Insprutning på Commando?

Kim

Administrator
Tjena!
Är det någon som funderat på det här med insprutning på våra gamla cyklar? Med lamda sond och sån skit så borde man kunna få dom att gå ganska optimalt? Frågan är hur stora spridare man bör gå på samt lämpliga spjällhus, man vill ju helst ha 2st små separata spjällhus.. :)

Mvh Kim
 

AndersA

Member
Jodå gissa vem :mrgreen:

Att ta reda på minutförbrukningen tillräckligt noga för att åtminstone ha någonstans att börja borde inte vara helt omöjligt. Ett styrsystem som många sporthojare använder är megasquirt (cred tr5) som också är ett tändsystem, finns både som byggsats och färdigbyggda moduler 3000-4000 spänn ungefär. Spjällhus i 30mmklassen med pump och ledningar måste ju finnas från skrotade moderna hojar. Måste man ens ha butterflytrottel? Annars borde man kunna styra luften med ett par gamla Amal och sätta spridaren i ett moddat insugningsrör???? Lambdan behövs inte fast monterad, bara vid mappningen, MAPsensor finns på skroten.

Fy på dig Kim, jag hade just slagit detta ur hågen........
 

Per G

New member
Nu lagar ni något som inte är trasigt :D :D :D
Varför är det så hopplöst roligt och svårt att låta bli :?: :)

/Per
 

Kim

Administrator
Hehe, man borde kunna använda ett par amal, men jag tycker nog att moderna spjällhus vore trevligare.. ;) Sen får man väl cadda insugsrör som "adaptrar" och för att fästa sina spridare i! :)

Hade varit ett skoj projekt..

Känner till Megasquirt, kopplade in ett sånt åt en polare en gång, ungefär vad jag tänkte mig.

Fränt hade det vart, man borde kunna sätta en flödesmätare på soppaslangarna till förgasarna!
 

AndersA

Member
Är amals huvudmunstycken märkta med diameter eller i cc/min? Är det det senare blir det ju mycket enklare.
 

Kim

Administrator
Tjena!
Bommade att du hade skrivit ju! ;)

Hmm, vet inte har för mig att munstycken nästan alltid är märkta med flödden? Står 130 på mina har jag för mig!
 

Per G

New member
Det är cc enligt info på Amal hemsidan:

"All genuine AMAL jets are calibrated to a flow rate. The number e.g. 100, indicates that it will flow 100cc`s of fuel in one minute at a specified head."


/Per
 

Kim

Administrator
Intressant eller hur Anders? ;) Hitta några polo spridare eller liknande.. Jag hade 470cc spridare låg och skräpade förut, men dom är ju lite stora.. :D
 

AndersA

Member
Nå´nstans runt knappa 300cc/min kan man nog börja :idea:

Per,
Var hittade du detta? Har letat på deras sida utan att hitta.
 

Kim

Administrator
Vad ska man ha för spjällhus då, ballast med 2 separata tycker jag i alla fall! Styrningen kan man ju ha ett Megasquirt´n´spark.. :)
 

AndersA

Member
Och jag som precis lyckats förtränga det här och börjat bygga avgaspipa till lillkawan :shock:

Skickade ett mail till Spinning Wheel-Thomas få se vad han har för spjällhus och pumpar...
 

Nortti

Member
Kom att tänka på att Hogslayer, den med dubbla Commando motorer, använde ju Hilborn insprutning. Kanske värt att forska i? Dom motorerna gav 150hp per styck och det är ju väl mycket för en gathoj :D

Börja på http://www.nortonhogslayer.com/ kolla på videon
sen http://www.youtube.com/watch?v=EqwJzzlroLI&feature=related
och sen http://www.ntnoa.org/hogslayer.htm
 

Kim

Administrator
Problemet är väl mest att få grejerna att hålla.. ;) Jag är inte så intresserad av trimning, jag skulle dock tycka att det var fränt med styrd tändning och insprutning. :)
 

Nortti

Member
Enligt en annan tråd ...

Kim skrev:
Inget japanskt skit på en Engelsk hoj det är som att svära i kyrkan, amalförgasarna är ju dessutom vackrare att titta på

Är dom inte renoverade så låt renovera dina Amal så ska du få se vad fint knarren kommer gå! Mina är renoverade, mummafin tomgång! :)

... gör inte saken lättare :wink:

Nu blir du du ju nästan tvungen att få tag i och modifiera ett LUCAS INJECTION system. Lägg gärna ut bilder under arbetets gång :D
 
Top