Premiärrunda 2008

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
Kunde inte hålla mig, var tvungen att ta en tidig premiärtur. Torra vägar, fyra grader och man kunde ana solen emellanåt, fast det blev lite kallt om fingrarna och sen fick det tyvärr bli på japanskt eftersom commandon står på lyften under arbete.
/Magnus

Per G

New member
Nej, nej, det är fusk, japanskt räknas inte, den har säkert en massa handtagsvärmare och dyligt. :D

Magnus Jönsson

Administrator
japsen är trots allt tvåcylidrig, om än tvåtaktare, av äldre snitt utan några extrafinesser mer än blinkers :? triumphen måste isåfall va för ny för att räknas :wink:. Trots allt ett bra betyg att småländska höglandet bara ligger en dag efter skåningarna.
/Magnus

Ni är galna! Själv stoppar jag in en pinne till i kaminen och återvänder till ryggläge i Chesterfield-soffan. (Made in UK)

Magnus Jönsson

Administrator
Som väl är så förtar ju inte det ena det andra, det var inte fel att krypa in framför brasan vid hemkomst :D :. Galna :?: tror det var nåt glädjerus för att vi kom så lindrigt undan STORMEN den här gången.
/Magnus

Tord Ahlin

Administrator
Då blir väl jag först i år med norton då :) :) , för jag skulle upp till föräldrarna o snacka skit, då snöret gick av på toyotan (den har lämnat in för skrot nu) Så då fick det bli en resa på 2 mil på min norton (turligt nog stod den där). Det var torrt o fint väglag, förmodligen så kände jag inte kylan pga vårkänslan. Härligt!

Jipiiie -Först ,,, OBS detta är ingen tävling

Robban

Member
Hej
Första testrundan idag 15:e februari. Som ni ser på bilderna har vi kvar lite snö här i Stockholmstrakten. Isfläckar på vägen och snöflingor i ögonen gjorde att hastigheten höll sig under "the ton"
Vårhälsningar Robban
65_Gamle_Svarten_001_2.jpg

65_Gamle_Svarten_003_2.jpg

Snö?! Jag vidhåller: ni är galna!

Jag kan dock förstå om du är körsugen, Robban. Det är ett grymt bygge. Vad är det för ljuddämpare du har där förresten?

Robban

Member
Hej
Kul att fler än jag gillar "Gamle Svarten", som jag tog med mig som flyttsak från Texas omkring 1990. Ramen hittade jag halvt nergrävd i en åker några mil väst om Fort Worth. Drivpaketet kommer från en uppbrunnen Commando mk III, också från Texas (Dallas), framändan från en skrotad Laverda 750 (från Texas förståss), svingen är tillverkad av Morani-Peter här i Norrtäljetrakten, och slutligen det du egentligen frågade efter: ljuddämparen, som jag tror är en "aftermarket"-grej till någon japansk offroadare. Kul att fler än jag inte är originalfreaks, för om man kan förbättra något (vilket ju är ganska troligt om det är Brittiskta 60-talsgrejor), varför inte?
Ha det, Robban

Per G

New member
Visserligen sken ju solen idag men det var 6 minus och snö, frös ju tom när jag satte mig i bilen :D

/Per

Per G

New member
Tog en lunchpromenad i solskenet och vad kommer mullrande förbi, inte en Norton men väl en Traja! Nu börjar det kännas tungt att inte ha hojen klar :(

Tur nog så är det inte mycket kvar att göra och sista bitarna som fattades kom i veckan så nu saknas det ett par dagar kvalitetstid i garaget så ska det vara klart att provstarta. Snacka om att man e sugen :)

/Per

Per G

New member
Litet semester på gång senare i veckan, har alla gejer som behövs för att fixa det sista. Om allt går väl så blir det provstart i helgen :)

Verkar som det kan bli en hel del plusgrader framåt söndag, kanske rent av blir en premiärtur då :D :D :D

/Per

Igår blev det premiärtur. Solsken och nästan 10 grader varmt. Dock blev det på en hoj från ett östligare beläget ö-rike så det räknas kanske inte? Säsongen har i alla fall startat!

Per G

New member
Jag hann i alla fall starta den i helgen :) men sedan kom regnet så det blev ingen provtur :(

/Per

Per G

New member
Och nu blir det inte bara regn till helgen utan snö och det ser ut att hänga i ända över påsken :cry:

Det positiva är ju att man hinner fixa till de sista grejorna, i mitten av nästa vecka får jag förhoppningsvis besök av en kille med ett 14 x 1,25 Helicoil verktyg så då ska tändstiften få ett nytt "hem".
När det är gjort så är vinterns ska-fixa lista avklarad :D

Någon annan som börjar bli klar?

/Per

Per G

New member
Idag var det äntligen uppehåll och hela 2-3 grader :)
Tog egentligen ut hojen för att starta och se om jag fått till förgasarna.
Den startade snällt, varmkörde 2-3 minuter och testade litet med luftskruvarna för att känna när båda sidornas avgaspulser kändes lika. Sedan blev jag så sugen att jag blev "tvungen" att ta en liten sväng på gatan. Var det kul eller :D :D :D

Den var väl inte helt varmkörd och gick inte direkt klockrent, småskjöt litet vid rask gaspådrag (så grannarna slapp sova vidare). Såg säkert litet kul ut med klisterlapparna kvar på nya framdäcket :)

Ska kolla, putsa till och justera brytare och fram med stroboskåplampan så att jag vet att tändningen är korrekt. Sen blir det vidare justering av förgasarna så ska vi nog få till det. Kanske skulle fjäska till det med ett par nya stift också. Måste slacka en del på primärkedjan, lyckades tydligen få den för spänd, blev svårt att hitta neutralen och skrammlade mer än vanligt när man peta i ettan.
Men "tyärr" så har man ju ett arbete (och en fru) som inkräktar på fritiden så det blir inge mer skruva förrän på onsdag då jag ska få i nya tändstiftshelicoil.
Det finns hopp om att det ska va' åkbart innan det blir riktig vår här :lol:

/Per

Magnus Jönsson

Administrator
Grattis!
Jag kom inte så långt som till provkörning idag men jag startade upp efter ett par kvällars tändningsjustering.
Vill på detta sätt tacka far och son Ahlin som hjälpt mig få till en tomgång som jag tidigar bara drömt om, 15 sek efter start idag släppte jag gasen och den trillade ner och la sig på stabila 1000 rpm, tidigare varierade det mellan 800-1800rpm även vid varm motor (vilket även gav problem med ettan och friläge :idea: ).
Vad vi gjort :?: började med att renovera förgasarna, bättre men inte hundra, därefter renoverades förtändningsmekanism (envisas fortfarande med brytare) vilket gjorde det slutliga resultatet. Stort tack för hjälpen :D och snart blir det varmare och slutar regna, då......

Per G

New member
Schysst med en stabil tomgång, grattis!
Det där med att fixa till tändförställningsmekanismen verkar ju vara en bra grej, inte utan att man blir sugen :?
/Per

Magnus Jönsson

Administrator
Kan rekommenderas, prata med Torsten han hjälper dig säkert. Kom också ut på en liten provtur idag trots förkylning, å att sänka tomgången till normal nivå påverkade växlingen positivt, å jag som var på vippen att dela växellådan, säker på att problemet låg där. :lol: