Fettnipplar

tr5

New member
Min fettspruta kommer inte riktigt överrens med fettnipplarna.
ca 30% av fettet går in genom nippeln, resten läcker ut mellan sprutan och nippeln.
Finns det olika standarder, så de helt enkelt inte passar ihop. Eller är det bara så att grejerna är dåliga?

Problemet aktualiserades i samband med svingarmsfix på min Traja. Det är inte bara Norton som har problem med glappa svingaxlar. Här blev det seriöst med urfräsning och ombussning av axelhålet i ramen. Efter hopmontering har jag lite problem att få in fettet där jag vill ha det. Det mesta hamnar som sagt utanför.

12_trajaram_1.jpg
 

Per G

New member
Peter, du ska inte ha in något fett i svingen på en Commando, det ska vara 140 olja där.

Per
 

Kim

Administrator
Per har rätt, men fettnipplarna hur som helst, byt munstycket på sprutan sa grannen till mig när jag var undrandes över husvagnen!

Som sagt 140 ska det vara i svingen...
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag har samma problem som Peter, undrar hur det är med standarder på oljenipplar.

Det skulle ju vara bra om man kunde få in oljan i svingen genom nippeln utan att ta bort den. Är det någon som lyckats med detta? Skulle ju antagligen bli oljat lite oftare då.

Om man skulle skaffa en ny standard-nippel så passar antagligen inte gängorna?

På de äldre cyklarna sitter det en och annan väldigt gammaldags smörjnippel, dem skulle man vilja veta mer om. Är det någon som har koll på dem?
 

Kim

Administrator
Jag har tänkt exakt samma sak, varför sätter man dit en fettnippel om svingen skall oljas?
 

Magnus Jönsson

Administrator
Det sitter en äldre typ av nipplar, åtminstone på min 71:a, hittade en äldre fettspruta i gömmorna som funkar fint :D munstycket är lätt skålat och det funkar bra att trycka i olja med den (utan spill) :wink: , kanske kan ta ett par bilder om nån är nyfiken?
/Magnus
 

tr5

New member
Lasse L skrev:
Det skulle ju vara bra om man kunde få in oljan i svingen genom nippeln utan att ta bort den. Är det någon som lyckats med detta? Skulle ju antagligen bli oljat lite oftare då.

En del borrar ur nippeln och sätter på en bit genomskinlig plastslang rakt upp. I slangen häller de oljan. Då har de ett "nivåglas" på svingsmörjningen.

Tack för tipset Magnus, jag får börja med att rota genom garage och förråd och kolla om jag har nån äldre fettspruta. Med lite tur funkar det.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Skyhög nördfaktor på den fettsprutan. Skall till London i slutet på oktober, får försöka hitta någon välsorterad loppmarknad eller liknande där.

Peter: Hittar man ingen fettspruta kanske det är ett alternativ med plastslang. Ingen risk att slangen lossnar?
 

Magnus Jönsson

Administrator
Plastslang e ju ingen dum idé om man kan göra det på ett snyggt sätt och förhindra att det kommer in smuts.

Min baksving ser inte riktigt ut som din, min e nog antagligen modifierad nån gång.
Min nippel sitter i axeländen (smörjkanal i axeln), sen är det monterat en "skvallerskruv" på svingen som jag tar bort vid smörjning, därefter trycker jag in olja via nippeln tills det rinner ut genom skvallerhålet, då har den fått nog för den gången :wink:
/Magnus
 

Per G

New member
Jag laddade en vanlig oljekanna med 140 olja och lyckades mot alla odds trycka pipen mot nippeln och pumpa i en rejäl dos olja.
Men vi var två pers, en som pressade spetsen mot nippeln och en som pumpade. Kändes litet som en Norsk biltvätt, en som håller svampen stilla och en som kör bilen fram- och tillbaka :D men det fungerade :D :D

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
En 71:a har jag Kim, kan nog rekommendera min lösning, har aldrig upplevt det särkilt besvärligt, det enda som kan va lite pilligt är att få dit "skvallermuttern" på ovansidan av svingen när man har smörjt.
/Magnus
 

kjetil

New member
Hei på Per

Den var bra ! Men olja var sikert Norsk !!!!

Mvh
Kjetil


Per G skrev:
Jag laddade en vanlig oljekanna med 140 olja och lyckades mot alla odds trycka pipen mot nippeln och pumpa i en rejäl dos olja.
Men vi var två pers, en som pressade spetsen mot nippeln och en som pumpade. Kändes litet som en Norsk biltvätt, en som håller svampen stilla och en som kör bilen fram- och tillbaka :D men det fungerade :D :D

/Per
 

Kim

Administrator
Magnus: Det ser förmodligen exakt likadant ut på min, pratade med Torsten och exakt så sa han att man skulle göra, gärna med en liten oljekanna!
 

Magnus Jönsson

Administrator
kom på ytterligare en sak om min fettspruta, jag har två till nästan likadana, men alla tre har olika utformning på munstycket :? så förmodligen har det över tiden funnits ett antal olika utformningar på fettnipplar.
Nån som har mer kunskap om fettnipplars förändring?
/Magnus
 

Lasse L

Administrator
Personal
Det här är en nippel som sitter på en äldre Smith hastighetsmätardrivning.



20_nippel_1.jpg
 

Magnus Jönsson

Administrator
läste om den här lilla prylen i CMM, borde kunna gör det lite enklare och kanske kan va användbart vid andra tillfällen. Kolla länken: http://www.frost.co.uk/item_Detail.asp?productID=9167&frostProductName=Grease Forcer

Magnus
 

Per G

New member
Skulle nog vara försiktig med att använda en "grease forcer" där man "bankar" in olja, risk att o-ringarna som tätar vid ändlocken inte skulle gilla det.

/Per
 
Top