Ingen gnista

Per G

New member
Skruvade järnet fredag kväll-natt och innan det blev sovdags så var Commandon ihopskruvad, tankad och klar att starta.
Rullade ut cykeln i morse, kickade ett antal gånger men noll liv i maskinen, rullade in den i garaget, kollade gnistan - absolut noll gnista!

All annan el fungerar perfekt, starkt lyse, blinkers, bromsljus, indikeringslampor men noll gnista. 12,7 Volt i batteriet och lika mycket fram till spaden vid förkopllingsmotståndet så det finns kräm fram dit.
Mätte upp spänningen vid tändspolarna och här finns det bara 3.8 V, knappast tillräckligt för att ge en gnista ens med 6 V spolar. Eller?
Om jag tar bort stiftet från tändspolen så får jag 5,8 Volt så det är något i tändsystemet som orsakar spänningsfall.

Förkopplingsmotståndet har 2 Ohm resistans som det ska. Jag har provat med ett annat helt nytt motstånd och det gör ingen skillnad. Om man kopplar förbi motståndet så får man 8,3 V men det blir ändå ingen gnista.

Mätt upp direkt på ej inkopplade tändspolar, 2 Ohm på primärsidan och 10 KOhm sekundärsidan och får samma värde om jag mäter från tändhatt till jord. Samma värden på båda sidor.
Har testat med en extra spole som jag har, den har 2 Ohm primär men 4,7 KOhm sekundär men med den inkopplad får jag fortfarande 3.8 Volt och ingen gnista.

Har mätt upp "alla" kablar och hittar inga direkta fel, har nu dessutom byggt nytt kablage för strömmataning och brytare-spole-konding men det blev ingen skillnad, fortfarande 3,8 V på tändspolarna.

Avslutade kvällen med att mäta strömförbrukningen, Inget utslag alls med tändningen avslagen, 3,8 A med tändningen på, 8 A med tändning och fullt lyse. Testade strömförrukningen med båda brytarna öppna och med en brytare stängd men det blev 3,8 A i båda fallen.

Här skulle det kännas bra med litet tips på vad det kan vara och hur jag testar vidare :?:

Har nån extra tändplatta jag tänkte testa med men vet inte om det kan göra någon skillnad men det börjar ta slut på ideer här :(

/Per

Kim

Administrator
Låter skumt.. Har du spänning över brytarna?

Antar att den gick innan, vad har du pillat med?

Tord Ahlin

Administrator
Ja vet :). Det är din topp-ram-specialhållare som gör att du inte jordar motorn. Det är så enkelt som att dra en ny jordmatare från toppenskruven till ramen. Lycka till.

Per G

New member
Aaaah, bra gissning Tord men vad gäller jordning av motorn så hade jag varit "duktig" och dragit en separat kabel från mitt eleganta Dave Taylor övre motorfäste och upp till ramen.

Kim var också inne på vad som var nytt/ändrat vilket man ju misstänker i första hand men här var det inte så.
Höll på en bra stund, mätte upp en massa saker, drog nya kablage, men kom ingen vart, fortfarande 3,8 V över spolarna. Mätte upp spolarna och fick 10 KOhm över sekundären och det "snöade jag in på" och kom ingen vart.

Räddningen blev ett samtal med Lasse Hoffman, som precis som vanligt hade kloka saker att förtälja när det gäller elprylar. Efter att ha följt Lasses felsökningsmetodik så konstaterades snabbt att spolar, kondingar och kablage funkade perfekt, gnistrade fint på båda stiften!
Felet var nu begränsat till brytarplattan vilket kändes helt skumt, jag hade ju ställt in tändningen genom motståndsmätning över brytarna och det funkade ju klockrent.

