Förgasare eller tändning???

Per G

New member
Solen skiner och jag har en Commando som går på en cylinder :(

Hade bra snurr på motorn när jag synkade mina nyrenoverade Amal med Carbtune vacuummätaren, gick toppenbra och allt var frid och fröjd. Sen började det "roliga" :x

Efter ett par varmkörningar/provturer så börjar den skjuta, hacka och gå illa, gick bättre på rejält gaspådrag och höga vartal men på lågvarv var vänster cylle död.
Jag visste med mig att jag hade använt väl rikligt med molypasta då jag monterade ihop tändförställningsenheten och misstänkte direkt att det kunde ha runnit ut till brytarplattan. Av med locket över brytarna och konstaterade att så var fallet, hela brytarplattan var smetig. Ner med grejerna och tvätta med bensin och sedan ihop med det igen. Samma taskiga gång och nu hade det blivit mörkare ute och man såg att det gnistrade över brytarkontakterna!
Drog då (den kanske förhastade) slutsatsen att tändsystemet hade tagit stryk då det kom moly på brytarplattan och att felet låg i tändsystemet.
Rev ner hela tändsystemet, mätte upp primär och sekundärkretsen på spolarna (helt OK), putsade upp bryggan som kondingarna sitter på och monterade 3 st (en reserv i tomma mittenplatsen) nya kondingar, gjorde rent alla anslutningar (även vid förkopplingsmotståndet) och monterade sedan tillbaka allt igen. Plockade ur stiften ur motorn, kopplade på tändkablarna, la dom på toppen och kickade. Resultatet var en fin gnista på båda sidor. För sent för provkörning men nu ska det fungera! Yipieee!!

Kom hem från jobbet idag och trodde att det skulle bli en tur i finvädret, bara att provstarta för att se att det är ok. Men... det var ingen skillnad, den gick lika dj-vla illa!.
Flyttade om stiften och provade ett tredje men ingen skillnad. Vänster cylinder är död om man inte varvar upp motorn och gasar ordentligt, minst halvgas så ryter vänster cylinder till liv men så fort varvet går ner/drar av på gasen så dör vänstersidan igen :cry:

Tog ur bottenpluggen ur flottörhuset och tappade ut soppan, fanns en skräppartikel av storlek så jag plockade då ner flottörhuset, huvudmustycke, hållare och nålmunstrycket men hittade inget mer skräp. Kollade flottören inget läck och nivån låg som den ska. Provstartade igen och inte heller nu var det någon skillnad.

Har ni rivit ner förgasaren, tagit isär den och tvättat "lågfartsdelen", tagit ut luftskruven (o-ringen OK) och har "spolat" med rostlösning (det enda lämpliga jag hade på sprayburk), blåst med luft, i flera omgångar. Har även petat i tomgångsmunstycket med en tunn koppartråd. Jag har spolat/blåst i det lilla, vänstra hålet i bakkanten och genom luftskruvshålet. Sedan är det väl 2 st små hål i "luftströmmen" i förgasaren, ett positionerat under trotteln (i framkant) och sedan ett till något framför det. Har blåst/spolat fram- och tillbaka, hållt för ett hål och sedan jobbat mig runt. Tror faktiskt att det inte var något flöde i det främre av de 2 små hålen men nu flödar det bra.
Det har kommit ut en del partiklar men kan det vara det som ger det här felet?
Just nu ligger förgasarhuset i bensinbad (till imorgon).

Någon som har några tips? Kan lugnt säga att det skulle uppskattas!

/Per
 

Lars Hoffmann

New member
Är det inte tändning eller förgasare så måste du checka att du har bra komp.
Har du en ohm meter mät då resistans mellan tändhatt och ram, ska vara lika på båda sidor.
Är du helt säker på att trottlarna lyfter på samma gång.
Har stiften samma "färg", det är inte så att ena cylindern går för fett eller för tunnt.
Slutligen har du lika komp i båda cylindrarna.
Har du dessa betingelser i ordning ska den bara gå!
Stå på dej och var glad för att den har själ :lol: .
//Lasse
 

Per G

New member
Hej Lasse!
Kompet och samtidigt trottellyft känner jag mig på det torra med.

