Lasse,, ventilen eller inte? Jag måste bara få berätta detta:
I alla år har jag kört punka 2ggr/säsong med följd att jag blivit värlsmästare på "plödsling bakpunkasladd" ala speewayladd. Sista sladden hade jag 12 kilo grejer bakpå, men det gick bra även då. Mina anhöriga tröttnade dock på dessa dumheter och sponsrade till en ny bakfälj (1100 spänn hos BAS-Motor för fäljen) passade på att byta alla ekrar också. Nu sedan fäljbytet har inget hänt, har inte ens brytt mig att kolla trycket. Det liksom bara går, har kört 2 säsonger bekymmersfritt.
Minst tre saker blev bättre med en ny fälj mot den gamla:
-
Ingen rost som skaver hål på slangen (hur dyr den nu är), jag satsade alltid på den dyraste till ingen nytta.
-
Bättre rotationsgrepp på nya fäljen. Däcket ligger ordentligt fast mot innerkanten på fäljen. (mitt putsande på den gamla fäljen gjorde bara att järnren yta rostade ännu mer)
-
Nya ekernipplar är mjuka och fina mot slangen, naturligtvis användes ett fäljband, samt en rulle eltejp ovanpå bandet.
Nu vet jag att du Lasse inte vill byta ut fäljen, och naturligtvis skall du inte göra detta. Men se över fäljens inneryta nästa gång du river bort däcket, kanske detta kan lösa ditt problem. Om du har samma dåliga yta som jag hade, så varför inte blästra och slipa insidan och ?? tja om du inte vill kroma om så varför inte blästra och lägga på nåt ,,, typ ?? ne, någon annan kanske vet vad som är effektivt mot rostande järnytor, roststopp och hammarlack kanske,, int vet ja.
Angående däckmonteringen, Då jag förr smetade på en massa smörj-gegg så roterade naturligtvis däcket pga detta. Ventilen stog ofta snett efter 10 mil. Däcket satt förstås inte ordentligt fast på fäljen och vred sig. Punkan lät inte vänta på sig då. Så de senaste däcksmonteringarna minskade jag detta smörja till nästan ingenting, då vred sig inte ventilen men däcket punkterades ändå så småningom pga rostkakerna i fäljen.
Hur som hellst, en ny fälj har gett mig mycket mer fritid
Lycka till
.