Ja så var det här med vädret, ja, det regnar "ibland", bör man vara medveten om, men om det bara klarnar upp så blir det ännu bättre!
Dom här goa killarna köpte jag från en "lappkåta" på ett annat fjäll efter vägen.
Är jag en mjukis? JA!
Men sen när vi var på hem väg, i Norge, så gällde mjukis inte längre. Nu fick gubben sättas på prov, vad hände i Kongsberg? Jo, Mulltiremmen gick av å gen, skivan hade lossnat o låg trasig under motorn, vi svängde direkt in på en större grus/parkplats eftersom styrservon upphörde, nu fick jag testa org. domkraft som höll, av med hjul o hjulhus kåpor å grotta bland remskivor. Nu fick jag se att gen. skivan är en sk. frihjulsskiva, ett "nytt" påfund som används på dieslar (min 2006) å denna plus gen. axeln var förstörda.
Endast Drammen (Volvo) kunde skaffa delar (generator, 8500 N.kr), men måste beställas från Frankrike och skulle ta en vecka! Biltema över gatan ordnade efter mitt längdband rem som passade så alla andra remskivor var med, men hur kul var det att ligga i gruset å rensa remskivor från inbränd mulltirem i trångt
motor-rum? Hur som helst, allt lirade, vi startade lättade från ngt. ännu värre och batteriet orkade leverera dom ca. 55milen hem, PUU!! Fy fan de var nära! Alltså...HEJA BILTEMA!