Head Steady

Nortti

Member
Tänkte snida ihop ett Head Steady av "Taylor-modell" av ett par länkhuvuden men det tvistas ju i olika forum ifall det är bra. Ska man satsa på en mera konventionell konstuktion typ det Norvil säljer?

Frågan är närmast ifall motorn (isolastic) "flexar" mycket i färdriktningen s.a.s.?
 

Per G

New member
Trots att jag är en (förmodligen) obotlig originalnörd så har jag tittat på ett antal olika varianter av head steady för Commando. Taylor modellen med fjäder (ger en viss lyftkraft på motorn) tycker jag verkar vara en mekaniskt bra lösning. Vad jag kan förstå av funktionen så håller den motorn väl i sidled men kan röra sig "fritt" i samma riktningar som en Isolastic tillåter. Med fjädern som lyfter något så verkar det ju riktigt bra.
Men som bakant så är ju inte teori och praktik alltid riktigt sammankopplat, borde inte ge mycket vibrationer men .....
Någon som har ett Taylor fäste eller har provat ett?

/Per
 

Nortti

Member
Är fjädrarna(-ern) verkligen till för att lyfta, dom ser alltför klena ut för det...
Jag själv tänkte skippa den biten. Jag har hittat båda varianterna på nätet (med och utan fjäder)
 

Per G

New member
Originalfästena med gummi har ju någon form av inbyggd lyftkraft men det saknas väl helt i taylor-fästet utan fjäder (jag ser i alla fall inte hur det skulle kunna producera någon lyftande kraft).
Som jag har fattat det så tog man fram original fjädervarianten till MK3 modellen för att "lyfta" den extra vikten som tillkommit genom startmotor mm.

Men om det verkligen behövs någon fjäder vet nog bara den som har testat med och utan (och det har inte jag gjort).

/Per
 

Per G

New member
Har köpt ett Dave Taylor med fjädrar a la MK3. Ska montera det under veckan, återkommer med bilder från monteringen.
Efter provkörning så delar jag med mig av mina erfarenheter kring körbarhet och vibrationer.

/Per
 

Per G

New member
Här kommer några bilder på ett monterat Dave Taylor head steady som helt ersätter det vanliga övre motorfästet. Detta är modellen med fjädrar som faktiskt är exakt samma fjäderpaket som sitter original på MK3.

De 4 första är vänstersidan och på den 4:e bilden ser man en oljetryckskontakt monterad (varningslampan sitter i strålkastarhuset)

78_Norton_008_1.jpg



78_Norton_009_1.jpg




78_Norton_010_1.jpg




78_Norton_011_1.jpg



Sedan följer 2 bilder på högersidan.

78_Norton_013_1.jpg




78_Norton_014_1.jpg
 

tr5

New member
Originalfästena med två skruvar invulkade i en gummicylinder tillåter ju rörelse på alla håll.
Den här lösningen ska vara som isolasticen och inte kunna röra sig i sidled utan bara i ett plan.
 

krister

Member
Hej
lite bilder på mitt försök till head stedy,pillade i hop det för en 6-7 år sedan och har fungerat utmärkt ,har justerat sidospelet i år för första gången genom att klämma i hop den övre u formade delen till ett spel av 0,10.
Det hela är uppbyggt kring ett fäste till elmotorer och maskiner och som synes är gummidämparna vinklade 90 grader med den följden att det blir skälvcentrerande vid ytterläget
133_DSC00902_1.jpg


133_DSC00900_3.jpg
 

krister

Member
Hej igen
kanske bra med ett par bilder med allt på plats på hojen ,hoppas att funktionen framgår av bilderna

133_DSC00916_1.jpg
 

Per G

New member
Hej Krister!
Ditt fäste påminner en hel del om det Norvil säljer vilket ju också är bättre än originalfästet.

Tanken med Dave Taylor fästet är ju att det genom sitt länksystem tillåter fri rörelse upp-ner (och fram-tillbaka) men inte tillåter rörelse i sidled vilket gör att motorn (och därmed också bakhjulet) inte kan vicka i sidled vilket förbättrar väghållningen. Dessutom ska främre och bakre Isolastic kunna fungera bra med mindre spel (utan att få mera vibrationer) eftersom motorn inte lutar i sidled och klämmer i Isolastic-upphängningen. Har jag beskrivit det begripligt?
Sedan kan man (precis som på MK3) justera fjäderspänningen så att man minimerar vibrationerna i cykeln.

I teorin verkar det mycket bra, det finns en hel del användare som talat väl om det och jag hoppas på att jag snart ska kunna dela med mig av mina erfarenheter.

