Runtronic elektronisk tändning

krister

Member
Trevlig sommar på er alla!!
Jag köpte min Commando 750 ny 1972 och det första som började småklia lite under huden var brytarspetsar och tändförställningsmekanism efter ett par år byttes det ut mot ett Boyer som "löste" alla problem, första veckan var underbar allt gick som på räls tills hojen helt plötsligt började småsnysa vid start ,efter lite snack med kompisar och lite felsökande visade det sig att som de flesta i dag känner till att Boer inte klarar spänning under 11 volt ,det här blev vardagsmat under alla år tills jag uppgraderade hojen med en av Torsten Ahlins upphottade generator som monterades för 5-6 år sedan och den löste problemet till 90% ,den laddar fullt alltså 14 volt vid 4000 varv så en ny era infann sig i hojåkandet men Boyersystemet suger verkligen ur ett par år gammalt batteri vid stadskörning med mycket tomgångskörande vid trafikljus,det är inte alltid det passar att ligga på 4000 varv i stadsmiljö så nu tänkte jag ta steget fullt ut igenom att montera ett tändsystem som hör hemma i 2000 talet ,det är ett CDI system framtaget för modellmotorer och förutsättningarna där är allt annat mot MC världen där strömförbrukning under 500 miliampere är ett måste . Så nu är jag mitt uppe i att snickra i hop ett system .Jag började med att montera det på kamaxeln men utan resultat ,det är inbyggt ett säkerhetssystem i elektroniken som gör att den inte tänder vid låga varv ,när man startar en modellmotor så snapsar man densamma igenom att dra propellern runt samtidigt som man håller för insuget och i det läget vill man inte ha en gnista till stiftet, så läget nu är att jag håller på med att tillverka delar för vevaxelmontering och med lite tur så blir det provkörning till helgen .

Jag återkommer inom kort med mera uppgifter kring konverteringen och lite billder under tiden kan ni läsa förra numret av Nortonisten där det finns en fin artikel om Runtronic
Varma hälsningar Krister T
 

Per G

New member
Runtronic verkar bra men under årsmötet så nämdes det att det är ett fuktkänsligt system vilket kanske är ett mindre bekymmer i Spanien :D

Nyare modeller av Boyer ska visst klara större spänningsfall utan problem.

Annars så har man ju ett annat alternativ i original brytartändning med Torstens bussningsförsedda tändförställningsenhet med specialslipad nock som ger bättre gnista och lägre effektförbrukning.

/Per
 

krister

Member
Hej igen
Rundtronic är framtaget till modellmotorer med minimal vikt och strömförbrukning som hårda kriterier så för att få det att fungera på en hoj så får man slöjda lite grann själv såsom fästen till pickupen ,justering av tändläge och även en lämplig låda till elektronikenheten för i orginal så slår väl den bakut bara herr Polman visar sig i rutan ,själv har jag tagit ett 50mm PVC rör med ändploppar till elektroniken och silikonat skarver ,så jag räknar kallt med att det skall klara klimatet i Scandinavien
133_DSC00675_1.jpg
 

Per G

New member
Hej krister!
Hur går det med din Runtronic tändning?

Själv har jag åkt den senare delen av sommaren med en Torsten-moddad tändförställning och brytare, funkar fantastiskt bra och ihop med Tord-moddade förgasare blir det sååå bra :D

Hälsningar,
Per
 

krister

Member
hej
Jo det pågår om än med snigelfart just nu på grund av olika familjära anledningar samt semester . Nästa vecka åker jag till Sverige (hem?) där jag har mina maskiner för bearbetning, så då blir det tillverkat lite delar till fastsätningen av givaren samt "svänghjulet" där magneten sitter ,det är tänkt att den skall sitta på vevaxeln utanpå generatorn och det är ganska tajt på grund av att jag har en fet stator som Torsten lindat ,jag tror att det blir att gnaga lite i kåpan för att få plats men med orginalstator är det inga som helst problem.
Sedan skall jag föra över hojen till Spansk registrering vilket kommer att ske i slutet av oktober ,det är tillåtet att köra med svensk reg. i 6 månader och då jag körde ner den förra sommaren så börjar det bli aktuellt nu, det är lite vilda västern här nere med registreringarna många kör ändå och korsar fingrarna när det är poliskontroll.
Så i slutet av oktober blir det lite mer allvarliga testkörningar av det nya tändsystemet.
Varma hälsningar Krister T
 

