Motorolja - syntet?

Per G

New member
2007 åkte jag på Quaker State 20-50 mineralolja men uppmuntrad av artikeln om olja i Nortonisten har jag nu inhandlat Shell Helix Ultra Racing 10W/60.

Den har sotupplösande tillsatser och jag tänkte börja våren med att köra denna olja och hålla god koll på hur snabbt oljan blir svart och förmodligen ta ett tidigt byte av olja och filter när det har "rensat ut".

Vad åker ni på för olja och hur ofta byter ni?

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tjena!
har kört på samma Quaker state som du och tycker det har fungerat bra hittills, körde på en ren 50-olja dom första åren. Fungerade bra men blev tungkickat när det blev lite kallare. Satte på extra oljefilter i somras så jag kör med 20-50-oljan tillsvidare, ska bli spännande att se vad du får för resultat vid bytet.
Magnus
 

Tord Ahlin

Administrator
20-50, mineral Röstar jag på. ,,,,fast viktigare än allt -Byt ofta ,typ varje år eller med 400 - 500 mils intervall. Det finns lite oljesnack i forumet förut, se:

http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=395
 

Per G

New member
Har gett upp syntetoljan, den har bra rengörande effekt (oljan kolsvart efter mindre än 50 mil) men det blev högre förbrukning, mera våtsumpande och den är dyr.

Finns nog goda skäl att köra med 20W50 mineralolja och byta ofta.
Har nu bytt och använder Biltema's nya 20W50 Classic mineralolja, under 200 spänn för 4 liter :)

/Per
 

Bengt_L

New member
Efter att ha fått motorn helrenoverad av Acke så kör jag konsekvent med helsyntet 10/40 olja. Oljeförbrukningen gick ner från 1l/50mil, till 2-3dl /150 mil efter renoveringen.Innan renoveringen blev det en ridå med rök ur avgasrören när man drog på , desutom gjorde vevhustrycket att det sipprade ut olja både här och där!!
Numera är motorn i princip tät.Av gammal vana,så har jag fortfarande med en torktrasa, ovanpå lådan bakom kopplingswiren!!

Bengt_L
 

Per G

New member
Läste en artikel där det påstods att en multigrade olja som används i en motor med kul/rull-lager snabbt (200 mil) blir en tunn monograde olja. I motorer med endast glidlager var det inget problem.

Slutsatsen var att i rull-lagrade motorer var det bättre med en rak olja och om man körde i varierande temperaturer och behövde en multigrade så skulle man byta olja ofta.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Per G skrev:
Läste en artikel där det påstods att en multigrade olja som används i en motor med kul/rull-lager snabbt (200 mil) blir en tunn monograde olja. I motorer med endast glidlager var det inget problem.

Slutsatsen var att i rull-lagrade motorer var det bättre med en rak olja och om man körde i varierande temperaturer och behövde en multigrade så skulle man byta olja ofta.

/Per

Men om Multigraden "gradvis" blir singelolja, varför då inte välja multigradolja?? Den är ju både bättre och billigare.
 

Per G

New member
Rätt tänkt Tord!
Men jag glömde nämna att multigrade oljan blir tunn när den blir rak.

Nu åker man ju i ganska varierande temp här så det blir nog multigrade och byta ofta. Biltema 4 liter för 200 spänn så kan man byta ofta.

/Per
 

boda

Member
låter som om du har läst en artikel från multigradeoljans barndom
varför skulle motorer som kräver mindre oljetryck och flöde göra att
tillsatserna i multigrade oljan försvinner
Boda
 

Tord Ahlin

Administrator
Nu kan jag inte låta bli att tipsa om en lite gullig broschyr på OKQ8 som handar om oljor, den förklara på ett väldigt förståeligt sätt hur oljor förslits med tiden, för det gör dom oavsett om oljan heter rak eller multigrad.

Gå och ta en sådan, läs och begrunda den, det spelar ingen roll om man är diskare eller civilingenjör, broschyren har nåt för alla.
 

Per G

New member
Det jag har läst verkar vara synpunkter framförda de senaste åren och tar förutom denna fråga upp bekymmret med att hitta olja som fortfarande har en hög zink-halt.
Som mycket annat man hittar skrivet så behöver det ju inte vara rätt men det kan ju finnas någon anledning till att många använder mineralolja trots att syntet borde vara bättre. Samma sak med monograde, det används ju fortfarande trots att multigrade verkar mera praktiskt.

/Per
 

Per G

New member
Jag hittade nedanstående text på Andover Nortons hemsida:



What oil for a Commando? One should have thought, this is answered by workshop manuals and Riders Handbooks.

Unfortunately, this is not the case, as the oils recommended there are not really suitable.

In production times Nortons first and foremost aim was to sell motorcycles. To do that they recommended not the oils that were technically best, but oils that could be bought at any garage.

This is the only reason why Multigrades were recommended. Friends from within the Lubricant industry, as well as Richard Negus, ex-Norton Motors "Chief of Motorcycles, and ex-owner & tuner of the most successful long distance racing Commandos, both confirm that, with the high temperatures combined with the high pressures in a roller-bearing engine, multigrade additives give up quickly and leave you with the base oil within as little as 600 miles- which means you 20W50 becomes 20 oil, which is not up to the job in a Commando engine used propperly!

As for the primary drive, oils have changed dramatically since the early seventies, and additives we used to put into our engine oil, like STP, are now already contained in most multigrade oils. These additives are molybdenum (graphite) based, and will give you clutch slip very quickly.

