrid så nu får jag äntligen njuta av de söta frukterna ett elektroniskt tändsystem kan ge ,jag vet inte hur tändkurvan ser ut för detta system men den känns bättre än både Boyer och de antika brytarspetsarna ,jag vill verkligen rekommendera detta system med de fördelar det medför som :

250 mA vid 12500 varv

inga tändspolar som förbrukar runt 2A

lugnare och säkrare gång

storleken gör att det är aplicerbart i de flesta sammanhang
det går med lätthet att gömma i en magnetapparat t.ex

när det väl är monterat behövs minimal service

det verkar som att det blir lite mer effekt oxå men det är en väldigt subjektiv känsla som kanske beror på att motorn går jämnare.
Så nu väntar jag bara på att det skall regna en skvätt för att få erfarenheter av ev. fuktproblem innan det är dax för en långtur upp till norra delen av Spanien nästa sommar

Krister
 

krister

Member
Hej
läge för en lägesrapport om Rundtroniken , jag har kört ca 400 mil sedan november och det som hänt är att det problem jag hade med att det småryckte lite emmelanåt har fått sin lösning ,två vecor sedan hittade jag kabeln mellan likriktaren och zenerdioden med avskavd isolering så det var ytterligare ett kortslutningfel som orsakade missgången efter åtgärd har motorn gått som en gud ,jag menar verkligen det ,den har alldrig sedan jag köpte den ny 1972 gått så gudomligt bra ,och då har jag orginal med brytare samt Boyertändning som referens jag vill bara buga och göra vågen för de ingenjörer som för tekniken framåt med nya inovationer . Jag tycker det är helt fantastiskt att ett tändsystem kan ge en urgammal motor ny kraft och att det samtidigt ger mer ström över till batteri och belysning, snacka om bekymmerfri tillvaro som ger mer körglädje och tid över för fina turer .
Det som återstår ä att finslipa tändläge och förgsarinställningar.
Jag har hittat en perfekt testraka en liten bit härifrån

133_DSC01443_1.jpg



Och med en liten skala på gashandtaget



133_DSC01350_1.jpg



som visar de olika stegen tomgångsmunstycke.trottelutskärning , trottelnål resptive huvudmunstycke ,med en järntråd instucken under gummihandtaget blev det "grafiska gränssnittet "fulländat nu har jag full kontroll över läget . Jag ser i alla lägen hur mycket trottellyft jag har och bli inte förvånade men under normal körning som betyder inom lagens gränser så går jag nästan alldrig över från trottelutskärning till trottelnålsläget det gäller även motorväg med 120 km/tim ,de gånger som skalan kommer upp till halvgas är snabba axelerationer typ omkörning och liknande.
Med detta som bakgrund började jag att testköra med att prova trottelnålsläget , ok jag vet att det är fusk man skall ju börja med fullgas och huvudmunstycket men det är allmän väg och för att få troteläget handlar det om farter i 140-160 på 70 väg och eftersom det är utanför "normal" körning så räknar jag med att det fungerar . Efter att gasat upp till rätt läge och hållit gasen exakt i samma position hela den något uppförslutande 5 kilometrsrakan stänger jag av tändningen och frikopplar utan att röra gasen




133_DSC01440_1.jpg



Blir detta resultatet ett helt vitt stift och efter att jag höjt tändningen från 28 grader till 34-35 grader ungefär (jag hade inget stroboskop med ut i fält ) blev detta resultatet


133_DSC01442_2.jpg



Ingen större skillnad, så nu skruvade jag i stiften åkte hem och höjde nålarna ett hack från bottenläge till mittenläge , nu var det långt gånget på dagen så det blev en kort provtur till Staffan och Ann-Kristin för en kopp kaffe .
Subjektivt omdömme efter åtgärder är att den blev mer rå i gången och kanske lite mer potent i axeleration .Nästa testkörning på den inoficiella testbanan med nya inställningarna blir nästa helg (hoppas Jag)


Krister
 

krister

Member
Hej
Ny testrunda ,första körningen på trottelnålsläget i mittenspåret blev ingen större sensation

