Insprutning på Commando?

AndersA

Member
En skjutpotentiometer på gaswiern borde gå att få till om man kan hitta en med rätt längd -pot alltså. Tändning och sprutstyrning då? Tandhjul på vevaxeln innanför drevet kanske? Nå´n som kan tillverka ett sådant? Vilken sorts givare? Hall- reluktor?? Finns något på andra hojar -bilar man kan knycka? Det vore kul om man kunde behålla Amalerna som spjäll.
 

Kim

Administrator
Jag är med.. :)

Tror inte man behöver spjäll läges givaren.. Tandhjul vet jag kanske en som kan orda.. :D Vore ju ballt att nyttja tändningen i systemet med en std. tändmodul från en bil, vilket är enkelt med megasquirt.

Mvh Kim

EDIT: Glömde skriva, jag har ordnat pump så jag har kommit längst.. ;) Jag har en pump från saab 9000 den är riktigt liten, finns på feltema för en billig summa, vet inte om den är optimal dock, måste kolla vad det drar, commandon är ju inte känd för sin enorma kapacitet från generatorn.. ;)
 

Kim

Administrator
Fan du ligger steget före mig.. ;) Saab pumpen jag har verkar smidig att använda, den kan jag tipsa om. Står det i manualen hur mycket microsquirten drar i mA?

Vad kostade den?

Sen om du behöver några specialgrejer som reläkort eller nåt sånt så får du hojta till, jag har lite elektronikkunskaper.

Sen kanske jag har 2 spridare som du skulle kunna få av mig, har dock inte fått dom än.


Mvh Kim
 

AndersA

Member
Såg någonstans en siffra på 40mA. Det följer ju inte med några manualer, dem får man läsa på webben. Boxen med multikontakt och öppen kabelstam kostade $4000:- plus skatt. Var i USA i veckan och passade på att smuggla lite... , en LM2 bredbandslambda fick också hänga med hem.

Map strömförbrukning, eftersom man i alla fall får konvertera till minusjord kan man lika gärna också byta till diodlampor och xenonstrålkastare och spara 20-25W. En 3-fasstator på det och det kanske till och med funkar under 5000rpm .
:upp
 

Kim

Administrator
Coolt.. :) 40mA är inget! :D

Men synd att boxen är så dyr.. :( Men vafan, ska man ha sjyssta grejer på commandon så kostar det.. :) Då får du bra tändning med, vi får hjälpas åt att ta fram lite delar så kan vi dela på kostnaden för dom mekaniska prylarna! Jag har kontakter som kan fräsa/svarva/vattenskärning.
Dessutom borde vi göra en lista på vad du/vi använder för delar, vi borde kanske försöka använda samma så långt som möjligt, så vet vi vad som funkar sen, hur tänker du göra med soppa pumpen? Jag tänkte ha en catchtank under originaltanken med direktledning. Jag kan cadda delar så blir tillverkningen enklare!

Mvh Kim
 

AndersA

Member
Megasquirten är ju billigare som byggsats men en aning större. Själv har jag alltför många halvfärdiga elektronikprojekt som ligger och skräpar så det var liksom inget alternativ om det skulle bli nå´t av men har man fokus och är händig med lödpennan så... Nästan all dokumentation och manualer är för MS fö.
 

AndersA

Member
kanske ett sånt här spjällhus, Aprilia 650. 34mm.
10_spjhus_1.jpg
 

AndersA

Member
Finns ett par på e-bay, både med och utan spridare. Tittar man på konstruktionen verkar det som om man kanske skulle kunna kapa undan en bit av distanserna och och röret mellan husen, kapa spjällaxeln en bit och löda/svetsa i hop husen igen med en bredd som passar en Nortontopp. Sedan behövs bara två raka insugningsrör och ett par bitar gummislang....Åsså förståss lite annat krafs.
 

AndersA

Member
Kim,
är du intresserad av ett par spjällhus enligt ovan, det är samma säljare som har bägge, det ena saknar trottelpot och spridare men det måte gå att hitta - i så fall lägger jag ett bud och ser om han nappar.
 

Kim

Administrator
Jag tror att man ska göra nya mellanrör eller modifiera befintliga så man får i 1 spridare(man ser till att spridarna livar så man kan ha fuelrail) i varje och sen använder man förgasarna som spjällhus(medans man testar), sen en megasquirt och en catchtank med högtryckspump så borde detta kunna fungera, gäller att få dit spridarna, det är väl det jobbigaste typ. Jag är skitsugen på att testa i vinter, tror även att spridarna bör ligga runt 170-220cc(190cc som man använder till 80% enligt uträkning).

Mvh Kim
 

AndersA

Member
Kanske det blir bäst med egentillverkade mellanstycken så man kan få spridarna att peka åt rätt håll. Det är rätt flack vinkel mellan porten och röret så det är svårt att få strålen att peka på ventilen.
 

AndersA

Member
Du stasar alltså på ett gemensamt spjällhus för bägge cylindrarna? soppapumpen från SAAB är det en som är nedsänkt i tanken eller är den extern? det finns ju en liten aspekt på hur man drar bränslerörmokeriet. Det alstras en hel del värme bla från pumpen så tex vore det nog bättre att dra bränslereturen tillbaka till tanken i stället för utjämningstanken. en extern pump är ju också byggd att kyla sig på "egen hand"
Ett par lösryckat funderingar bara...
 
Top