Therefore, we recommend:

Engine
Straight 40 oil

Primary
Either a Monograde oil, or (better) ATF oil; I use Shell Donax TX

Gearbox
EP90 gearbox oil
 

Kim

Administrator
Varför köra rak olja när vi nu har fina multigrade? Är det inte så att om man kör en rak olja i fel temperatur så smörjer den inte redigt eller har jag fel?

Mvh Kim
 

Per G

New member
Ja du, vad det gäller olja så råder det delade meningar :)
Själv har jag en dunk Silkolene 40 stående i garaget så jag ska åka på denna raka 40 olja i sommar.

/Per
 

Kim

Administrator
Usch... Hehe, du får väl berätta hur det gick sen? Nää, jag kör på moderna oljor så slipper man nog många bekymmer!

Mvh Kim
 

Penn

New member
Angående vilken motorolja som är bäst så kan jag inte låta bli att visa detta intressanta test utfört av Alan Goldwater, finns dokumenterat hos INOA:

http://www.inoanorton.com/docs/OilTemp.pdf

Goldwater rekomenderar Red Lines olja som klarar de höga temperaturer som uppstår i commando motorn främst runt tändstiftet.

När Goldwater gjorde testerna så var omgivningstemperaturen ca 32 grader celcius topplocket nådde en temp av 135 C vid 65 mph 104,6 km/h men vid vissa tillfällen kunde han mäta temperaturer på 190 C vid den högra bakre topplocksbulten och närmare 204,4 C vid tändstiftet.

Intressant är att veta är att det är polymerer tillsatta i oljan som är till för att förbättra viskositeten i oljan som först förstörs vid höga temperaturer, polymererna fungerar så att de förändras och anpassas till den temperaturen som motorn körs i så att oljan håller rätt viskositet men blir det för varmt så förgassas dessa polymerer.
 

Per G

New member
Ja, det finns ju lika många ideer kring oljor som det finns religioner, och det skapar också en hel del diskussioner. Intressant är ju att han faktiskt har mätt temperaturer och inte bara "tycker" något.

- Såg någon tråd på ett annat forum där ett motorhaveri tillskrevs användandet av Mobile One som enligt denna skribent inte duger som olja till en Commando. Denna olja körs i SAAB turbomotorer och som bekant så blir det duktigt varmt i ett turboaggregat.
- Norvil kräver användande av single grade annars gäller inte garantierna på deras nybyggda/renoverade motorer
- En mycket kunnig medlem i vår klubb (som inte skriver på forumet) har kört med både single- och multigrade olja i sin cykel som har oljetrycksmätare och enligt den så tappade single oljan litet oljetryck när den blev gammal men det gjorde inte multi oljan.

Ja, vad ska man tro????
Tror att det viktigaste är täta oljebyten sedan är det din religion som avgör vad du tror på :)

/Per
 

Per G

New member
Har regnat en del och jag har grottat ner mig i oljans underbara värld. Finns "en miljon" synpunkter och alla har sin favoritolja som fungerar bra.
Fungerar bra, vad betyder det egentligen, att motorn inte har skurit :?: :?:

Finns däremot en del personer som testat en del, olika oljor, olika hård körning mm mm och det finns en del intressant att läsa vilket väcker tankar kring val av olja.

Några noteringar jag gjort är att oljan verkar bli riktigt varm. Vid konstant fart, endast förare och i måttliga 105 knyck så blir oljan i tanken cirka 115 grader. Vid högre fart och ökad last så stiger den och efter en mera gasglad runda när man saktar ner/stannar så verkar 140 grader i oljetanken vara "normalt". Vissa oljor har 140 grader som högsta "tillåtna" driftstemperatur.

En annan sak som har testats är oljans livslängd i en Commando. Om detta testande stämmer så är flertalet oljor "slut" efter 100 mil :!: Då är tillsatserna "förbrukade" och oljan ej längre lämplig för en het luftkyld motor.
Också intressant är att vid en oljetemperatur av blygsamma 100 grader så håller en rak 50 olja en lägre viskositet än en motsvarande kvalitet 20W50. Detta talar för att synpunkterna att en multigrade blir för tunn när det blir varmt inte stämmer utan den raka blir ännu tunnare. Dessutom så ökar skillnaden (till multigradeoljans fördel) vid högre temperaturer.

Att ta hänsyn till verkar vara flammpunkt (hur värmetålig oljan är), zink halten och hur den håller sin viskositet vid högre temperaturer.

Kristian skrev i tråden om Castrol R oljan att han använder 76 High Performance oil (finns 20W50 hos Hansen Racing, 4 liter för 536 kronor). Den har högre zinkhalt än de flesta "superoljor", har hög flammpunkt (60 grader högre än Biltema Classic 20W50) och verkar hålla sin viskositet bra. Efter att ha kollat en del specar så håller jag med Kristian om att det verkar vara en lämplig och vettigt prissatt olja för Commando.

Om man tar fram stora plånboken så kan man ju köpa Red Line för 200 kr litern. Kanske värt det om man kör mycket och hårt.

/Per
 

AndersA

Member
Ja, mycket tyckande och lite vetande är det i oljans värld till bolagens stora förtjusning....

Läs dessa trådar från sporthoj.com. P A var mycket kunnig och påläst, dessutom skrev han väldigt underhållande. Tyvärr är han borta nu.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
 
Top