Per G

New member
Man kan väl anta att den njutbara mc-säsongen är markant längre i Spanien? 8)

/Per
 

AndersA

Member
Om man nu skall ändå skall slöjda pickupfästen o dyl, finns det några "modernare" system att få tag på som är programmerbara och kanske till och med har ingångar för insugsvacuum, lambdasond och annat trevligt?
Det närmaste jag kommit är en person i USA som håller på att prova ut ett sådant men det finns inget tlll försäljning.

Onödigt??? självklart, men det är ju alltid roligt att ha några projekt på G!!!
 

krister

Member
Hej
Oj vad det går långsamt nu för tiden men har varit en sväng i Sverige och passade på att fixa lite så nu är det snart färdigt för provkörning ,bilderna behöver kanske ingen närmare förklaring trots att statorn inte är med ,jag hoppas att jag hinner provstarta i helgen


133_DSC00779_2.jpg

133_DSC00785_2.jpg

133_DSC00781_2.jpg
 

tr5

New member
AndersA skrev:
Om man nu skall ändå skall slöjda pickupfästen o dyl, finns det några "modernare" system att få tag på som är programmerbara och kanske till och med har ingångar för insugsvacuum, lambdasond och annat trevligt?

Hur går det Anders. Hittar du nåt?
När jag såg den här texten på Steve Maneys hemsida började jag famla efter kreditkortet direkt.
"In back to back Dyno testing, my ignition system gave 2 to 3 more horsepower than the conventionally mounted ignitions. I have also developed the ignition curve to suit the Commando motor. This is one of the best tuning modifications money can buy."

Tyvärr måste alternatorn bort för att få plats med den tändningen så jag sansade mig :?

För den som kan bygga själv kan kanske en sökning på megajolt eller megasquirt vara ett tips. Det handlar iofs mest om hembyggda insprut, men de ska ju ha gnista de också.
 

krister

Member
hej
jag köpte system mini för tvåcylindriga för motorer samt en standard sensor induktiv tot 1600 kr .
i Söndags blev det dax för provkörning !! den startade som vanligt på första kicken och gick direkt på tomgång kall motor ca 800 varv stdigt och fint, jag har alldrig haft en så jämn och fin tomgång någon gång inte ens när hojen var ny 1972, under tiden plockade jag fram stroboskopet för finiställlning av tändläge sedan kom det lite problem, av någon aledning så dog gnistan vid 3000 varv och jag misstänker att det är den induktiva sensorn som får spel av magnetfältet från Ahlinlindade statorn i kombination av att sensorhållaren är av stål ,det här är en vild gissning från min sida då jag är självlärd inom elområdet och endast avlagt examen inom området "Friskt kopplat hälften brunnet" med väl godkänt.
Någonstans måste man ju börja, i morgon blir det av att konsultera Rundtronic för att höra vad han tror om det uppkommna läget, men som det ser ut nu så är det bara positivt och jag är mer sporrad av att fortsätta med detta projekt
Varma hälsningar Krister
PS om någon har ideer ang induktiva givare monterade i växelströmsgenerator så hör gärna av er
DS
 

AndersA

Member
Ägaren till hojen i nortonistenartikeln kanske kan tipsa dig om givarplacering, det fanns väl adress o tel i artikeln.

