Förgasare eller tändning???

Lasse L

Administrator
Personal
Det är många bra tips i en sådan här tråd, bra jobbat Per. Man kan ju tänka sig att ditt tangentbord är ganska oljigt.

Elsystemet och framför allt tändplattan, när jag hade en sådan på min Commando, är saker som jag närmar mig med respekt och vidskepelse.
 

Per G

New member
Hejsan!
Ja, man är ju litet oljig om händerna ibland :D

Har kört förgasarsynkning med nedtagna flottörhus och munstycken och justerat in samtidigt lyft genom att titta på nålarna.
Tänkte plocka ihop en ny tändplatta men fick hem fel typ av brytare (fick 6CA) så det fick bli den gamla som är "moly-coated" men numera rengjord.

Nu har det varit mest trädgården idag (måste ju se till att "chefen" är på gott humör!) men hann i alla fall med att starta och ställa tändningen.
Känns skapligt bra på trotteln, litet seg från botten men rapp högre upp i registret! Skulle vara bra om man hade någon annan cykel man kunde jämföra med. Jag bjuder på fika om någon har vägarna förbi!

Om vädret tillåter så blir det provtur och Carbtune i början av veckan.

/Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Du har kvar choken, själv har jag inte den monterad. Kan inte säga att jag saknar den heller.

Undrar hur andra har det med choken?
 

Per G

New member
Startade idag och motorn gick inte bra :x
Hittade ett fel till, ena brytaren snuddar vid skruven som sitter närmast kabelanslutningen. Bara på ena brytaren och bara problem på den tändplatta som sitter på cykeln. Inga problem på den reservplatta jag har :?:
Fixade det med en skruv med mindre skalle. Nu gick den bra men slö och seg på lågvarv.

Tog en rejäl åktur och den går kanon från 3000 varv och uppåt, bra klipp och årets första 100+++ KmH :D

Väl hemma igen så testade jag att skruva in luftskruvarna 1/4 varv (hade testat det tidigare med knappt märkbar skillnad) och nu gick tomgången upp och lågvarvsegenskaperna blev bra!
Ny testrunda och nu funkar maskinen på alla varv från tomgång och upp :D :D

/Per
 

Per G

New member
Angående Chokens vara eller inte.
Den är väl bra att ha vid injustering av förgasarna?
Behöver man den inte vid start så har man nog en rätt fet blandning på tomgång och lågvarv (och kanske sotiga stift när man kör lugnt).

/Per
 

Per G

New member
Det har varit en lärorik men tålamodsprövande tid senaste veckorna :)

Funderade på hur det helt plötsligt gav resultat att skruva på luftskruvarna, har ju gjort det tidigare men märkte nästan ingen skillnad men nu efter en rejäl provtur så gav det rejäl skillnad. Någon som har en teori (eller praktiskt erfarenhet) kring detta :?:

Roger på RGM säger att det är inte ovanligt att Amalerna krånglar när cykeln har stått ett tag och hans tips var "ride the bike for 20 miles and then it probably works fine again". Inte för att jag förstår varför men det var ju vad jag gjorde och sedan gick det att justera förgasarnas luftskruvar med gott resultat. :?: :?:

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Choken behövs temperaturer mellan vid 5 - 10 grader, det blir mycket flödande annars. Annars kan man ju vänta in våren :wink:
 

Per G

New member
Hade fortfarnde ingen bra gång när man startar och vrider på från lågvarv men märkte också att vid skruvande på höger förgasares luftskruv så hände det inte så mycket.
Jag har ju redan rivit ner och gjort rent lågfarten på vänstersidan (fick ut en del) så jag plockade ner även höger och gjorde samma sak där. Sedan upp och dit med grejorna och fick gott resultat. Nu har jag en cykel som drar från botten, vill fortfarande gärna ha choke när den är kall men efter varmkörning så drar den nu från botten.

