Ny bensin!!!

Per G

New member
Kim,
Funderade lite på det här med ökad etanolinblandning och om man eventuellt måste anpassa bränsleflödet när det är 10% etanol i bränslet.

Mina tankar gick i banorna att med 75-85% etanol (E85) så ökar man bränsleflödet cirka 50% så med 10% etanol i 95 oktan så borde det bli lagom att gå upp ett steg i huvudmunstycke :?:
230 flödar 230 cc per minut och 240 flödar 240 cc per minut vilket blir dryga 4% flödesökning. Kan det vara något att fundera på?

Per

Per G

New member
Jo, man kan ju ha koll på stiften men hur ofta tar man ur dessa när man fått till förgasarna en gång. Typ nästan aldrig om man har iridiumstift och motorn fungerar bra.

Om jag använde 95 skulle jag nog ta en titt på stiften någon gång nu under sommaren för att se om det ser "ljusare" ut :)

Kanske bara jag som är tveksam till att köra på etanol, blir så sur på att en etanolbil som drar 4 liter milen är miljöklassad men inte en bil som drar 0.5 liter bensin per mil.

Per

Per G

New member
En annan åsikt kring etanol:

Hade en god pratstund med en annan mc galning idag. Han kör olika gamla cyklar ock skruvar mycket.
Han fick läck på sin plåttank när han testade E85 men annars var han positiv till 10% etanol i soppan. Han tyckte att motorerna håller sig renare nuförtiden och tackade etanolen för det :D

Per

pojen

Member
V-Power har fram tills nu varit befriat från etanolinblandning men det kommer tydligen att snart vara 5% tillsatt. St1 som numera driver Shellstationerna informerar om att från och med juni månad kommer man att börja med detta. Mer information finns att tillgå på denna länk http://www.shellstationer.se/product_info

Ingen trevlig nyhet för oss som är oroliga för våra gamla glasfibertankar men för övriga är det nog inget problem.

Per G

New member
Jaha, då kan man sluta med V-power :( Knappast värt det högre priset.
Intressant att notera är att min ena bensinkran nyligen har börjat att "fukta" i anslutningen mellan tank/kran. Har inte gjort det tidigare.

Kan det vara så att även 98 oktan idag har etanolinblandning ??
Då kan man tanka 95 oktan som är billigare och räcker väl till kompet i en vanlig Commando motor.

Per

tr5

New member
Per G skrev:
Kan det vara så att även 98 oktan idag har etanolinblandning ??
Per

Om datablad och annan information på bolagens hemsidor är uppdaterade och stämmer är det såhär

Shell har etanolinblandning i 98, se säk. datablad
OKQ8 har det inte, samma säk. datablad för 95,96,98 anger 0-5%, men anger att 98 inte innehåller etanol (se Pers inlägg nedan)
Statoil har det inte, se säk. datablad
Preem har det inte, samma säk. datablad för 95,96,98 men anger på hemsidan att 98 inte innehåller etanol.

Shell
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/Shell_Blyfri_95_o_98/$file/Shell Blyfri 95 o 98.pdf

OKQ8
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100935

Statoil
http://www3.statoil.com/mne/svg02326.nsf/searchview/AB9463888B9E6893C1256A81004AA202?OpenDocument

Preem
http://www.hmsassist.com/master/content/frame.asp?init=D&site=preem&Wnrid=1&vnr=02812&lang=S

Per G

New member
Kollade med OKQ8 och de säger att det finns max 5% etanol i deras 95 oktan. Det kan bli 10% senare i år men då kommer det att stå E10 på pumpen.

Vidare säger de att det inte finns någon etanol i deras 98 oktan.
Får bli det när det finns tillgängligt, vilket det gör på min hemma-mack.

Per

Per G

New member
Om det nu är någon som bryr sig vet jag inte men i dagsläget så är det endast Statoil och Preem som erbjuder etanolfri 98 oktan.

Per

pojen

Member
Det är ganska enkelt att själv kontrollera om bensinen innehåller etanol. Metoden bygger på att etanolen löser sig i vatten. Man hittar beskrivningar på nätet och även någon videosnutt finns på Youtube tror jag. Tag ett mätglas eller något liknande och fyll upp med 50 ml vatten eller så.

32_DSCN1624_1.jpg

Tillsätt 200ml bensin (Shell V-Power i detta fall) och skaka om så börjar etanolen blanda sig med vattnet under förutsättningen att det finns i soppan givetvis. Resultatet kan man beskåda på nedanstående illustration och i detta fall är det ingen som helst tvekan att produkten innehåller etanol.

32_DSCN1632_1.jpg

Shell V-Power är nog kanske inte den enda hög oktaniga soppa som innehåller etanol idag och på sikt kommer nog alla att få sin beskärda del. Själv har jag efter lite letande på eBay.uk hittat en Roadster plåttank så man behöver inte oroa sig för sin glasfibertank i fortsättningen. En positiv överaskning var också att tanken rymde 12 liter vid en kontroll, en klar bonus om man beaktar att en glasfiber dito endast är på 10 liter.

Kim

Administrator
Jag kanske är dum, men jag förstår inte hur du kollar.. Hur ser det ut om det inte är sprit i soppan?

pojen

Member
Det blir en synbar gräns mellan vatten och bensinen. Ser man att nivån på den undre delen stiger så har etanol förenat sig med vatten. En bensin ej innehållande etanol kommer ej att påverka den nedre volymen hur hårt man än skakar!

Planerar att testa några andra leverantörer för att hitta någon som kanske ännu ej innehåller etanol, Preem och Statoil exempelvis. Observera att man behöver skaka om rätt rejält för att få den eventuella etanolen att lösa sig, om du får lust att laborera!

Tord Ahlin

Administrator
Per G skrev:
Om det nu är någon som bryr sig vet jag inte men i dagsläget så är det endast Statoil och Preem som erbjuder etanolfri 98 oktan.

Per

Jorå, klart nån bryr sig, tack för infot. skall prova vid nästa tankning, om jag kommer ihåg. Skall även ta tag i detta med "bara e85" som jag lovade i ett svagt ögonblick.