Motorolja - syntet?

Per G

New member
Jo mycket tyckande finns att läsa men det som är intressant är de som har testat seriöst, dvs har kollat upp olika oljors egenskaper genom att testköra och göra mätningar.
Man kan ju faktiskt mäta temperatur och vissa har dessutom skickat iväg de använda oljorna till ett laboratorium för att kolla oljans kondition.

Jag kommer nog att satsa några extra kronor vid mitt årliga oljebyte på Commandon så oljan håller sina egenskaper i 12 månader och upp till några hundra mil (vilket räcker för mig).
Uppdaterat: Har handlat en dunk Performance 76 som ska i till hösten.

Om jag körde mindre (ett klassik fordon körs tydligen i genomsnitt 12 mil per år) och bytte olja varje år så skulle jag spara på olje-pengarna.

/Per
 

krister

Member
Hej
Efter sommarens erfarenheter kommer jag att satsa en krona extra på bra olja ,då jag fick avbryta resan till Nortonträffen i Colombres efter 20 mil i 40 gradig värme. Efter 10 mil sjönk oljetrycket till 0,5 kg ,jag stannade till på en mack och kollade olja den var tunn som vatten men utan konstig lukt eller rökutveckling ,efter 15 minuter och en flaska vatten till "ryttaren" startade den med normalt oljetryck ,men redan efter ett par mil upprepade sig scenariot med ett nytt besök på en bensinstation, nu med en lite längre matpaus ,samtidigt monterade jag av kåpan över oljetanken i hopp om att få lite kylning av oljan vilket lyckades med 0,5 kilo ,nu fortsatte resan med ett kilo på oljetrycksmätaren om jag gasade på lite, men över 5000 tusen varv på motorn så blev det lite väl mycket mekaniskt skrammel som lät olycksbådande . Nu fick Zenerdioden frispel och överladdade med ett nykokt tändsystem på menyn lagom till eftermmidagsfikat ,därmed lägges denna resa till handlingarna för arkivering . Det var extrema förhållande för en gammal luftkyld twin med stekande sol som inte förekommer i scandinavien men kan vara en referens mot det extrema , vid temperaturer upp till 30 grader har jag inte några problem men över 35C och långkörning med full packning närmar man sig gränsen . Nu kommer jag att montera oljekylare med termostat så länge jag kör här nere och kommer att vara försiktigare vid val av olja

Krister
 
A

Anonymous

Guest
Jag har i många år kört på 76-oljor i mina engelska motorcyklar. En annan olja med liknande egenskaper är Kendalls mineralolja 20W/50. Min erfarenhet av dessa oljor är bara goda. De tål höga temperaturer och har bra basoljor och vettiga slitagehämmande tillsatser. Dessutom luktar de gott i varmt tillstånd! Doftar oljan bra efter en hård tur, säger detta i alla fall någonting om dess egenskaper!! Red Line-oljorna är säkert bra, men jag tycker att de är för dyra, och byter man bara olja ofta, så är man på den säkra sidan.

Det finns också anledning att kolla de slitagehämmande tillsatserna i dagens oljor. Zink är i de flesta fall ersatta med andra tillsatser, eftersom zink inte är bra för katalysatorer. Dessa andra tillsatser kan vara likvärdiga, men vissa menar att zink är överlägset i äldre motorer. Man kan därför själv tillsätta zink-tillsats vid oljebyte, exempelvis General Motors Assembly Lube. Saknar oljan zink-tillsats är ju detta ett alternativ, men samtidigt stör man då oljans sammansättning. Mitt råd är att välja en olja med hög flampunkt, snygg flaska, angenäm doft och vettigt pris! Och att byta ofta.

Monograde-oljor kan jag förstå att man använder i stationära motorer och liknande, men har motorn oljecirkulation så vill man ju ha ut oljan så fort som möjligt till smörjpunkterna. Det behöver inte vara så kallt förrän SAE 50-olja är så trögflytande i kallt tillstånd att den knappt rinner ned till oljepumpen.
 

AndersA

Member
Krister: Du får se det positivt, nu kan du ju prova detdär tändsystemet som du skrev om i en annan tråd!!

PS, läs PA:s inlägg, de är bra!!!
 

Per G

New member
Oljan blir tunn, var ute med en kompis Commando, tidiga inkörningsmil efter borrning och topprenovering med rak 40 olja i tanken.
4 mil i normal takt och sedan hem och tappa ur oljan. Oljan rann mycket snabbt ur med en viskositet som vatten :eek:

/Per
 
A

Anonymous

Guest
Hej
Olja är en häxbryggd som är svår att begripa, även för oljebolag.
Jobbar som motorutveckalre och har sett hur olika oljor kan bete sig i en motor. Viscositetskontroll behöver man ha för att kunna pumpa runt oljan på bra sätt (pumpningen ger ju rening, kylning, förutsättning för smörjning mm). Additiven är vanligen det som avgör oljans slitageskydd, temperaturstabilitet, skumning, korrosionsskydd mm.
Tyvärr är det ofta en utprovningsfråga att hitta rätt spec.
Jag skulle vilja veta om det är någon som hittat en bra olja som inte sliter ventilskaftändar. Har huvudsakligen kört på straight Quaker mineral eftersom den haft bra allmänrykte, men den sliter mina ventiländar.
Ska renovera nu, så vad stoppar jag i till våren?? :roll:
Mvh
 

pojen

Member
Howdy

Jag tror personligen att i fråga om slitage på ventilskaften så spelar det nog inte så stor roll vilken olja man har i sin hoj. Har använt ett stort sortiment av typer från rak 50 olja till helsyntet utan någon nämnvärd skillnad, efter ett par år (i bästa fall) kunde man se slitage i berörings ytan mellan justerskruv och ventil.

