Trevlig sommar på er alla!!
Jag köpte min Commando 750 ny 1972 och det första som började småklia lite under huden var brytarspetsar och tändförställningsmekanism efter ett par år byttes det ut mot ett Boyer som "löste" alla problem, första veckan var underbar allt gick som på räls tills hojen helt plötsligt började småsnysa vid start ,efter lite snack med kompisar och lite felsökande visade det sig att som de flesta i dag känner till att Boer inte klarar spänning under 11 volt ,det här blev vardagsmat under alla år tills jag uppgraderade hojen med en av Torsten Ahlins upphottade generator som monterades för 5-6 år sedan och den löste problemet till 90% ,den laddar fullt alltså 14 volt vid 4000 varv så en ny era infann sig i hojåkandet men Boyersystemet suger verkligen ur ett par år gammalt batteri vid stadskörning med mycket tomgångskörande vid trafikljus,det är inte alltid det passar att ligga på 4000 varv i stadsmiljö så nu tänkte jag ta steget fullt ut igenom att montera ett tändsystem som hör hemma i 2000 talet ,det är ett CDI system framtaget för modellmotorer och förutsättningarna där är allt annat mot MC världen där strömförbrukning under 500 miliampere är ett måste . Så nu är jag mitt uppe i att snickra i hop ett system .Jag började med att montera det på kamaxeln men utan resultat ,det är inbyggt ett säkerhetssystem i elektroniken som gör att den inte tänder vid låga varv ,när man startar en modellmotor så snapsar man densamma igenom att dra propellern runt samtidigt som man håller för insuget och i det läget vill man inte ha en gnista till stiftet, så läget nu är att jag håller på med att tillverka delar för vevaxelmontering och med lite tur så blir det provkörning till helgen .
Jag återkommer inom kort med mera uppgifter kring konverteringen och lite billder under tiden kan ni läsa förra numret av Nortonisten där det finns en fin artikel om Runtronic
Varma hälsningar Krister T
Jag köpte min Commando 750 ny 1972 och det första som började småklia lite under huden var brytarspetsar och tändförställningsmekanism efter ett par år byttes det ut mot ett Boyer som "löste" alla problem, första veckan var underbar allt gick som på räls tills hojen helt plötsligt började småsnysa vid start ,efter lite snack med kompisar och lite felsökande visade det sig att som de flesta i dag känner till att Boer inte klarar spänning under 11 volt ,det här blev vardagsmat under alla år tills jag uppgraderade hojen med en av Torsten Ahlins upphottade generator som monterades för 5-6 år sedan och den löste problemet till 90% ,den laddar fullt alltså 14 volt vid 4000 varv så en ny era infann sig i hojåkandet men Boyersystemet suger verkligen ur ett par år gammalt batteri vid stadskörning med mycket tomgångskörande vid trafikljus,det är inte alltid det passar att ligga på 4000 varv i stadsmiljö så nu tänkte jag ta steget fullt ut igenom att montera ett tändsystem som hör hemma i 2000 talet ,det är ett CDI system framtaget för modellmotorer och förutsättningarna där är allt annat mot MC världen där strömförbrukning under 500 miliampere är ett måste . Så nu är jag mitt uppe i att snickra i hop ett system .Jag började med att montera det på kamaxeln men utan resultat ,det är inbyggt ett säkerhetssystem i elektroniken som gör att den inte tänder vid låga varv ,när man startar en modellmotor så snapsar man densamma igenom att dra propellern runt samtidigt som man håller för insuget och i det läget vill man inte ha en gnista till stiftet, så läget nu är att jag håller på med att tillverka delar för vevaxelmontering och med lite tur så blir det provkörning till helgen .
Jag återkommer inom kort med mera uppgifter kring konverteringen och lite billder under tiden kan ni läsa förra numret av Nortonisten där det finns en fin artikel om Runtronic
Varma hälsningar Krister T