Kopplingsproblem

Per G

New member
"greppmojset bortslipat på ena sidan" :lol:
Kan du be Torsten att utveckkla den beskrivningen något :?:

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Magnus Jönsson skrev:
Hej på er,
tog mig äntligen :D ett par timmar i garaget i morse och började plocka isär primärdrivningen.
En sak jag funderat på tidigare: de två stift som hindrar kopplingens inre stålskiva ifrån att rotera med lamellerna (låser den till kopplingstrumman), vad har de för egentlig funktion?
............................................
.....................
.

Jag har inte grejjerna framför mig. men är det inte så att det är "järn mot järn" mellan de två platterna/kopplingshuset, och jmj får aldrig nötas pga skärtendenser. Det gäller förstås bara om järnet är av samma kvalitet och hårdhet tex blötjärn mot blötjärn. Det är nog så de tänkt (konstruktörerna), Fast det funkar ju bra ändå.
 

Bengt_L

New member
Hej!

Har numera en icke slirande koppling på min Interstate 750 -73!
Det som gjorde susen i mitt fall var att försiktigt blästra stålskivorna för att bryta den polerade ytan.
Dessa stålskivor kör jag tillsammans med sinterbronslameller.
Kopplingen var lite tvär i början, men det klingade av med tiden.
Dessförinnan har jag testat Barnett lameller, men även en mix av fiberlameller och sinterbrons(ger möjlighet att alternera stackhöjden).
Alla dessa försök slirade förr eller senare!Sedan blästringen har jag
kört cirka 6000 mil utan slirning.I min trans fyller jag 200cc motorolja
som manualen rekomenderar,när jag tvättat kopplingen inför säsongen.

Bengt L............
 

Tord Ahlin

Administrator
Bengt_L skrev:
Hej!

Har numera en icke slirande koppling på min Interstate 750 -73!
Det som gjorde susen ..............................................
Bengt L............
Hej Bengt_L , kan du mer i detalj beskriva hur blästringen gick till. Var det:
Sandblästring med aluoxid , eller bara sand?
Stålkuleblästring med rostfria kulor?
Nötskal , glas mm
Blästrade du med 5 eller 8 kg/mm2 , hur länge , hur gick strukturen (det beskrev du förstås)

Vi är alla nyfikna! Ös på
 

Bengt_L

New member
Hej!

Det var en bekant som utförde blästringen.Det pratades om ett blästerskåp.
Vet ej media eller tryck,men det var troligen en mildare variant.
När jag studerade skivorna så hade de fått en gråmatterad yta
utan större gropar.I första läget plockade jag in dem med Barnett-
lamellerna.Det blev INTE bra, noll dragläge,dvs. on/off!!
Jag plockade då fram sinterlamellerna som legat på hyllan när
jag kört Barnett i ett antal år. Med sinterlamellerna så blev det
bättre. Kopplingen greppade ganska tvärt i början 100-200 mil,
men normaliserades efterhand.Innan blästringen så återkom
sliret i kopplingen som ett brev på posten.Det var påtagligt vid
skjuts och när man nyttjade vridet.
Efter blästringen (6000mil) har inte kopplingen slirat alls!!
En effekt av blästringen var att det blev lite mer slitdamm i
lamellpaketet, särskilt i början.
Jag brukar tvätta ur kopplingen varje vår,mest för att förbättra frikopplingen,
och numera är det lite renare!
Kör c:a 3-500 mil/sommar.
Lamellerna är samma sedan blästringen och ser friska ut fortfarande!

Bengt_L...........

Min Interstate 750 -73 10170 mil ca:8700 mil i min ägo!
http://www.nortonsweden.se/forum/userpix/132_NC_1_1.jpg
 

Per G

New member
Låter ju som om stålskivorna är blästrade (och inte kulpenade) för att rugga upp ytan. Blir ju helt klart mera friktion då men som nämnts även mer material som rivs av och hamnar i primären.

Skulle man inte kunna tvätta av stålskivorna ordentligt och sedan putsa upp dom med slipduk och få en effekt liknande blästringen? Kanske slipper man också den första perioden med "on-off" koppling.

En annan variant (kanske den bästa) är väl att svarva om skivorna och få ut tryckpunkten och därmed öka momentet som kan överföras (finns beskrivet i ett nummer av Nortonisten).

Annars verkar ju ATF olja i primären och en o-ringstätad tryckstång (hålla EP 90 oljan borta) räcka rätt långt.
Eller så ska man ha litet slir som "överlastskydd" för den något underdimensionerade växellådan.

Hälsningar,
Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Jag gissar på att det var glasblästring som gjordes, det blir en väldigt fin men samtidigt en yta som har relativt branta (ingropningar) öö nytt ord!

-Men absolut, jag håller med Per,,,, en slirande koppling är räddningen för lådan :)
 

Bengt_L

New member
Hej!

Nu har jag fått info av "blästraren".Han använde en sandbäster med fin blästersand.Trycket var ca 6kg/cm2.Under blästringen höll han en viss distans till ytan (ca: 30 cm) och vinklade strålen 45 grader.
Mitt direktiv var att den blanka ytan skulle bort från skivorna!
Nu när jag summerar så var det verkligen värt att göra detta.
Bronslamellerna verkar outslitliga trots blästring och 6000 mil körda!
I början så är kopplingen inte så progressiv i ingreppet, men det tar
inte alltför lång tid att slita in den.Man får vara känslig på handen, och
ha en välsmord wire, så går det bra.
Dessutom så slirar den inte!


Bengt_L

PS. Jag kör med 200cc motorolja i transen och har ingen tätning på tryckstången DS.
 
Top