Det Amerkanska uttrycket "Brain fart" (översättes väl med "hjärnsläpp") kom väl till pass här. Satt och kollade in brytarplattan och ser NU helt plötsligt att jag kopplat in brytarsladdarna utanpå yttre teflonisoleringen iställer för under den. Suck, timmar av felsökning, kabeldragning, flera liter kaffe, och så är det ett klantfel, SUCK
Det positiva var ju att det var lättfixat och gratis :D Tiden får man sätta upp på "utbildningskontoto". Hojen startade på andra kicken.

För er som orkat läsa så här långt så ska jag beskriva Lasses felsökningsmetod, otroligt enkel att utföra, logisk, begriplig, funkar nog i alla lägen då man konstaterat att man saknar gnista. Bli inte skrämd av att det är mycket text, det gick fortare att göra felsökningen än det tog mig att skriva ner den :D

1) Börja med att testa "ren" tändspole.
Koppla bort alla sladdarna på + och - anslutningarna, ta ur tändstift och lägg det på toppen (så det jordas) med tändkabeln ansluten.
Dra en strömmatningssladd från batteriets - pol till - på spolen och fäst en sladd på spolens + pol som man sedan håller mot jord. När denna lyfts från jord så ska du få gnista.
2) Testa spole och konding.
Koppla in sladden mellan spolens + pol till kondingen.
Samma testförfarande som test 1)
Funkar det inte här så låna den andra konding och testa med.
(Kommentar: som ni kanske har noterat så finns det plats för 3 kondingar i konsolen så man kan montera en tredje så att man alltid har en reserv med sig).
3) Testa spole-konding och sladdar ner till brytarna.
Nu sätter du tillbaka sladdarna på spolens + pol (gul-svart till vänster cylle och gul-vit till höger) som går till brytarna men lossar sladdarna nere vid brytarna. Nu använder du de lösa kontakterna nere vid tändplattan att jorda-släppa så att du får gnista.
4) Testa strömmatning till spolar-spolar-konding-sladdar till brytare.
Ta bort den extra strömmatningskabeln som du använt tidigare och plocka det den vanliga strömmatningssladden på spolarnas - pol.
Testa jord-släppa med kontakterna nere vid brytarna igen precis som punkt 3).
5) Testa hela systemet.
Koppla in sladdarna på brytarna igen. Vrid motorn så brytaren du ska test är helt stängd. När du öppnar brytaren så ska det bli en gnist (på stiftet inte över brytaren :D )

Här följer några tips och mätvärden.
- Det enda som inte testats är förkopplingsmoståndet som ska Ohm-mätas och ett korrekt värde ska vara 1,9 - 2,0 Ohm
- 6 V tändspole ska ha 2 Ohm över primären (+ pol till - pol) och sekundären (tändkabel till primär) ska vara cirka 4,7 KOhm men en del nyare spolar mäter cirka 10 KOhm.
- Kondingar 0,25 microfarad

Kommentera gärna denna felsökningsmetod så kan vi putsa till den och göra den ännu bättre.

Hälsningar,
Per

krister

Member
fin grej det här felsökningsskemat går det att göra det till en egen rubrik typ Manual elekriskt eller liknande och kanske fylla på med en lika fin manual för laddningen ock som just fungerar som manual och kompliment till forumet
en stilla undran...
Krister

Per G

New member
Kanske ett par artiklar i Nortonisten???

"Förenklad felsökning elsystem" med enkla skisser. Sedan samma sak för laddningen. Ska ju vara metoder som man enkelt kan använda med minimala kunskaper och utan att behöva ha en massa dyra mätinstrument. Jag är övertygad om att det skulle vara riktiga guldkorn för många klubbmedlemmar.
Frågan är vem som skulle kunna ta på sig att hjälpa till med detta???

Tord och jag jobbar redan på en uppföljningsartikel för Amal MK1 (nu när det är nämnt så kanske man orkar lägga på ett kol och göra klart den) som vidareutvecklar den fina artikel som Tord skrivit i ett tidigare nummer av Nortonisten.

/Per