Efter en stund i luren med Tord och efter att ha kollat ett par saker som han föreslog (nålen kan ha lossnat, kollat det redan och den sitter som den ska) så är det osannolikt fel på förgasaren utan det lutar mot att det är ett tändningsfel. Efter att jag skruvat ihop och satt på förgasaren igen ska kolla följande:

- Ohm mätning tändkabel till ram (inte till topp?)
- Ta ett fungerande stift och bryta ut elektroden en bit och sedan prova om gnistan orkar att slå över
- Skifta spolarna och se om felet byter sida
- lossa tändplattan och vrida tändförställningsmekanismen 180 grader och se om felet byter sida
- extra jordsladd kondingar till toppen

Om det inte funkar får man ta Tord's tips #2, flytta om förgasarna.

Vad finns det mer att pröva?

Inte så kul när det krånglar men man lär sig helt klart nya saker när man felsöker
 

Per G

New member
Mekade på en stund i morse.
- Kollade moståndet tändhatt till ram (och till toppen). Båda sidor mätte samma värde cirka 4,7 KOhm.
- Ut med stiften, kickade och gnista på båda sidor. I med ett stift med 2 mm gap och det gnistrade fortfarande. Däremot tycker jag att gnistan är vitaktig, borde inte gnistan vara blåaktig?

Har tvättat, plockat ihop och monterat förgasaren. Kom trots allt ut en del skräp ur "lågfarts" systemet.

Har i alla fall konstaterat att Interstate tanken gör det bra mycket knepigare att komma åt, kanske skulle ha haft en High Rider tank när man ska testa ut saker? :)

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Den där tanken är ju ofta ivägen och skapar problem :( , jag tycker också det lutar åt ett problem med det där elektriska, kolla så inte strömmen tar nån genväg.
Lycka till, du hittar det säkert eftersom det fungerade tidigare borde det inte vara nåt allvarligare fel :wink:
/Magnus
 

Lars Hoffmann

New member
Hej uppgiven!
Jag skrevdet tidigare försök flytta felet och framför allt minimera systemet, ta bort så mycket som är möjligt, allt som kan påverka.
Men mycket viktigt, gör det systematiskt, flytta t.ex. inte tvåsaker på samma gång.
Gör heller inte två åtgärder på samma gång.
Det kan ju vara kablaget mellan brytare och tändspole, eller kanske isolationsfel på brytarna, vem vet.
Något som hastigt slår mej är att molybdenfett är elektrist ledande, kol leder ju ganska bra, har du gjort riktigt rent?
Det finns hur många förslag som helst men du måste försöka börja om från basic, du har komp, OK, visst du kan byta plats på förgasarna men det tar tid och kan bli lite jobbigt finns det något annat du kan flytta, tändkabel, tändspole, brytare eller kabel mellan brytare och tändspole.
Som du ser så kan du relativt snabbt reda ut och kanske flytta felet ganska enkelt,
Jag har varit med om tändspolar som mäter rätt i stillestånd med som tappar gnistan vid 3000 rpm, överslag i spolen helt enkelt, skulle inte förvåna mej om det också finns spolar som börjar fungerar vid ett högre varvtal.
Men som sagt minimera, uteslut, försök flytta felet för har du de tre tingelser som behövs, bransle-kompression-gnista (med rätt timeing) så ska det bara fungera.
//Lasse
 

Bengt_L

New member
Hej!

Jag tror att felet kan ligga i lågfarten.Att den tar sig och går på huvudsystemet vid större gaspådrag ger stöd till detta!
Något jag själv drabbats av, är överslag pga. brytarledningen ligger väl nära fästmuttern för densamma.
Min -73 Interstate gick dessutom inte bra, när slangen mellan insugen hade ett antal rejäla sprickor som gav tjuvluft.

Bengt L...............
 

Per G

New member
Hej Lasse!

Frustrerad och konfunderad men fortfarande hoppfull :?
Det krävs nog en hel del innan det börjar dyka upp Lucas tändsystem och Amal förgasare i omloppsbana runt jorden. Jag vet ju att genom att beta av del för del så hittar man felet och sedan blir lyckan total :)
Det som stör (inte så mycket mig men hustrun) är tiden det tar!

Just nu så tycker jag att det lutar åt tändspole eller kablage/anslutningar men jag ska ta det systematiskt (får skaffa snabbkoppling till tanken :) )
Jag ska ju åka till Trollhättan om ett par timmar så du får väl bjuda på en kopp kaffe och litet uppmuntrande goda råd!

