Fettnipplar

Magnus Jönsson

Administrator
har du rätt i Per, men om man tar det försiktigt och alternativet är att inte få in nån smörjning alls till bussningarna så kanske det inte är så dumt.

Trycka söder tätningar går ju med en vanlig fettspruta oxå, skvallerskruven jag har på svingen förhindrar det dock, oljan tar lättaste vägen ut.
/Magnus

Micke Moos

New member
Själv gjorde jag en beställning hos lokala järnaffären på just oljespruta med nippel. Tog en och en halv månad att få levererat. Fungerar hyfsat, borde vara längre rör för att komma åt. Jag har varit tillbaks på järnaffären för att komplettera med förlängning. Med andra ord så är jag inte helt klar med utprovning. Om någon är intresserad så kan jag återkomma med detaljer. Självfallet skall man akta sig för att fetta svingen. Enligt rekomendationer täpper fettet till smörjningen.

Ni behöver inte åka till England för att leta efter lämpliga grejjer.

Åk till England för att ha skoj. För er som längtar till England och Ace Cafe, man kan lyssna på Sveriges Radio sök Jens Ericssons reportage P1.

Ha det.
Mikael

Magnus Jönsson

Administrator
är det inte skoj att leta gammalt skrot o verktyg? :D Lyssnade på P1, kul, fick söka på Ace cafe isället för att hitta klippet.
/Magnus

Lasse L

Administrator
Personal
Ropade hem denna fettspruta av märket Orion för en billig peng på Tradera. Funkar på de gamla nipplarna som på hastighetsmätardrivningen ovan.

20_Orion_1.jpg

Liten och smidig är den också.

Sedan blir det att försöka ordna till en oljekanna som Micke Moos gjort hos den lokala smörjoljehandlaren. Det vore nyttigt för svingen.

krister

Member
Hej
När det gäller att smörja svingen på Commandon brukar jag skruva bort fettnippeln och fylla på med en vanlig oljekanna ,sedan är det bara att sätta dit nippeln igen efter fullbordad insats , det funkar klockrent

Krister

Lasse L

Administrator
Personal
Köpte denna spruta för under 100-lappen på Germ här i Vännäsby.

Den är tysk av märket "Umeta" avsedd för olja. Testade och den fungerade bra.

20_Spruta_2.jpg

Mycket nöjd.

Magnus Jönsson

Administrator
Till hastighetsmätardrivningen brukar jag använda en spruta avsedd för motorsågssvärd som jag slipat om spetsen lite på, funkar kanon :D

Kim

Administrator
Magnus: Din lösning funkade mycket bra! :) Ska testa "nya" sprutan på mätardrivningen innan jag gör rent den för att prova den på svingen. Vill även passa på och tacka för den finfina sprutan, du ska veta att jag går igång på såna gamla grejer! :)

camenius

Well-known member
Lasse L skrev:
Köpte denna spruta för under 100-lappen på Germ här i Vännäsby.

Den är tysk av märket "Umeta" avsedd för olja. Testade och den fungerade bra.

20_Spruta_2.jpg

Mycket nöjd.

För vilken typ av nippel? Rund, "konvex" nippel eller gammeldags som är konkav, "vulkanbergsformad" typ som den på hastighetsmätardrivningen?

camenius

Well-known member
Magnus Jönsson skrev:
Till hastighetsmätardrivningen brukar jag använda en spruta avsedd för motorsågssvärd som jag slipat om spetsen lite på, funkar kanon :D

Hur menar du att du slipa om spetsen... orkar du fotografera?

Per G

New member
Numera gör jag som Krister när svingen ska smörjas.
Skruvar ur nippeln och använder oljekanna.

Per

Magnus Jönsson

Administrator
Jag "spetsar" den bara lite så den "fäster" i hålet på nippeln, från början är de lite flata och då är det svårt att pressa i fettet.
/Magnus

Nortti

Member
Lasse L skrev:
Det här är en nippel som sitter på en äldre Smith hastighetsmätardrivning.

20_nippel_1.jpg

Håller på med en gammal girdergaffel som har samma typ av nipplar. Fabrikatet var förmodligen Tecalemite. Fanns i huvudsak i två storlekar och den mindre modellen användes bland annat i cykelnav. Den större modellen, 1/4" 26tpi BSF lyckades jag sampla några nipplar av hos ett svenskt företag.

126_2014061120182327_1.jpg

Lämplig spruta, ny, fick jag som av en händelse på köpet när ja köpte beganat tändstift på Vikstamarknaden.

Lasse L

Administrator
Personal
På min sving sitter det en "vanlig" smörjnippel. Är på semester utan mc, kan fota nippeln senare i veckan.

Min Umeta-spruta passar i alla fall och jag är helnöjd.