133_DSC01460_1.jpg


Den andra rundan på trottelurskärning blev identisk men den tredje på tomgångsskruven blev lite fet och det skilljde lite mellan cyllarna


133_DSC01463_1.jpg


Efter att först öppna den feta cyllen tomgångsskruv med 1/8 varv för att få båda sidor lika öppnade jag med yterligare 1/8 varv på båda sidor och med detta som resultat

133_DSC01465_1.jpg


nu är det väldigt nära även om bilden inte ger det intrycket så är dom så gott som samma färg .Nämnas bör att innan jag började med teskörningarna överhuvud taget så synkade jag trottlarna med vacum för att få lite lättare med resterande inställningar,när jag är nöjd med nålhöjd och de andra inställningarna kommer jag att göra en vacumkörning till bara för att konfirmera läget , jag tycker att den är fortfarande går för snålt så nästa test blir med nålarna i högsta läget

Krister
 

krister

Member
Hej igen
Det var en ledig dag här nere så eftermiddagen tillbringade jag på "testbanan" .
Dagens första "repa" blev med nålarna i högsta position och rikaste blandingen och det märktes redan hemma när jag åkte ut med något ojämn gång och ryckningar vid jämn gas på alla lägen , jag blev inte förvånad över första kollen på stiften

133_DSC01466_1.jpg


Detta är NGK BPR7ES och det blev bara värre på trottelutskärningen


133_DSC01467_1.jpg


För inte tala om på tomgångsläget


133_DSC01468_1.jpg


Nu tyckte jag att det var bättre drag och axeleration med nålarana i det rikaste läget men ganska urusel jämngasgång ,så tydligen så är det rätt mängd soppa förgasarna levererar ,så nästa steg blir att skruva i ett steg varmare stift och vips blir resultatet ett annat

133_DSC01469_1.jpg



Detta är NGK BPR6Es och nedan är tomgångsrepan

133_DSC01470_1.jpg


Och som färgen är på det vänstra stiftet det är så jag vill ha det ,nu skruvade jag in luftskruven 1/8 dels varv på den sidan som gick snålt .Att jag börjar hamna rätt grundar jag mina tankar på att vid nållägesrepan nådde jag den högsta hastigheten med straxt över 130 Km/tim och det är tio kilometer mer än övriga körningar ,eftersom jag har markeringar på gashandtaget så är det bra koll på läget men det kan naturligtvis skillja någon millimeter på trottellyftet mellan olika körningar . Jag vill ha samma färg på stften i alla lägen som den sista tomgångskörningen gav på det lätt bruna stiftet till vänster så nästa steg blir att byta huvudmunstycke till ett nummer större ,nu har jag inget sådant hemma så det blir till att beställa ett par .

Lite uppgifter om bestyckning kan vara på plats för det första är motorn en Combat med högre kompression och en något vassare kam än standard motorn så använd inte dessa inställningar rakt av till en standardmotor utan ut och prova själva för att hitta det som passar er maskin bäst .

Förgasarna är Amal 932 standardbestyckade med huvudmunstycke 220,och nålmunstycke 106 ,trottelnålen vet jag inte vad den har för beteckning men det är den med tre nållägen ,det lär finnas dom som har 4 lägen .
Jag har ett standard luftfilter i perforerad plåtburk och utväxlingen är 22 kugg på växellådan och standard bakdrev , allt inne i koppplingskåpan är orginal utväxling.

Ungefärliga hastigheter vid olika trottellyft är som följer

Tomgångsluftskruv ca 60 Km/tim
Trottelutskärning Ca 95 Km/tim
Trottelnålsläge Ca 130 Km/tim
allt på 4:ans växel och svagt motlut i ca 5 Km