Nu har jag fuskat litet och beställt hem nya 6V spolar och brytare (kommer förhoppningsvis till på fredag). Har dessutom en extra tändplatta och allt som behövs för att bygga nytt kablage till tändsystemet. Dessutom är det på gång en tändförställningsmekanism som en vänlig klubbmedlem just nu håller på och fixar till mig :D

Det där med att moly leder ström var något jag inte tänkte på då jag använde det i tändförställningen, var mer fokuserad på att få något som jag vet ger bra glidytor och minska slitaget. Får nog ta ut mekanismen och göra rent den riktigt ordentligt. Men vad ska man smörja med?

Filtkuddarna vid brytarna ska väl ha 1-2 droppar motorolja någon gång per säsong men vad ska man ha använda för den lilla gnutta fett som man lägger på nocken? Torsten pratade om något Ohmega fett?
Och som sagt, vad är bra till mekansimen?

/Per
 

Per G

New member
Hej Bengt!
Trevligt med fler medlemmar som börjar använda forumet.

Det där med brytarledningen och brytarna måste jaq titta närmare på, det är ju en del prylar som ska isolera respektive leda ström. Risken finns att det har hamnat moly någonstans och leder strömmen fel.

Det där med lågfarten var jag själv helt inne på men enligt Tord så borde den i så fall börja gå bra redan på mindre gaspådrag (den går tidigt över från tomgångssystemet) och inte som nu minst halvgas innan vänstersidan tänder.
Jag har haft loss förgasaren och spolat/blåst/ petat med gitarrsträng i lågfartsdelen och visst kom det ut en del partiklar men det är nog inte troligt att det blir så här totalt knas av det.

Hälsningar,
Per
 

Lars Hoffmann

New member
Per,

Ett tips som jag just kom på och bara var tvungen att testa på en motor för att se om det fungerade, vilket jag kan garantera att det gör.

Om du har tillgång till ett stroboskop, koppla det till ett batteri vid sidan av.
Häng "pickupen" på den tändkabel tillhörande den cylinder som krånglar.

Om det inte blinkar så har du trassel med tändningen.

Om det blinkar, ja då har du krångel med något annat, troligen förgasaren.

På så sätt kan du också kolla när och om det är överslag vid höga varvtal, eller över huvud taget problem med tändningen.

Hoppas det blir ett ljus i mörkret :idea:

//Lasse
 

Per G

New member
Ja men det är ju klockrent, varför har jag inte tänkt på det :?: :?:
Jag har stroboskop och separat batteri som jag använder bara till det.

Måste ju vara bästa sättet att svara på "trådens fråga". Intressanta är ju att det finns ett antal forum där man diskuterar liknande problem och undrar om det är "förgasare eller tändning" men på detta viset så får man ju svaret. Strålande :D :D :D

Vilket förmån att detta forum finns och att alla kan ta del av ideer som denna!

/Per
 

Per G

New member
Kan rapportera att "LH metoden" fungerar :D :D :) :)

Svaret på trådens fråga var "Tändningen" men det var inte riktigt som jag hade trott att det skulle vara!
Jag hittade även ett problem med förgasarsynkningen som gjort provkörningarna olika (se Carbtune tråden).

Med strobon uppkopplad så kickade jag igång maskinen och såg att det var gnista på vänster cylinder men den missade ibland så det var inte riktigt bra. Bytte till ett annat gammalt stift, provade igen och det blev bättre men fortfarande inte bra. Med choke så gick den bättre (fast motorn var ju inte varm).

Eftersom jag haft loss brytarplattan så tänkte jag kolla tändningen då jag ändå hade strobon uppkopplad, kollade vänstern, litet hög tändning men missar en del också. Flyttar över den på höger och nu var det dags för den stora överraskningen!! Tändningen på höger var klart sämre :? det kom och gick i korta intervaller. "Något" konfunderad och med rejält "haksläpp" stängde jag av motorn:? :?

Uppenbarligen så har jag tändningsproblem på båda sidorna. Avgaserna var ju klart kallare på vänster sida men efter en del kliande i huvuvudet så kom jag fram till att det inte var "kallare" utan förmodligen rätt temp och höger (som har pulserande tändning) bränner förmodligen bensin i avgasröret så det var den sidan som inte var normal. Knappast vad jag väntat mig men nu vet jag vad som ska felsökas vidare.

/Per
 

Per G

New member
Lyfte av tanken igen för att komma åt att leta och skruva vidare.

1) Med trottelvajrarnas höljen nu ordentligt fixerade så ska jag (för sista gången!) justera in synket med Carbtune.

