Jävl-a koppling

camenius

Well-known member
På min nyköpta Commando är kopplingen inte bara "tung", den känns ibland som om vajern och själva koppling ska rasa. Svårt att beskriva känslan, men kanske bäst som en "osmord torr tungdragen vajer som just ska brista". Å andra sidan, bland känns den bara ovanligt tung. Ska därför som en första åtgärd kika på vajerdragningen som inte är så kul, se bild. Är detta verkligen original?

Vajern går rakt upp några centimeter in i ett hål i batteriplattan, vilket sedan tvingar fram en skarp böj på vajern. Svårt att fatta att ingen tidigare ägare regerat och borrat/sågat upp hålet så vajern löper rakt. Vajerhöljet var så skadat där det gick genom hålet, att jag provisoriskt satte dit ett gummiskydd (som säkert snart är söndernött.) Tar loss skiten idag och sågar upp hålet.

Misstänker att detta knappast löser hela problemet, men vill gärna ha "kopplingskommentarer" från er som kör Commando.

6_IMG_7318_1.jpg
 

Taylor

New member
Farsan had gjort nån habrovink på Gunnar L:s Laverda med en Norton-koppling och fått den så lätt så folk nästan började svära i ren glädje.

Kolla med honom hur han bar sig åt.

Du kanske kan få hjälp.

På min Commando är den väl trög kan man säga - men jag kopplar inte så ofta så det stör inte :D
 

camenius

Well-known member
Som du kan läsa här ovan är kopplingen inte bara tung, "nåt känns helt fel".

Angående Laverda: Jag har haft laverda Jota och den kopplingen är TUNG, (här pratar vi träningsgym-nivå) Men den är "bara" tung. Jag fotade Laverdan på årsmötet, vi ska skriva om Gunnars koppling i ett av de kommande, förhoppningsvis i höst. :D

(Är det inte jobbigt att bara köra på ettan? :shock: :D :D :lol:

Vilka känner igen liknande symptom och vilka har felkällorna varit?
 

krister

Member
hej Lasse
Kopplingsvajern går nog lättast om den ligger i så rak linje som möjligt och med så stora radier som möjligt , den går nog lättare om den ligger utanför batteriplåten eventuellt mellan fästet för batteriplåten och bakre gummiupphängningen ,det handlar lite gran om hur lång din vajer är,men som det ser ut på bilden skulle jag lägga den utanför batteriplåten om det är en kort vajer

Krister
 

camenius

Well-known member
Hej Krister. :D

Ser din batterielåda likdan ut? Antagligen inte. I Äppelbo kikade jag på några commandohojar, ingen hade den variant jag har.

Det går tyvärr inte att dra vajern "runt" lådan åt något håll, har testat. Antingen ska lådan bort och ersättas med annan, eller så får jag såga upp hålet (hann inte idag, barnbarn :D )
 

Per G

New member
Behöver du mer än två fingrar så är den inte som den ska vara men här verkar det vara värre än så.

- Har den varit lika trög hela tiden?
- Klonkar det mycket när du lägger i ettan?
- Svårt att hitta friläget?
- Samma sak varm och kall?


Det som jag känner till påverkar är"
Vajerns dragning, längd och smörjning
Kopplingsskivornas totala bygghöjd
Finns en "aktuator" där vajern går ner i lådan, den kan hamna fel
Slitna splines i kopplingen

Vad har jag glömt?

Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Lasse,
min var också extremt trög när jag köpte den, efter lite konsultation på årsmötet för några år sen bytte jag till en avsevärt längre vajer så jag kunde lägga större radier när jag la den på plats, det löste mitt problem och jag anar att ditt är liknande, vajrarna finns ju i lite olika längder beroende på vilken modell de ska användas till.
Tror det sitter en interstate-variant nu på min Roadster med clip-on, men jag är inte helt säker.
/Magnus
 

krister

Member
hej
Det som återstår är utväxlingen i kopplingshandtaget men det syns på bilden att det största tröghetsmomentet ligger i knixen vajern tar igenom batterilådan ,det är lite svårt att se hur batterilådan ser ut på bilden och jag vet inte hur många varianter det finns men grovt räknat bör det finnas tre ,hade inte de första modelerna en annan oljetank ,sedan den som kom 71 samt den sista med plastluftburk (850) ,Lasse om jag vore dig så skulle jag plocka av bensintanken samt montera bort kopplingsvajern och sedan montera tillbaks den på "utsidan" av hojen i så vida böjar som möjligt och känna på skillnaden går den fortfarande tungt gissar jag att det är armen inne i yttre växellådskåpan som inte ligger i linje med dragriktningen eller att splinsen är slitna i kopplingen förutsatt att inte kopplingsvajern är full av rost och osmord

Krister
 

Per G

New member
Beställ en ny vajer från RGM, billiga och snabba.

