Lyse med relä

Per G

New member
Funderar på att använda relän till mitt lyse (hel och halv).
Kollat på Biltema, dom har ett antal olika relän men vilken typ ska det vara? Enkel dubbel växlande?

Tacksam för tips och det behöver inte vara Biltemas grejor.

/Per

Tord Ahlin

Administrator
trångt inne i SSU-strålkastaren! Skall du ha reläna under tanken? Jag har mina vid oljetanken, vilket är lite tokigt med tanke på att ena vitsen med relän är väl att få bort spänningsförluster (man drar ju en separat kraftig matare), och andra vitsen är ju att bespara alla styrdon (kontakterna på styret). Jag vet nån som fått in tre "Bosch Mini" in i strålkastaren, men det blir trångt. Ett dubbelrelä vid tändspolarna borde väl va det smidigaste egentligen. Man matar batteriplusen på plint "30" å tar ut lyskabel-matningen på "87b" eller "87". Jordar på "86" och styr med originalkablarna på plint "85".

Bengt_L

New member
Hej!

På min Interstate har jag ett dubbelrelä modell större monterat i batteriutrymmet.
Jag har skruvat det i främre gaveln,mot luftrenaren.Det blir trots detta gott om plats kvar till batteriet ( 9Ah).Det blir en kort matnings kabel mellan batteriet och relät.Till lampsockeln drog jag nya grövre ledningar och lödde dem i sockelbeslagen.Orginal kablarna har jag växlat ned till relät som styrström. Omkopplaren på strålkastaren har oförändrad roll dvs. parkering eller hel/halv.
På senare år har jag testat att ha en halogenlampa i parkeringen.Den får då rollen av ett varselljus dagtid.
De finns i olika watttal och det visade sig att 21w inte tål att lysa kontinuerligt. Det finns en variant på 18w som håller längre.

Bengt L

Kim

Administrator
Fast Tord, du måste ju fortfarande dra lika lång matare, så det spelar ingen roll var du har reläerna någonstanns.

Tord Ahlin

Administrator
Kim skrev:
Fast Tord, du måste ju fortfarande dra lika lång matare, så det spelar ingen roll var du har reläerna någonstanns.

Stämmer, fastän det blir många grovis kablar fram då under tanken. Men för ett relä har du rätt.

krister

Member
Hej
Angående reläets placering fungerar det med att placera det under tanken vid kopplingspunkten för reglagen på styret på Commandon
Krister