2) De nya tändkablarna från RGM "suger".
Jag har redan monterat om och lött stiften som sitter mot spolarna så dom har bra passning och sitter fast ordentligt (stiften hoppade av när jag drog av "gummitutan"!). Känner nu att dom inte heller sitter fast bra mot stiften heller :x . Får fixa den ändan också eller alternativt bygga nya egna kablar (har precis fått hem nya grejor till det).

3) Montera nytt kablage från brytare upp till kablage under tanken och (en gång till) kolla alla stift på spolar mm.

4) Stortvätt av brytarplattan och tändförställningsmekansimen (i väntan på den med ny nockprofil mm).

Hjälper inte detta så åker det dit 2 st nya tändspolar!

Några andra ideer????

/Per
 

Per G

New member
Luktar litet monolog det här men jag tycker att det kan vara bra med info som är tillgänglig för alla på forumet (och i klubben).

Fick en kortare stund kvalitetstid idag och eftersom jag hänger på batteriladdaren litet då och då och tycker att den behöver litet mer laddningstid än vad det borde vara så började jag mäta batterispänningen som nu med fulladdat batteri gav 14,1-14.2 Volt. Mätte vidare över spolarna och fick 14 volt på båda sidor??? Inte vad jag hade väntat mig eftersom jag har 6 volt spolar och ballast resistor. :?:

Plockade ner ballast resistorn och mätte den, 1,9 Ohm över anslutnings-stiften vilket verkar ok (har kollat ska vara 2 Ohm). Mätte sedan från stiften till resistorhållaren, här borde det vara oändligt motstånd men det vara bara några ohm och det varierade hela tiden om man rörde på resistorn. Med andra ord så har jag i det närmaste "jordat bort" det som skulle till spolarna. Kan detta vara felet? Jag tror och hoppas det!
Att den gick bättre på högre varv beror nog på att det vid vissa vibrationer inte jordade lika "bra" som det gjorde när motorn gick lugnare.

Har nu isolerat resistorn, lindat den med PTFE tejp samt ett par varv eltejp samt isolerat upphängningsanordningen så att den ej är jordad. Ska plocka ihop grejorna imorgon och testköra. Blir det inte bra nu så ....

/Per
 
Luktar litet monolog det här men jag tycker att det kan vara bra med info som är tillgänglig för alla på forumet (och i klubben).

Fortsätt du lugnt din monolog, Per! 8) Tror att fler än jag finner det läsvärt. Jag har själv inga problem med att uttrycka mig i skrift direkt men finner det ändå lite besvärligt att meka per korrespondens. El-fel betraktar jag också som något av djävulens påfund så jag kan tyvärr inte bistå med goda råd här. Men fortsätt för allt i världen att kasta ljus över salig Joseph Lucas mörka värld!
 

Per G

New member
Vaknade tidigt imorse, med kaffemuggen i handen blev det raka spåret ut i garaget och plocka ihop grejorna. Har ju hållt på och felsökt ett tag så man var ju minst sagt ivrig att få testa om resistorn var felet!

Mätte om allt igen, nu var det 13.2 Volt över nyladdade batteriet (vet ej varför det var lägre nu?) och 5.9 volv över respektive spole :)
Verkade ok så ut med cykeln och stroboskopet.
Kickade igång den, med choke så gick den fint på tomgång, så på med strobon och varva upp-ner, klockren tändning på båda sidor, snacka om julafton i kvadrat :D :D :D :) :) :D :D

Nu återstår tändningsinställning och förgasarsynk vilket ska bli ett rent nöje att göra men först ska det firas med ett par bers å f-n vet om det inte får bli en slurk singel Malt också :lol: 8)

Stort TACK till Lasse H för tipset med strobon, det var (och är) GULD värt!

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Grattis!! :upp
Har oxå följt dina vedermödor med stort intresse för att försöka lära mig nåt om "svartkonsten" som kallas el.
/Magnus
 

Per G

New member
Hej Tord!
Ja, nu går den som den ska, har tändningsinställning samt förgasarsynk kvar att fixa men nu finns det gnista hela tiden (kollat med strobon enligt Lasse H tips) så då ska nog det gå bra att få till det sista finliret :)

Efter att vi talades vid på telefon så har jag numera Sveriges förmodligen renaste Amal på vänster sida :D :D :D

/Per
 

Robban

Member
Grattis Per
Precis som någon annan skrev så finner jag det här mycket intressant. Var inte rädda att berätta om era problem, enkla eller komplicerade.
Hälsar Robban
 
Top