Halvtom slang som sedan håller...?

Tord Ahlin

Administrator
Lasse,, ventilen eller inte? Jag måste bara få berätta detta:

I alla år har jag kört punka 2ggr/säsong med följd att jag blivit värlsmästare på "plödsling bakpunkasladd" ala speewayladd. Sista sladden hade jag 12 kilo grejer bakpå, men det gick bra även då. Mina anhöriga tröttnade dock på dessa dumheter och sponsrade till en ny bakfälj (1100 spänn hos BAS-Motor för fäljen) passade på att byta alla ekrar också. Nu sedan fäljbytet har inget hänt, har inte ens brytt mig att kolla trycket. Det liksom bara går, har kört 2 säsonger bekymmersfritt.

Minst tre saker blev bättre med en ny fälj mot den gamla:
- Ingen rost som skaver hål på slangen (hur dyr den nu är), jag satsade alltid på den dyraste till ingen nytta.
- Bättre rotationsgrepp på nya fäljen. Däcket ligger ordentligt fast mot innerkanten på fäljen. (mitt putsande på den gamla fäljen gjorde bara att järnren yta rostade ännu mer)
- Nya ekernipplar är mjuka och fina mot slangen, naturligtvis användes ett fäljband, samt en rulle eltejp ovanpå bandet.


Nu vet jag att du Lasse inte vill byta ut fäljen, och naturligtvis skall du inte göra detta. Men se över fäljens inneryta nästa gång du river bort däcket, kanske detta kan lösa ditt problem. Om du har samma dåliga yta som jag hade, så varför inte blästra och slipa insidan och ?? tja om du inte vill kroma om så varför inte blästra och lägga på nåt ,,, typ ?? ne, någon annan kanske vet vad som är effektivt mot rostande järnytor, roststopp och hammarlack kanske,, int vet ja.

Angående däckmonteringen, Då jag förr smetade på en massa smörj-gegg så roterade naturligtvis däcket pga detta. Ventilen stog ofta snett efter 10 mil. Däcket satt förstås inte ordentligt fast på fäljen och vred sig. Punkan lät inte vänta på sig då. Så de senaste däcksmonteringarna minskade jag detta smörja till nästan ingenting, då vred sig inte ventilen men däcket punkterades ändå så småningom pga rostkakerna i fäljen.

Hur som hellst, en ny fälj har gett mig mycket mer fritid :) Lycka till
.
 

camenius

Well-known member
Hej Tord!
Tack för råden och infon!

Punkteringar är oftast "onödiga" som jag ser det. De borde vara mycket ovanliga med våra moderna däck och vägar.

Mina punkteringar genom åren kan delas in i två kategorier. Det är kategori nummer två som jag är förbryllad över i denna tråd:

Första kategorien, riktig punktering: Råkade ut för dem på R3:an och på Atlasen. Plötslig snabb luftminskning under körning.
Orsak på den då nyinköpta BSA:n: Ventilen hade antagligen dragits åt så hårt mot fälgen, att slangen "skars av" nedanför ventilen där ventilen sitter fast i slangen. Hände troligen när jag accelerarade och slangen rörde sig lite i rörelseriktningen. :evil:
På Atlasen: Ett gammalt och förhårdnat accelerationsskydd gnagde sönder slangen. Den som renoverat hojen hade uppenbarligen varken struntat i att sätta dit skydden (behövs de idag?) eller ersatt dem med nyare och mjukare och därmed bättre skydd, utan varit snål och använt de gamla från 1968. :evil:

Andra kategorien (de som inträffat i år): Luften har pyst ut till hälften (vid stillastående).
650:n: Efter påfyllning "reagerade" ventilen normalt, inga problem, luften stannade kvar. Inga problem sedan dess, helt utan konstigheter i cirka 50 mil, so far...
Commandon: Vid avfärd på årsmötet hade jag halvtom slang, den påfylldes med luft som dock till hälften (!) försvann innan jag kört femtio meter från macken. Fyllde på två gånger till med samma resultat. Ffunderade då över mina alternativ, men bestämde mig för att köra hemåt eftersom luften efter en tredje påfyllningen stannade kvar. (Hade ju punkasprej)
Idag är oron lagd och händelsen nästan glömd efter att jag kört över 230 mil utan missöden (alltid med punkasprej i bagaget).

Föutsättningarna har i alla fall varit cirka 2,1 kg:s tryck (Peters "bakelit-variant" är ej av intresse här Featherbed meadows. :shock: )

Slutsats kring nr 2: Ventilen "hamnar snett", skälen kan variera, se förslagen här ovan, men jag fattar förbanne mig inte varför den kommer fel i ett redan uppumpat däck. :?:

PS Tror mycket på Per Gädds tes om att fel som försvinner av sig själv också kommer tillbax av sig själv. Så även om oron lagt sig, så finns där ett osäkerhetsmoment jag irriteras över.
 

Tord Ahlin

Administrator
OK ok ok,, , Jag har noterat att det finns slangar under 100ingen och så de lite dyrare. Kanske limningen mellan ventilkroppen och slangtuben är pissig på de billiga, men robust limmad på de dyrare. Om den limskarven ligger och ventilerar så funkar ju den faktiskt som en tryckregulator. Det är ju detta fenomen du råkat ut för. Jag tror någon nämnde detta fenomen lite högre upp i tråden. ----- Ne det var ingen :?
 
Top