Forumets "super-postare" fyller på med ytterligare litet felsökning baserat på morgonturen vars sista mil blev på en en-cylindrig Commando
Konstaterade att vänster burk "gått på semester" och väl hemma så kom tidigare "lektioner" i felsökning väl till pass.
Konstaterade snart att det var tändningsfel och började plocka om grejorna mellan vänster och höger sida, mätte kablar och fick ganska snart tillfälle att se och lukta på litet Lucas-doft! Det rök om förkopplingsmotståndet som jag isolerat, uppenbarligen blev det vid längre turer för varmt och isoleringen smälte! Bort med motståndet, koppla ihop sladdarna och kör utan motstånd (ska funka enligt Thomas på Basmotor som kört utan i 10 år!). Mätte och hade 7 volt över spolarna men det varierar nog med brytarspetsarnas läge och kan nog komma upp i 12 volt i vissa lägen.
Fortfarande ingen gnista utan vidare mätning (och ett "stödsamtal" till Lasse H!) och snart lutade det åt tändspolen. Hängde provisoriskt dit en en ny spole på sidan av och lånade sladdar + tändkabel och SIMSALABIM så var det gnista igen
Ihop med grejorna och ut med cykeln ur garaget. Startar på första kicken och går bra direkt!
Blev en tur till och nu går cykeln bra faktiskt bättre vid start från tomgång och iväg, trodde tidigare att trottel cut 3.5 var i största laget och att jag skulle behöva byta till 3.0 men nu tror jag inte att jag behöver byta.
Petade sedan i ett par iridiumstft, NGK BPR7EIX (4055), startar väldigt lätt och jag tyckte att den gick något bättre men det kanske var inbillning?
/Per