"Venhill NO1-3-102 Clutch cable high bars" ska du ha.
Den är något längre.

/Per
 

Kim

Administrator
Min är dölätt, min vajer gick av så jag köpte en ny och monterade och fick hjälp av Ahlin senior att justera in den perfekt, hur lätt om helst, om du törs så får du komma förbi och känna på mitt handtag.

Mvh Kim
 

camenius

Well-known member
TACK alla för konkreta synpunkter, just vad jag sökte.
Ska (när jag inte längre är barnbarnvakt, (puhh, man blir helt slut :D ) öka diametern på "hålet", samt skaffa längre vajer. Hoppas detta kurerar problemet. Om ej, får jag ge mig in i kopplingen samt kolla det spel som Krister tipsar om
(Krister, jag minns att vi talat om detta för många år sedan, antagligen då jag hade min förra Commando.)

Pratade med Vejne för någar dagar sedan och han nämnde att komplettera med ytterligare en stålskiva längst in, vilket kan vara ett sätt att motverka tung koppling.

Räknar med att samla in dessa tips och göra ett uppslag i Nortonisten. Därtill kommer Torstens förklaring till hur han fixa Gunnars Laverdakoppling så mjuk med en vanlig Commandos koppling. På årsmötet var den så mjuk ochj skön att jag drog den med ett finger!!!!! :shock: Varför Torsten drog vajern på det underliga sättet på min Commando, vet jag ej, men får väl fråga.

PS Bra sätt att smörja en vajer? Vet inte. När jag skulle smörja kopplingsvajern på 650:n, testade jag den där vajersmörjaren som säljs dels på eBay, dels hos Biltema. Ville nämligen använda grafitfett på sprejburk. Funkade dåligt eftersom fettet läckte ut ur hålet där "burkens sugrör" skulle sättas in i prylen. Hängde istållet upp vajern och droppade olja istället, fick duga. Nån som vet bättre alternativ så man får in fett, inet olja? DS
 

Per G

New member
Lasse,
Vet du om du har fiberskivor i kopplingen?
Jag har 750 high torque skivor liggandes i garaget. Gäller att bygga upp stackhöjden ut till låsringen. Kan testas med kopplingsjusteringsskruven så ser man om det går lättare i något läge.

Brumma förbi här någon dag. Har kaffe hemma och vi kan kolla igenom olika sakerna och testa med en annan vajer som jag har liggande.

/Per
 

camenius

Well-known member
Det finns en gud! det finns en gud!

Var ganska säker på att jag skulle behöva riva koppling samt även kolla den tunna axeln som går in i växellådan från k-vajern. Tänkte dock att jag börjar med det enklaste, att såga/slipa upp ett större hål för vajern där den löper genom batterilådan. Såsom det varit hittills kan jag hur som helst inte ha det framöver...

...och se på f-n! Har visserligen inte provkört än, men enbart genom att öka hålet och få vajern att löpa rakt fick jag en helt annan koppling. Hoppas nu bara att det positiva intrycket består efter provkörning imorgon.
 

camenius

Well-known member
Kanske, beror på hur mycket längre den är. I vinter så ska jag i alla fall kika på dels hur kabeln går under tanken (för att eventuellt dra den såsom Krister skrev om, dels kika i själva kopplingen. Men detta få bli efter det att jag pratatmed Torsten om hur han gjorde med commandokopplingen som han satte in i Gunnars Laverda.

Är också intresserad av vilka olika kabeltillverkare som finns. På min Trident hade jag en underbar (men dyr om jag minns rätt) varjer som löpte i nylon innanför höljet. Tror att den var från Venhill som Per tipsat om. Nåja, funkar kopplingen som idag så är jag nöjd tills vidare.
 

Kim

Administrator
Köpte min på basmotor, uppgav bara commando långa kopplingsvajern, blev skitbra..
 

camenius

Well-known member
Efter justeringen av hålet/vajerdragningen, har kopplingen fungerat perfekt under en tredagarstripp/110 mil som gumman och jag gjort i veckan.

Lite tung kanske, men det är helt OK, eftersom vajern löper "fritt" och därför gör att kopplingen känns "mjuk och skön" *L*.

Otroligt vad en lite feldragen vajer kan ge i negativa effekter.
 
Top