Summering:
Jg grämer mig lite grann att jag inte gjort detta tidigare då jag redan som ung grabb visste om att man skall kolla inställningarna på detta sätt ,har man tillgång till en rullande landsväg så underlättas det mycket då allt kommer på papper och gissningarna minimeras men med noggrant uppmärkt gashandtag och en hastighetsmätare som inte fladdrar allt för mycket så tror jag att man kommer ganska nära optimal inställning ,nu har jag använt GPS som underlättat det hela .
Den metod jag kommer fortsättningvis att använda blir att först kontrolera tändningsläget och ventiljusteringen sedan synka förgasarna och trottelstopps skruvarna med vacummetoden därefter köra en repa för att kolla nålläget sedan en körning för kontroll av tomgångsluften . Den mest positiva delen tycker jag är att jag har hittat ett sätt att få bukt med tomgången dels genom vacumsynket och dels att ställa luftskruvarna under belastad motor och att kontrolera färgen på stiften vilket jag tror är ett säkrare sätt än att köra en cylinder obelastad i taget och "lyssna" sig till bränsleblandningen,samtidigt så blir det lättare för oss med elektronisk tändning att slippa problemet med körning på en cylinder

Det var allt för tillfället, nu blir det ett uppehåll då jag åker till Sverige över helgen och även beställa ett par huvudmunstycken som har lite leveranstid .
I övrigt ber jag om ursäkt för att tråden dragit över till förgasarsnack på elektriska sidan ,på nått vis hänger det ju i hop

Gasglada hälsningar
Krister
 

krister

Member
Hej
I bland sover man trots att man är vaken, jag glömde att redovisa avgassystemet som inte är helt orginal ,det är upplagda rör på var sin sida med orginal Peashooterdämpare av den gamla typen som det går att se dagsljuset igenom,det blir totalt ett ca 30 cm kortare system med mindre strömningsmotstånd så 230 i huvudmunstycke kan nog bli en bra början att prova

Krister
 

krister

Member
hej
Min Combat har 220 med hissad trottelnål i orginal tillsamans med standard ljuddämpare, om dom senare reviderade instälningarna vet inte jag ,är det 850 som har 230 i munstycke och annan nål,där provade väl dom lite olika instälningar eftersom det blev hårdare krav på buller med nya black-cap ljuddämpare

Krister
 

krister

Member
Hej
lägesrapport från "apelsinodlingen"
Var ute i dag med ett nummer större huvudmunstycke 230 ,då jag monterade munstycket visade det sig från första metrarna att den fick för mycket bensin med ryckningar och ojämn gång i alla lägen så jag sänkte nålarna till mellanläget alltså spår två innan jag kom ut för testkörnig .
Denna gång tror jag att jag hamnat hemma i bestycning

133_DSC01498_1.jpg


Så ser stiften ut vid läget trottelnål ,lite fel fototekniskt då dom ligger i stark solsken det blev väldigt vitt på isolatorn i verkligheten är det en ljusgrå färg.


133_DSC01499_1.jpg


Vid trottelutskärningen blev resultatet lite magrare blandning ,man ser skillnaden på elektroden som stämmer ganska bra med verkligheten ,till nästa gång skall jag se till att stiftena ligger i skugga när jag tar bilden




133_DSC01501_1.jpg



Och efter lite justerande på luftdkruvarna blev detta resultatet av tomgångsrepan, jag är lite fundersam på luftskruvarna ,det verkar som dom ändrar sig lte grand efter lite körning kanske 50-60 mil eller att synkninge alltså att gaswiren satt sig ,nu var det inte stora justeringar på skruvarna bara 1/8 varv ut på den ena och 1/8 varv in på den andra sidan .

Direkt i anslutning till denna körning gjorde jag en ny synknking av förgasarna och det blev lite ändring på både trottelstopp samt på wiren.

Med facit i hand av dagens resultat så behöver trottelutskärningen ändras eller om det finns trottelnål som öppnar mer i det läget , möjligen öka huvudmunstycket ett snäpp till samt sänka nålen i botten .

De uppmätta hastigheterna blev :

Trottelnålsläget 139 km/tim

Trottelutkärning 109km/tim

Tomgångsmustycke 85 km/tim

man får ta hastigheterna med en nypa salt men trenden är tydlig tycker jag och det handlar inte om att slå hastighetsrekord utan bara se vilken bestyckning som är optimal ,hastigheten är tagna med GPS och det som kan påverka är var gashantaget är, det kan skilja någon millimeter på mitt ögonmått när jag kör men inte mer.


