Justering av tenningen

vidar hjelm johansen

Active member
Motoren min er bare grov innstilt på tenningen efter overhaling.
Har prøvd to tandinstalingslamper fra biltema, og jeg får ingen av dem til
å virke. De blinker ikke..
Har ny Boyer elektronisk tenning.
ps. jeg har satt giveren rette vegen
Krever Boyer en spesiel lampe for å "lese" pulsene ???

Vidar

AndersA

Member
Lampan triggas ju av högspänningspulsen i tändkabeln så vilket tändsystem man har bör inte spela någon roll, har två boyersystem, bägge fungerar med lampa. Prova med att använda ett separat batteri till tändningslampan så slipper du störningar från generatorn.

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen
Har prøvd litt forskjellige lamper. Har en lampe fra biltema, som jeg nå har fått litt blink i.Den var litt ustabil, men blinket litt ihvertfal.
Men det var først når jeg jeg flyttet kontakten over på høyre sylinder,(trodde det var det samme). Ja, jeg bruker også nå et eksternt batteri.
Skal prøve mer til uken, men jeg syntes det er merkelig at jeg har dette problemet. Har som sagt en ny boyer MK3. tenning.

Vidar

krister

Member
hej
om du följt monteringanvisningen till Boyer så kommer du ganska rätt,om du sen har justerat förgasarna till grundinställning enligt praxis och har tomgång mellan 800 till 1000 varv samt att den inte spikar (glödtänder) vid gaspådrag på fyrans växel från en hastighet 40-50 km/tim så kan du vara ganska trygg, gör en markering med en märkpenna över tändplattan för grundinställningen så kan du prova att flytta tändplattan någon millimeter för att se om den går bättre eller sämre med lite olika inställningar. Titta även på tändstiftets färg under belastning så att det är lite mörkt på isolatorfoten ,då är du i hamn och kan köra lungt hela sesången .
Om du sen får i gång tändningslampan så är nog inte tändningen exakt 28 grader och min personliga åsikt är att det inte behöver vara exakt 28 grader utan det kan variera någon grad hit eller dit beroende på små olikheter mellan maskiner

Hälsningar Krister

Kim

Administrator
Det där boyer är bara krångel med, inte ens till Kawa kan dom göra ordentliga system, dom bara krånglar, boyer brandsen är ett oseriöst företag. Släng skiten och använd brytare alternativt kolla med grabbarna som åker tri-spark för det verkar fungera MYCKET bättre.

Mvh Kim

Kim skrev:
Det där boyer är bara krångel med, inte ens till Kawa kan dom göra ordentliga system, dom bara krånglar, boyer brandsen är ett oseriöst företag. Släng skiten och använd brytare alternativt kolla med grabbarna som åker tri-spark för det verkar fungera MYCKET bättre.

Mvh Kim

Det var ord och inga visor! :wink: Boyer är väl kanske inte världens mest avancerade system men jag har haft Boyer-tändning på Commandon sedan 2002 och det har faktiskt, peppar, peppar, fungerat helt klanderfritt i ur och skur.

krister

Member
Hej
Jag har använt Boyer sedan 70 talet och det har fungerat fint med undantag av att en kabeln vibrerade loss från givarspolen i slutet av 90 talet. Akilleshälen är nog strömförbrukningen som blir onödigt stor så krast bör man nog hellre investera i en batteriladdare istället för en stroboskoplampa, i övrigt så tycker jag att man bör undvika tändspolebaserade tändsystem om möjligt för att hålla strömförbrukningen låg

Krister

Kim

Administrator
Har inte sett ett fungerande boyer system! :)

Dock är jag inte emot elektronisk tändning, tvärtom, för många som har strul med systemet, ok kanske inte boyers fel, men ändå ska man konstruera nåt till nånting så måste man väl se till att det fungerar klanderfritt på dom flesta cyklar. Har läst lite om systemet och det verkar vara många som har problem ute i världen, däremot är jag nyfiken på trisparken. :)

Mvh Kim

vidar hjelm johansen

Active member
Tenningen min funker den.
Det er bare det at den stroboskop lampen ikke klarer å lese pulsene,med det resultat ikke lyser. Det er her jeg har problem.
Vidar