Förgasarflödning

Per G

New member
Till i år har jag justerat upp flottörnivån och ligger nu på cirka 1,5 mm eller möjligen något mindre men så vitt jag kan se så är det lika på båda sidor men det blir olika resultat.
Båda förgasarna flödar nu ungefär lika snabbt men tyvärr så fortsätter den ena sidan att "flöda" något när motorn går.
En sak som jag noterat är att den är otroligt lättstartad vilket ju iofs kan bero på andra saker jag gjort under vintern.
Det verkar dock som om flottörnivån har en ganska stor inverkan på startegenskaper och förgasarinställning.

Förra året hade jag 2 mm, relativt lättstartat, fin gång, inget läckage men flödningen av ena sidan var trög. Kanske denna nivå är den bästa kompromissen?

/Per
 

Kim

Administrator
Enligt Torsten som jag pratade om förgasare med ihelgen så skall flottörnivån vara 2 tiondelar under kanten på koppen.. man skall trycka med nåt mellan gångjärnet och nålen och då ser man var man ligger.

Mina förgasare tar ca 7 sekunder på båda innan det rinner över!
Så jag brukar räkna till fem och då startar den fint.

Mvh Kim
 

Per G

New member
Det var många bud här, Tord brukade nämna 3-4 mm under och jag har sett nämnas i ett annat forum att det ska vara något över kanten ????

Det är ju lätt att lyfta ner kopparna och kolla vad man har men att justera in nivån är ju litet pillrigt, man ska ju värma huset först och sedan är det ju så att det är typ 10 ggr utväxling på den distans du flyttar sätet så det kan lätt bli litet frustrerande "fram-och-tillbaka" förbi måttet du vill ha.

Finns ju en bränslenivå som den är designad för och jag tror att det på en Commando (beror litet på lutningen i respektive cykel) motsvarar 2 mm under husets kant. Sedan beror det på hur du kollar nivån, det finns ju minst 2 sätt:
1) Tycka med en mejsel som Kim skriver
2) Hålla fast pivot-pinnen och vända huset upp-och-ner så att den stänger ventilen med egentyngd (lika varje gång)

/Per
 

Kim

Administrator
Så som jag skrev det var vad Torsten sa.

Han sa att man värmer flottörens "arm" med en varmpicka och sen knäcker man lite lätt med en flaktång och håller en stund så det hinner kalna och då ska man kunna få till det där, på några försök!

Jag vet inte hur det skall vara jag lyssnar blint på Tord och Torsten. ;)


Mvh Kim
 

Nortti

Member
Fortsätter under rubriken "Förgasarflödning"

Upptäckte i morse att jag glömt stänga bensinkranarna för 4dagar sedan. Tänkte inte mera på det innan jag kickade och oljeblandad bensin flödade över hela stenläggningen.

Nog hade förgasarna flödat allt, hela vehuset torde ha varit bensinfyllt.

Hur fixar man flottörhusventil(er) så att de håller tätt. Nålarna är nya så det torde vara sätena eller så heter problemet Amal.

Eller kan det bero på att flottörhusen kommer från förgasare som suttit på en Triumph :lol:

Har sett att tanken är rostig inuti och att senast jag lossade banjona under flottörhusen så fans det en hel del "rostdamm" i plastfiltrena. Jag ska börja med att sanera stenläggningen (så gott det går), byta motoroljan och komplettera med extra bensinfilter.

Sen undrar jag ifall det går att slipa sätena i flottörhusen eller ifall jag skall byta på en gång? Eller kanske stänga bensinkranar varje gång jag stannar motorn?
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
mina säten och nålar var nyligen bytta när jag köpte den för 10 :roll: år sen, den håller fortfarande tätt men av gammal vana stänger jag alltid kranarna när jag stänger av den, så jag hade nog kostat på nya säten också, särskilt som du redan bytt nålarna.
/Magnus
 
Top