Jävl-a koppling

camenius

Well-known member
silkeslent likt en fjärilsvinge... ljuvligt, likt en sommarvind inför avfärd till västkusten...
ja, det är lördagskväll, :upp
 

Per G

New member
Det ska visst gå att ta kopplingsaktuatorn från en Atlas och använda i en Commando.
Jag har inte testat men du ska visst få en mycket lättare koppling men bara 66% av rörelseutslaget på kopplingen. Om man kan få till litet spel och fortfarande få kopplingen att frikoppla ordentligt med 66% så kan det vara värt att prova. Vem blir först att testa? :D

Per
 

Kim

Administrator
Min Commandokoppling ÄR snuskigt lätt, varför krångla till det? ;)

Ny kopplingsvajer kan göra underverk. Sen att man har rätt vinkel på kopplingsarmen i växellådan. Är allt perfekt ihopsatt och justerat så blir kopplingen helt underbar.
 

Per G

New member
Jo, jag håller med dig Kim men många har trög koppling.
Det finns till och med en firma, CNW, som har tagit fram en hydraulisk koppling till Commando och den säljer tydligen också :!:

Per
 

Kim

Administrator
Handlar om att få solfjädern att vara i perfekt läge enligt vad jag förstått, Commandon har guldfin koppling, lägg i en halv extra lamell och eventuellt en stålskiva extra så blir kopplingen bra sen! :)
 

Kim

Administrator
Handlar om att få solfjädern att vara i perfekt läge enligt vad jag förstått, Commandon har guldfin koppling, lägg i en halv extra lamell och eventuellt en stålskiva extra så blir kopplingen bra sen! :)
 

krister

Member
Hej
En liten sak som kommer i skymundan när det handlar om Commandokoppling är att den är näst intill outslitlig jag har kört på samma lammellskivor sedan jag köpte cykeln ny 1972 ,jag har bytt lager en gång bara för att upptäcka att det var onödigt,den fortsatte att vara så där lagom glapp för att undra om det kanske är dax med nya lager he he ,så det är bara att ta isär i bland för att bensintvätta skivorna och fortsätta på nästa 6000 mils period ,kan det bli bättre
Krister
 

krister

Member
Hej igen
jag glömde att beskriva min koppling ,den är helt orginal med stålplattor och fiberlameller utan några modifieringar och den erfarenheten jag gjort är att kopplingsarmens läge och vajerns kondition samt dragnig är det som påverkar kopplingsfunktionen mest ,den andra delen känsligheten är det typen av olja som användes som är avgörande ,vill man ha en koppling som slirar lätt och samtidigt inte släpper greppet när man växlar skall man använda gamla typen av motorolja helst så tjock som möjligt ,ATF-oljan ger en styvare och lite råare ingrepp men utan slir och klistereffekt, jag har nu provat helsyntet motorolja 5-40 nu några år och det verkar vara en bra kompromiss ,mjuk i ingreppet samt utan klistereffekt åtminstånde de första tre åren ,det kan vara inblandning av olja från växellådan som alla pratar om men jag är lite tveksam ,det kan ju vara så att den bara blir gammal med åldersändringar och inblanding av slippartiklar och annat jox som kondensvatten som ger en kletigare yta på beläggen. En annan orsak är ju att ytorma i lammellpaketet slits samman och för varje 100 mils körnig blir ytorna finare och finare till sist sitter väl plattorna i hop utan oljefilm ,var det inte det man lärde sig i metallslöjden att slipa två metallbitar så fint att dom hölls i hop med vakum ??? så jag brukar rugga upp ytorna med ganska grov smärgelduk de få gånger jag behöver göra rent hus (där smög det in en liten lustighet)
I dom här nya motorcyklarna är väl stålplattorna försedda med en präglad yta med hundratals små hål vill jag minnas att jag sett ,och det bör väl ge ett klart sken åt mina funderinar om att ytorna inte får vara för släta utan att det måste vara en viss mängd olja deponerad mellan plattorna , nu vill inte jag påstå att muttern med O-ring är onödig och påhittad av någon smart försäljare, men det går att lösa med att dela kopplingsstången på mitten med en kullagerkula i delningen av stången om man är helt övertygad om att boven i dramat är växellådsoljan

Krister
 

Kim

Administrator
Bra skrivet Krister, kopplingsarmens läge och vajern är det som vi justerade efter att min vajer gick av och det blev super, får man bara solfjädern i precis läge så blir kopplingen lättare ju mer du drar in handtaget!
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei.
Jeg har oppgardert til easy pul hydraulisk clutch.
http://coloradonortonworks.com/part-categories/drive/#post-231

Bare en ting å si: Suveren :D

Vidar
 

Per G

New member
Vidar,
Colorado Norton Works har mycket roliga grejor.
Såg att du hade en Corbin sadel på din Interstate, mycket snygg
:)

Vad gäller kopplingen så verkar det vara så att vissa kopplingar är tröga men då är det nog något fel på delarna eller installationen, En Commando koppling som är rätt iordninggjord är mycket lätt, två fingrar räcker lätt :D

Hälsningar,
Per
 

Tord Ahlin

Administrator
En liten detalj är glömd, den lilla hävarmen i växellådan skall ta på rätt ställe också. Det är svårt att förklara , men Andover har en bra bild på detta
( http://www.andover-norton.co.uk/SI%20Clutch.htm )

4_gearbox20rebuild2_1.jpg




Denna hävarm kan också vara felmonterad i lådan. Hävarmen skall "sikta" mot "precis-precis" vänster om skruvhålet". Monterar man tillfälligt ytterkåpan så avslöjas riktningen bortemot höljets genomgång där den omtalade hävarmen skall sikta på. Väldigt svårt att beskriva med ord, får ta detta på en träff..

4_clutch20pushrod_1000_1.jpg

Den justeras från muttern på kopplingscentrum.
1 Kontramuttern lossas och skruven gängas bakåt från all belastning.
2 Därefter skruvas skruven mot igen, för att backas ett kvarts varv.
3 Dra åt kontramutern

Om nu vajern är ny och bra dragen så ligger felet i kopplingspaketet.
 
Top