Halvtom slang som sedan håller...?

camenius

Well-known member
Vid hemfärden från årsmötet märkte jag att framhjulet var halvtomt! ! Fyllde på fullt i Katrineholm, väntade och körde sakta iväg hundra meter. Fick återvända till macken för att fylla på igen.

Funderade över hur jag skulle göra, men eftersom jag hade punkaspray med mig, satsade jag på att "köra sakta hemåt" eftersom däcket enbart tömdes på halva luftmägden.

Dock, efter andra påfyllnaden, inga problem utan hemresan gick galant. Efter detta har jag kört ytterligare cirka 25 mil utan att slangen tömts på luft.

Ska ändå byta slang, eftersom det skedda ger en känsla av osäkerhet jag inte gillar. Detta är ANDRA hojen detta händer på. För två år sedan hände samma sak på 650:n På den bytte jag inte slang, men det har inte upprepats.

Kan se två tänkbara orsaker:
1 Låg kvalitet på ventilerna? (På ingen av hojarna har jag satt på slang/däck,vet därför inte kvaliteten.)
2. Icke tillräckligt lufttryck kan ge denna effekt, vilket löses när jag fyller på tillräckligt mycket, det vill säga drygt 2 kilos tryck. (Men varför hände inte detta tidigare i så fall, exempelvis på nervägen till Katrineholm?

Synpunkter?
 

Per G

New member
Hej Lasse!
Min okvalificerade gissning blir att det är ventilen som är boven i dramat.

Om du nu har åkt med taskigt lufttryck i fram så har du haft en bedrövlig väghållning med garanterat högfartswobbel. Jag körde min med 12-13 psi fram och det kändes väldigt instabilt, rent av läskigt i högfart.

Byt däck och slang, passa på att sätta dit samma däcktyp som du har bak. Jag har bytt från ett smalare ribbdäck fram till lika fram och bak med gott resultat.
Commandon har väl alltid haft samma däckdimension fram och bak?

/Per
 

camenius

Well-known member
Ja, det är samma antagande jag har, men, det märkliga är att jag inte haft några konstigheter med framhjulets stabilitet. Inga som helst konstigheter på vägen till årsmötet då också trycket måste varit OK. Luften "försvann under natten/efter framkomsten". Att nåt var fel kändes direkt jag rullade ut på asflten, vid camping-entrén.

Kanske verkar det korkat att lägga ut frågan, det är självklart ventilen som är skurken, men att jag lägger ut frågan att jag vill höra om fler råkat iut för samma sak?

Säljs några nya lågprisslangar som har detta problem med ventilen, det är det jag funderar över.
 

Kim

Administrator
Byt ventilen, bara skruva ur och skruva i en ny borde kosta en tia på macken... Ha en slang i reserv är aldrig fel!
 

Taylor

New member
camenius skrev:
Vid hemfärden från årsmötet märkte jag att framhjulet var halvtomt! ! Fyllde på fullt i Katrineholm, väntade och körde sakta iväg hundra meter. Fick återvända till macken för att fylla på igen.

Funderade över hur jag skulle göra, men eftersom jag hade punkaspray med mig, satsade jag på att "köra sakta hemåt" eftersom däcket enbart tömdes på halva luftmägden.

Dock, efter andra påfyllnaden, inga problem utan hemresan gick galant. Efter detta har jag kört ytterligare cirka 25 mil utan att slangen tömts på luft.

Ska ändå byta slang, eftersom det skedda ger en känsla av osäkerhet jag inte gillar. Detta är ANDRA hojen detta händer på. För två år sedan hände samma sak på 650:n På den bytte jag inte slang, men det har inte upprepats.

Kan se två tänkbara orsaker:
1 Låg kvalitet på ventilerna? (På ingen av hojarna har jag satt på slang/däck,vet därför inte kvaliteten.)
2. Icke tillräckligt lufttryck kan ge denna effekt, vilket löses när jag fyller på tillräckligt mycket, det vill säga drygt 2 kilos tryck. (Men varför hände inte detta tidigare i så fall, exempelvis på nervägen till Katrineholm?

Synpunkter?

Jag hade samma problem med mitt bakdäck förra året.

Jag skulle till en kompis i Karlskoga och fick helt plötsligt fylla på i Arboga, Örebro och sen när jag kom in i Karlskoga vid en mack.

Efter en halv dag hos kompisen var däcket platt.

Han tog fram sin 12-voltskompressor, anslöt den till mitt batteri och pumpade fullt.

Jag var inställd på att få fylla på åtminstone i Arboga igen, men det behövdes inte.

Jag har inte pumpat sen dess.

Det är nog 12-voltskompressorluft man ska ha :D

Fråga mig inte vad det beror på.

Jag kör tills det blir tomt igen och så får vi vad som händer härnäst
 

Per G

New member
En sak kan man säga ganska säkert:

"Fel som försvinner av sig själv kommer också tillbaka av sig själv"

/Per
 

camenius

Well-known member
Peter, vet du om du hade lågt lufttryck när du "tappade tryck" första gången i Arboga? (Alltså, hade du lite lågt tryck redan när du åkte hemifrån?)