Det som är klart och tydligt är att vekligen testa på detta sätt bestyckningen om man frångår orginal delarna på något sätt som t.e.x byta luftfilter eller avgassystem ,det finns vad jag vet tre olika "peashoter" dämpare den gamla typen med så gott som rakt rör sedan en med betydligt mer inredning samt en med en strypinsats vid utloppet .
Mitt avgassytem är betydligt kortare samt att jag har använt 38 mm rör med "Peashoter straight throu" ljuddämpare och det är det enda som frångår orginalsetupen och det gör ett nummer större huvudmunstycke

133_DSC01502_1.jpg


Som bilden visar handlar det om ca 30 cm kortare rör

Hade jag gjort denna test innan jag fodrade om förgasarna hade läget vart lite enklare att byta trottel med annan skärning och nu undrar jag på om det går att efterbeställa bara trottlar, det andra som jag tänker som jag fått mer insikt i är hur stor del av det användbara hastighetsregistret som påverkas av luftskruven ,i verkligheten åker man upp till ca 90km/tim på den och resten av det användbara området på trottelskärningen


Hälsningar Krister
 

krister

Member
Hej
Det är inte helt lätt för mina förgasare är omfodrade för några år ,sedan så Amal orginal trottel passar inte då förgasarhuset är uppborrat ,jag har Pm:at Tord om det går att få nya trottlar tillverkade

Krister
 

Per G

New member
Krister,
Moddade trottlarna ligger väl på samma mått jag har 2 par, en 3,5 cut som jag använder och ett par extra 3.0 som jag vet passar perfekt i mina moddade Amaler.

Kul att det är någon som testar och sedan tar sig tid att bjuda på sina resultat, det skulle vi behöva fler som gör!

Litet nyfiken på hur du satt upp din test av vilket register som styrs av respektive funktion i förgasaren. Känns kanske som att hastigheterna du anger skulle kunna vara litet höga men det kan lika gärna jag som tänker fel eller helt enkelt inte kollat hur fort cykeln går på ett visst gaspådrag.

Här är ett schema som jag hittat som visar vad i förgasaren som styr respektive trottelöppning.
78_jetchart_1.jpg


Här är litet text jag hittade kring ämnet:
1. main jet (Throttle at three-quarters to full open).
2. pilot jet. (Throttle up to one-eighth open)
3. throttle cutaway. (Throttle one-eighth to one quarter open)
4. throttle needle. (Throttle one-quarter to three-quarters open)

Hälsningar,
Per
 

krister

Member
Hej
Jag är verkligen glad för uppskattningen ni visar .
För att klargöra hur testkörningarna genomförs så har jag tillverkat en skala av vanligt kontorspapper som jag tejpat på den fasta delen av gashandtaget med uppmärkning av de olika stegen i förgasaren, första 1/8 tomgångsskruv, 1/4 gas trottelskärning, 1/2 gas trottelnål och efter 32mm ett sista streck för full rulle.
Av 1,5mm ståltråd bockade jag en visare som jag pillade in under gummihandtaget på den rörliga delen av handtaget ,den nollställes mot första strecket precis när slacket i gashandtaget hämtats upp ,enkelt och väl fungerande.
Vid körningarna så har jag placerat visaren i mitten av var sektion av skalan då det är den delen som är renodlad och med minst påverkan från de intilliggande orådena ,det tycker jag har fungerat bra möjligtvis kan man göra skalan så att man flyttar markeringarna så att de kommer mitt för visaren i stället ,det ökar nogrannheten men kanske är lite overkill ,det är allmän väg och det måste bli ett öga över för vägen också .
Jag har fått svar av Tord och det går att få trottlar i efterskott så läget är lungt och det vore kul om någon med orginal utstyr kunde göra några testkörningar och jämföra resultaten för jag är lite fundersam på det här med trottelskärningen om det bara gäller min hoj och i synnerhet Combatmotorn

Hälsningar Krister
 
Top