/Per
 

krister

Member
Hej
det skall bli intressant att se hur mycket fjäderförspänningen påverkar vibrationerna i ditt system är det något sagt om detta ,är det så att man får välja om vibrationerna skall försvinna vid låga eller höga varvtal eller utlovas hela registret ,jag var ganska noggrann vid uträkningen av vibrationsfrekvensen och val av hårdhet i gummidetaljerna för att erhålla maximal dämpning vid 4-5000 varv och det tycker jag fungerat bra ,vad det gäller "sidospelet" är det nog ingen skillnad på systemen , men att byta toppstaget till något annat än orginal tycker jag är en bra ide eftersom hojen blir lite stadigare i alla lägen .Kul att höra lite mer om effekten av justeringsmöjligheten i Dave Taylor och även om du har erfarenheter av 850 orginal och det systemet
Krister
 

Per G

New member
Har klämt 3 första milen och satte an fjädern med låg förspänning till att börja med. Första intrycken är att det inte känns någon större skillnad, vibrationer upp till strax över 2000 varv och sedan vibrationsfritt från 2.500. Har inte testat av väghållningsbiten nog för att ha några synpunkter.
Ska testa vidare och rapporterar vidare i denna tråd.

/Per
 

Per G

New member
Har fått till ett par turer och ett antal mil, har inte gjort några mer justeringar av fjäderspänningen men vibrationerna känns "som vanligt".

Nu funkar maskinen som den ska så nu har jag kunnat koncentrera mig på hur cykeln uppför sig i olika hastigheter. Till att börja med så går den nu spikrakt, helt stabil inget småvingel i någon hastighet, helt stabil :D
Dessutom så styr den bättre (lättare och mera exakt) in i och igenom kurvor, helt enkelt mera lättkontrollerad och stabilare på vägen.
Går helt klart in på min lista med favoritmodifieringar för Commando. 8)

För er som har maskinbearbetningskapacitet och kunskap så kan ni ju bygga er egen variant. Mitt förslag vore att bygga den som DT's men kanske använda infästningshålet för original head steady istället för klammning runt nedre ramröret.

/Per
 

Per G

New member
Kom på en sak till som har "rättat till sig".
När jag besiktigade cykeln för klubbens försäkring så på pekade besiktningkillen att bakhjulet verkade luta något i sidled, inte mycket men om man kollade rakt bakifrån så kunde man se det.

Med det nya fästet monterat så ser bakhjulet rakt ut, kanske originalfästet inte var riktigt centrerat och att det nu har blivit riktigt??

Svårt att se om en Commando är riktigt rak, motor-låda-sving sitter ju med offset i ramen och bakhulet har ju också en del offset.

/Per
 

Per G

New member
En liten uppdatering. Har nu kört dryga 50 mil med mitt nya Dave Taylor övre motorfäste. Har bara bra saker att säga.
Vägkänslan har blivit bättre, ibland kan nyhetens behag lura en (typ att bilen känns som den går bättre när den är nytvättad och rutorna rena) men cykeln har verkligen blivit stabilare/bättre på vägen.
Det kostade en slant men jag tycker att det är bra valuta för pengarna. Det skiljer ju en hel del på olika årsmodeller och jag vet inte hur tex tidigare cyklar med annan gaffelvinkel reagerar på ett stabilare övre motorfäste men det borde ju kunna göra nytta där också.

/Per
 

Per G

New member
Kört vidare och har nu närmare 100 mil med Dave Taylor fästet.
Har nu touringåkt med packning, kört i rejäla regnmängder och nu senast högfartsåkt i 100+++.
I alla lägen känns cykeln stabilare och mera kontrollerad. Hur mycket originalnörd jag än är så finns det ingen chans att originalfästet åker på igen.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
OK ok ok. Man kanske skulle prova och bygga nån länk uppepå Nortons originaldel, typ som volvo 740ns bakre stabilisatorstag, den upphängningen borde väl fungera som Dave Taylors stag??
Jag tänker mig ett fäste framför originalbygeln för topp-gummi-upphägningen. Ett kraftigt armfäste för fasthållning av länken ute till höger. Där går den rörliga länken tillbaks in mot en ytterligare fästpunkt för staget i toppen. Frågan är om det finns lpats för allt detta. En länk måste ju "hittas" först, borde inte vara problematiskt.
 

Per G

New member
Så här skulle jag bygga ett övre mototfäste. Skulle nog vara snäppet vassare än Dave Taylor fästet jag har. Fördelen här är att de använt original infästningen istället för att klamma fast det i nedre ramröret.

Eftersom tillverkningstoleransen på våra eminenta cyklar var tämligen "vid" så måste man kunna justera in fästet till varje enskild cykel.

78_HeadSteady_1.jpg


Lycka till med tillverkningen :D

Per
 
Top