By the way, jag gjorde först rent förgasaren med gitarrsträng och renspinne (0,35 mm) och använde T-röd och bensin, fick ut en del skräp.
Sedan testade jag med STP "motorrens" som ska ta bränslesystem, ventiler etc. Jag blandade med bensin och la förgasaren i denna blandning några timmar. Sedan spolade och blåste jag ut minst lika mycket skräp till! Verkar funka bra :)

Till sist en cykel som går bra! Gissa om det blev att par rundor i finvädret :D :D :D


/Per
 

Per G

New member
Forumets "super-postare" fyller på med ytterligare litet felsökning baserat på morgonturen vars sista mil blev på en en-cylindrig Commando :(

Konstaterade att vänster burk "gått på semester" och väl hemma så kom tidigare "lektioner" i felsökning väl till pass.
Konstaterade snart att det var tändningsfel och började plocka om grejorna mellan vänster och höger sida, mätte kablar och fick ganska snart tillfälle att se och lukta på litet Lucas-doft! Det rök om förkopplingsmotståndet som jag isolerat, uppenbarligen blev det vid längre turer för varmt och isoleringen smälte! Bort med motståndet, koppla ihop sladdarna och kör utan motstånd (ska funka enligt Thomas på Basmotor som kört utan i 10 år!). Mätte och hade 7 volt över spolarna men det varierar nog med brytarspetsarnas läge och kan nog komma upp i 12 volt i vissa lägen.
Fortfarande ingen gnista utan vidare mätning (och ett "stödsamtal" till Lasse H!) och snart lutade det åt tändspolen. Hängde provisoriskt dit en en ny spole på sidan av och lånade sladdar + tändkabel och SIMSALABIM så var det gnista igen :D
Ihop med grejorna och ut med cykeln ur garaget. Startar på första kicken och går bra direkt!
Blev en tur till och nu går cykeln bra faktiskt bättre vid start från tomgång och iväg, trodde tidigare att trottel cut 3.5 var i största laget och att jag skulle behöva byta till 3.0 men nu tror jag inte att jag behöver byta.

Petade sedan i ett par iridiumstft, NGK BPR7EIX (4055), startar väldigt lätt och jag tyckte att den gick något bättre men det kanske var inbillning?

/Per
 

Per G

New member
Passade på att shoppa verktyg när jag var i USA. Förutom en del nycklar mm så hittade jag ett verktyg för att kolla om du har gnista.
"Spark Indicator" från Lisle Corp, PN 19380. Kostade några dollar.
En liten "penna" som du bara håller mot tändkabeln så blinkar den om det funkar som det ska. Liten och lätt att ha med sig så man snabbt kan felsöka om någon cylinder inte går som den ska.

Tillägg: Kan nu efter att ha testat den tala om att jag skulle ha handlat pilsner för pengarna, test pennan funkar inte alls!!

/Per
 

tr5

New member
Commandon har börjat småmissa vid jämna varv och därefter gått över till att "stormissa" i övergången mellan låg- och mellanvarv, men brölar på ungefär som vanligt på fullgas.
Jag tog av flottörhusen för att och se om det låg en massa skit i botten samt blåsa lite i tomgångskanalerna. Allt såg bra ut förutom mystiska repor i botten av ena flottörhuset.

När jag kikade på förgasaren hade hela munstyckshållaren gängat ur sig ända ner tills flottörhuset stoppade den :shock: Den är dock så lång i gängan att den hängde kvar när jag tog bort flottörhuset.
Med hållaren återskruvad och åtdragen går motorn som den ska igen :D

Ytterligare en variant på vad som kan sätta myror i huvet, man lär sig nåt hela tiden.
 

tr5

New member
Per G skrev:
Tillägg: Kan nu efter att ha testat den tala om att jag skulle ha handlat pilsner för pengarna, test pennan funkar inte alls!!

/Per

Ett löst tändstift och en startkabel är ett bra verktyg för gnistkoll.
Starkabeln används för att jorda stiftet, den ger både möjlighet att hålla stiftet där det är lätt att se den eventuella gnistan och minimerar risken att råka köra stiftet utan jord med allt vad det kan innebära om man har t.ex. Boyertändning.
 

Per G

New member
TR5,
Klamma fast ett löst tändstift verkar som en enkel och bra grej.

Vad jag har förstått så är det lämpligt med litet Loctite som låser munstyckshållaren i förgasarhuset. Annars har jag inte sett någon låsvätska i någon Amal jag plockat isär.
Extra bra att ha om man brukar byta huvudmunstycken med nyckel genom flottörbottenpluggen, då vill man inte få med sig munstyckshållaren.

/Per
 
Top