Har ännu inte hittat något programmerbart tändsystem, kanske man skall ta steget fullt ut och bygga ihop ett isprutningssystem :shock: Länktipsen från tr5 gör att man kan läsa i timmar.........
 

tr5

New member
När man jämför era bilder sitter givarna ungefär lika långt in över generatorn.
Du har kanske lite mer gods inne över magneten. Jag trodde att din snygga hållare var av aluminium, men du skriver att den är av stål. Min magkänsla säger att det kan vara en felkälla att ha givaren monterad i en lång bit magnetiserbart material som dessutom befinner sig i ett magnetfält.

Jag har hittat ett par andra tändsystem som verkar modernare än BoyerBransdens sextitalsprodukt
http://www.trispark.com.au/
http://www.pazon.com/

Så här ser Pazons förtändningskurva ut för Norton resp. BSA. De skriver också att de kan programmera annorlunda om man har en egen kurva.
12_PD2Badvance_1.jpg
 

Tord Ahlin

Administrator
Håller absolut med föregående talare, järn sväljer alla elektromagnetiska vågor. Borde inte mr Hoffman blanda sig i denna tråd, han har ju superkoll på detta ämne. Krister du som sitter nere i värmen och myser, dina fingrar funkar nog. Ta PM:a honom, vet ja. ,,,,,,,,,November gjorde fin entre,, Här va're 4 minus när jag vakna.
 

tr5

New member
Krister.
Hur löser du spänningsmatningen. Runtronic vill väl ha 6 volt eller mindre?

/Peter
 

krister

Member
Hej
Runtronic levererar system för 12 volt till hojar.
Flyttade över tänddelarna till kamaxeln i dag med samma resultat som tidigare med konstigheter vid 3000 varv så det blir att konsultera tillverkaren i morgon ,det roliga är att det är ett enkelt system att montera för det finns två saker att hålla ordning på och det är att magneterna är monterade åt rätt håll och dom ska dra en kompassnål mot norr samt att pickupen får rätt polaritet och jag har provat att ändra båda utan att få den gå bra ,så jag kollar med Runtronik i morgon samt att jag mailat Jonny i tidningen om han har något tips om orsaken till det hela.
Varma hälsningar Krister
 

tr5

New member
krister skrev:
Jag började med att montera det på kamaxeln men utan resultat ,det är inbyggt ett säkerhetssystem i elektroniken som gör att den inte tänder vid låga varv

Flyttade över tänddelarna till kamaxeln i dag med samma resultat som tidigare med konstigheter vid 3000 varv

Har du gjort nåt annat så att det funkar med kamaxelmontering nu? Kickar hårdare? :roll:
 

krister

Member
hej
Tydligen så tillverkar han på beställning system med olika funktioner,jag upptäckte det när jag testade att dra magneten med handen över pickupen och jag förde den väldigt lååångsamt över och det gnistrade väldigt fint,i morgon Fredag åker jag till Sverige en vecka då skall jag passa på att slöjda till en ny hållare i aluminium till pickupen ,vidare har jag kontaktat Jonny (mannen i artikeln) och det behövs en skärmplåt mellan generatormagneten och pickupen för att få det att fungera utan störningar

Krister
 

krister

Member
Hej igen glömde fråga, är det några andra som håller på med lite udda lösningar på tändsystem ,är det bara brytar och Boyer-Lukas Ritasystem som används där ute , vore kul om ni skrev en rad här på forumet om era erfarenheter
Krister
 

Robban

Member
Själv använder jag Boyer och har gjort så i över tjugo år utan några större problem. Dessutom använder jag deras "power box" i stället för batteri, likriktare och zenerdiod. Underhållsfritt!!!!!!!!! (Eller rättare sagt nästan underhållsfritt)
Såg förresten att det finns fler tillverkare av elektroniska tändsystem till Norton. Någon som har provat t.ex. www.elektronik-sachse.de
(Dysk kvalitet har man ju hört talas om)
Ha det
Robban
 
Top