Det som löste problemet i mitt fall var ett byte till justerskruvar med större fot (mushroom), som säljes av RGM i England. Vid en inspektion förra vintern syntes inget slitage och då hade prylarna varit i drift i åtta år och ca 50000 km. Den som vill finlira kontrollerar också att vipparmarna är centrerade över ventilskaften, det behövs eventuellt extra shim på någon av armarna och vice versa.

mvh P.O.Johansson i Borlänge
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
Börjar förbereda säsongen :D eftersom det visade sig vara näst intill omöjligt att få tag i Quaker state olja nu?? Som jag använt i flera år så beställde jag en Castrol som verkade vettig får väl se hur den funkar. Men vilken snygg förpackning :lol: och literpriset var ungefär en hundring.
21_1392735830871_1.jpg
 

Bragfjord

Well-known member
Detta hokus pokus med oljor, alla oljor rinner som piss när dom är varmkörda och det är önskvärt även i kallt tillstånd (nästan) så det blir smörjning så fort som möjligt. Det säljs inga dåliga oljor idag, men bör
i någon mån anpassas i extrema fall, eller tätare byten. Jag använder halv-
syntet 10/40 i Mc, bil, husbil(diesel) båt o traktorer, det duger bra.
Alltså oljeproducenterna lever gott på "våran" fåfänga och tar snuskigt
betalt för olja som sällan behövs.
kanske kopplingen i block-motorer har lättare för att slira men händer bara
i extrema fall, tex. "när man försöker hänga på en Ducati"
När syntet oljan kom så var det märkbart lättare att starta en motor vid
kall väderlek, för att inte tala om Dieslar, som behöver lite mer "snärt" då
dom tänder på komp. med hjälp av glödning. Men den uppenbara fördelen
med syntetoljor är att motorerna blir mycket renare inuti, om man jämför
de tid. oljorna. Det kan jag intyga efter att haft bilverkstad i 16år, detta
märktes tydligt i ventilhusen som under normal skötsel var rena vid upp till
20,000mil o däröver, mot tid. oljor kunde ventilhusen se hemska ut, och
kamaxel o vippor (BMW) fick bytas oftare.
Ett bevis för att oljor är bra idag, tycker jag, är att HD kan köras i varma
Californien med en bakre skymd cyl. o felvänd topp! Om det nu har hänt
ngt. ras så är det väl förlåtligt, kan inte vara lätt att vara olja under dessa
omständigheter. Mitt inlägg blir att 10/40halvsynt. duger bra och blir över
till våra Norton! Ang. slitage på ventil-spindel ändar, passar Ducatis schims
brickor. Oljor gör ingen skillnad, gropar blir det ändå, om man inte gör nåt.
 

Kim

Administrator
Gjorde ett litet experiment idag... Drog igång commandon med Gulf 20W50 multigrade.. Kollade oljetrycket 3-4 bars tryck vid toppen var ca 2000rpm. Tömde oljan och hällde i en Silkolene hardwick 50 monograde, oljetrycket vid toppen var nu ca 1 bar vid ca 2000rpm.

Blev lite förvånad, men det kanske kan vara så att eftersom oljan är tjockare så kanske matarslangen till toppen blir för "klen" så pumpen inte orkar trycka upp oljan i toppen? Aja håller på och suger ur den raka oljan och ska slå i 20W50 igen så ska vi se om det vänder tillbaka.

Ska göra ett test i sommar sen när det är som varmast så får vi se vad som händer med oljetrycket när det är varmt ute, förra året noterade jag att jag hade 0 bars oljetryck vid 1000rpm när det var 30 grader ute efter 1 timmes "hård" körning.
 

Kim

Administrator
Nu har jag testat med en 5W40 helsyntet olja i Norton. Fick ungefär samma resultat som med 20W50 men något högre oljetryck, detta är en helsyntetisk longlife olja, "high-performance", jag tror att det som skiljer denna olja åt är förmodligen att den tål högre oljetemperaturer. Nästa test kommer bli med en 10W60 som också är en "high-performance" helsyntetisk olja, jag vill försöka få upp oljetrycket i sommarvärmen. Jag har problem med att oljetrycket sjunker drastiskt när det är varmt ute, jag misstänker efter lite googling att dom flesta commando ägarna har samma bekymmer dock inte så många som har oljetrycksmätare så dom flesta är nog lyckligt ovetandes.

Jag vill även passa på att berätta för er som inte vet att jag också säljer olja och jag lämnar bra rabatter åt klubbmedlemmar, alla oljor kan skickas till er mot en liten kostnad, det blir ruskigt billigt att köpa 20 liters dunk istället för 4 liters dunkar. Gulf har även en 20W50 Classic olja med mera zink i än dom vanliga oljorna, den levereras dock endast på 5 liters plåtdunk. Jag kommer längre fram även att titta på lämpliga växellådsoljor för våra järn. Är det någon som är intresserad av att köpa oljor så får ni gärna höra av er så ska vi se vad vi kan knåpa ihop.

Helt enkelt med en singelgrade så har jag såpass dåligt oljetryck innan varmkörning att jag inte ens vill fortsätta testa med den helt enkelt för att jag inte törs, tror det tar LÅNG tid att värma upp den eftersom vi har torrsump och jag är rädd för motorskador innan jag ens hinner komma ut på vägen. Kommer dock prova igen när det är varmt ute och se om jag får ett högre oljetryck från start så kanske jag törs åka ut med den i oljetanken.
 
Top