Per G
New member
Skruvade järnet fredag kväll-natt och innan det blev sovdags så var Commandon ihopskruvad, tankad och klar att starta.
Rullade ut cykeln i morse, kickade ett antal gånger men noll liv i maskinen, rullade in den i garaget, kollade gnistan - absolut noll gnista!
All annan el fungerar perfekt, starkt lyse, blinkers, bromsljus, indikeringslampor men noll gnista. 12,7 Volt i batteriet och lika mycket fram till spaden vid förkopllingsmotståndet så det finns kräm fram dit.
Mätte upp spänningen vid tändspolarna och här finns det bara 3.8 V, knappast tillräckligt för att ge en gnista ens med 6 V spolar. Eller?
Om jag tar bort stiftet från tändspolen så får jag 5,8 Volt så det är något i tändsystemet som orsakar spänningsfall.
Förkopplingsmotståndet har 2 Ohm resistans som det ska. Jag har provat med ett annat helt nytt motstånd och det gör ingen skillnad. Om man kopplar förbi motståndet så får man 8,3 V men det blir ändå ingen gnista.
Mätt upp direkt på ej inkopplade tändspolar, 2 Ohm på primärsidan och 10 KOhm sekundärsidan och får samma värde om jag mäter från tändhatt till jord. Samma värden på båda sidor.
Har testat med en extra spole som jag har, den har 2 Ohm primär men 4,7 KOhm sekundär men med den inkopplad får jag fortfarande 3.8 Volt och ingen gnista.
Har mätt upp "alla" kablar och hittar inga direkta fel, har nu dessutom byggt nytt kablage för strömmataning och brytare-spole-konding men det blev ingen skillnad, fortfarande 3,8 V på tändspolarna.
Avslutade kvällen med att mäta strömförbrukningen, Inget utslag alls med tändningen avslagen, 3,8 A med tändningen på, 8 A med tändning och fullt lyse. Testade strömförrukningen med båda brytarna öppna och med en brytare stängd men det blev 3,8 A i båda fallen.
Här skulle det kännas bra med litet tips på vad det kan vara och hur jag testar vidare :?:
Har nån extra tändplatta jag tänkte testa med men vet inte om det kan göra någon skillnad men det börjar ta slut på ideer här
/Per
Rullade ut cykeln i morse, kickade ett antal gånger men noll liv i maskinen, rullade in den i garaget, kollade gnistan - absolut noll gnista!
All annan el fungerar perfekt, starkt lyse, blinkers, bromsljus, indikeringslampor men noll gnista. 12,7 Volt i batteriet och lika mycket fram till spaden vid förkopllingsmotståndet så det finns kräm fram dit.
Mätte upp spänningen vid tändspolarna och här finns det bara 3.8 V, knappast tillräckligt för att ge en gnista ens med 6 V spolar. Eller?
Om jag tar bort stiftet från tändspolen så får jag 5,8 Volt så det är något i tändsystemet som orsakar spänningsfall.
Förkopplingsmotståndet har 2 Ohm resistans som det ska. Jag har provat med ett annat helt nytt motstånd och det gör ingen skillnad. Om man kopplar förbi motståndet så får man 8,3 V men det blir ändå ingen gnista.
Mätt upp direkt på ej inkopplade tändspolar, 2 Ohm på primärsidan och 10 KOhm sekundärsidan och får samma värde om jag mäter från tändhatt till jord. Samma värden på båda sidor.
Har testat med en extra spole som jag har, den har 2 Ohm primär men 4,7 KOhm sekundär men med den inkopplad får jag fortfarande 3.8 Volt och ingen gnista.
Har mätt upp "alla" kablar och hittar inga direkta fel, har nu dessutom byggt nytt kablage för strömmataning och brytare-spole-konding men det blev ingen skillnad, fortfarande 3,8 V på tändspolarna.
Avslutade kvällen med att mäta strömförbrukningen, Inget utslag alls med tändningen avslagen, 3,8 A med tändningen på, 8 A med tändning och fullt lyse. Testade strömförrukningen med båda brytarna öppna och med en brytare stängd men det blev 3,8 A i båda fallen.
Här skulle det kännas bra med litet tips på vad det kan vara och hur jag testar vidare :?:
Har nån extra tändplatta jag tänkte testa med men vet inte om det kan göra någon skillnad men det börjar ta slut på ideer här
/Per