Fattar jag dig rätt, att du, efter att ha fyllt på till rätt tryck första gången i Arboga, återingen tappade luften flera gånger "under färd", och då till cirka halvfull slang? Trots att du fyllde på fullt varje gång det hände?

Följande märkliga hände mig med 650:n för två år sedan: Jag skulle fylla på luft eftersom slangen troligen inte var helt fylld (cykeln var dock klart "körbar"). När jag skulle fylla på, hände antagligen nåt med ventilen för cirka hälften av slangens luft pyste ur så snart jag slutat fylla på... Försökte flera gånger fylla på, men luften pyste ur varje gång jag försökte. Dock inte mer än att den var halvfull och jag kunde "vobbla" hemåt i sakta fart. Stannade dock på en mack näramre hemma och kunde fylla på till helfylld slang... ...som om inget hänt.

...och körde sedan lycklig hemåt. Antog då att det var nåt med ventilen i kombination med den första luftpumpen, så jag bytte aldrig slang.

Men oron kvarstår, vad var det som hände eftersom fenomentet återkom på Commandon ...och varför försvann bara hälften av luften under natten på årsmötet? Varför inte "allt eller inget"?

Inte vårt största tekniska problem här på sidan, men jag kan ändå inte låta bli att funder över detta.
 

Taylor

New member
camenius skrev:
Peter, vet du om du hade lågt lufttryck när du "tappade tryck" första gången i Arboga? (Alltså, hade du lite lågt tryck redan när du åkte hemifrån?)

Fattar jag dig rätt, att du, efter att ha fyllt på till rätt tryck första gången i Arboga, återingen tappade luften flera gånger "under färd", och då till cirka halvfull slang? Trots att du fyllde på fullt varje gång det hände?

Följande märkliga hände mig med 650:n för två år sedan: Jag skulle fylla på luft eftersom slangen troligen inte var helt fylld (cykeln var dock klart "körbar"). När jag skulle fylla på, hände antagligen nåt med ventilen för cirka hälften av slangens luft pyste ur så snart jag slutat fylla på... Försökte flera gånger fylla på, men luften pyste ur varje gång jag försökte. Dock inte mer än att den var halvfull och jag kunde "vobbla" hemåt i sakta fart. Stannade dock på en mack näramre hemma och kunde fylla på till helfylld slang... ...som om inget hänt.

...och körde sedan lycklig hemåt. Antog då att det var nåt med ventilen i kombination med den första luftpumpen, så jag bytte aldrig slang.

Men oron kvarstår, vad var det som hände eftersom fenomentet återkom på Commandon ...och varför försvann bara hälften av luften under natten på årsmötet? Varför inte "allt eller inget"?

Inte vårt största tekniska problem här på sidan, men jag kan ändå inte låta bli att funder över detta.

Jag pumpade i tre kg vid varje tillfälle.

Jag tappade luft under färd




Kim skrev:
BYT VENTILER CAMENIUS OCH HERR ORDFÖRANDE!!!!! :D

Ja, ja, ja :wink:
 

camenius

Well-known member
Kim, för he-vete, läs texten :evil: , jag begriper åxå att det är ventilen, men jag vill diskutera VARFÖR detta händer. Dåligt lufttryck som resulterar i detta fenomen...? Låg kvalitet...?

Det märkliga är ju att det händer och sedan "håller" slangen kvar luften efter någon pumpning. (Detta som bakgrund för mitt intresse för luftrycket, jag vill nämligen inte råka ut för detta igen.)

Peter, kör du på tre kilo?

Ni andra, hur mycket har ni i slangen?
 

Kim

Administrator
Jag har så mycket att det känns bra..

Föressten glöm inte att byta ventiler.. ;)

Tror faktiskt det är så att den lilla tätningen på dom som blir sliten/smuts/sneplacering i sätet på ventilen...

Mvh Kim
 

Per G

New member
Har ingen förklaring till varför ventiler beter sig så där men byt ventilen nu Lasse :) :)

Avon Roadrunner 4.10 x 19. Fram 29 psi och bak 32 psi. Funkar bra.

/Per
 

krister

Member
Hej
det finns en möjlighet till att det skavs av gummi från gummitätningen i luftpistolen som sedan följer med påfyllningsluften och fastnar i ventilen....kanske .....och efter ett par fyllninar lossnar den främmande partikeln och den tätar igen

Krister
 

Per G

New member
3 kilo, måste kännas som att köra med trähjul :shock:

Har för mig att jag sett att max pressure för Avon är 42 psi dvs strax under 3 kilo.

Enligt Avon så rekommenderar dom 29 psi fram och 32 psi bak för solo rider. Med passagerare/packning några psi högre.
Dunlop däcken tror jag ska ha ett något lägre tryck.

/Per
 
Top