Per G
New member
Solen skiner och jag har en Commando som går på en cylinder
Hade bra snurr på motorn när jag synkade mina nyrenoverade Amal med Carbtune vacuummätaren, gick toppenbra och allt var frid och fröjd. Sen började det "roliga" :x
Efter ett par varmkörningar/provturer så börjar den skjuta, hacka och gå illa, gick bättre på rejält gaspådrag och höga vartal men på lågvarv var vänster cylle död.
Jag visste med mig att jag hade använt väl rikligt med molypasta då jag monterade ihop tändförställningsenheten och misstänkte direkt att det kunde ha runnit ut till brytarplattan. Av med locket över brytarna och konstaterade att så var fallet, hela brytarplattan var smetig. Ner med grejerna och tvätta med bensin och sedan ihop med det igen. Samma taskiga gång och nu hade det blivit mörkare ute och man såg att det gnistrade över brytarkontakterna!
Drog då (den kanske förhastade) slutsatsen att tändsystemet hade tagit stryk då det kom moly på brytarplattan och att felet låg i tändsystemet.
Rev ner hela tändsystemet, mätte upp primär och sekundärkretsen på spolarna (helt OK), putsade upp bryggan som kondingarna sitter på och monterade 3 st (en reserv i tomma mittenplatsen) nya kondingar, gjorde rent alla anslutningar (även vid förkopplingsmotståndet) och monterade sedan tillbaka allt igen. Plockade ur stiften ur motorn, kopplade på tändkablarna, la dom på toppen och kickade. Resultatet var en fin gnista på båda sidor. För sent för provkörning men nu ska det fungera! Yipieee!!
Kom hem från jobbet idag och trodde att det skulle bli en tur i finvädret, bara att provstarta för att se att det är ok. Men... det var ingen skillnad, den gick lika dj-vla illa!.
Flyttade om stiften och provade ett tredje men ingen skillnad. Vänster cylinder är död om man inte varvar upp motorn och gasar ordentligt, minst halvgas så ryter vänster cylinder till liv men så fort varvet går ner/drar av på gasen så dör vänstersidan igen
Tog ur bottenpluggen ur flottörhuset och tappade ut soppan, fanns en skräppartikel av storlek så jag plockade då ner flottörhuset, huvudmustycke, hållare och nålmunstrycket men hittade inget mer skräp. Kollade flottören inget läck och nivån låg som den ska. Provstartade igen och inte heller nu var det någon skillnad.
Har ni rivit ner förgasaren, tagit isär den och tvättat "lågfartsdelen", tagit ut luftskruven (o-ringen OK) och har "spolat" med rostlösning (det enda lämpliga jag hade på sprayburk), blåst med luft, i flera omgångar. Har även petat i tomgångsmunstycket med en tunn koppartråd. Jag har spolat/blåst i det lilla, vänstra hålet i bakkanten och genom luftskruvshålet. Sedan är det väl 2 st små hål i "luftströmmen" i förgasaren, ett positionerat under trotteln (i framkant) och sedan ett till något framför det. Har blåst/spolat fram- och tillbaka, hållt för ett hål och sedan jobbat mig runt. Tror faktiskt att det inte var något flöde i det främre av de 2 små hålen men nu flödar det bra.
Det har kommit ut en del partiklar men kan det vara det som ger det här felet?
Just nu ligger förgasarhuset i bensinbad (till imorgon).
Någon som har några tips? Kan lugnt säga att det skulle uppskattas!
/Per
Hade bra snurr på motorn när jag synkade mina nyrenoverade Amal med Carbtune vacuummätaren, gick toppenbra och allt var frid och fröjd. Sen började det "roliga" :x
Efter ett par varmkörningar/provturer så börjar den skjuta, hacka och gå illa, gick bättre på rejält gaspådrag och höga vartal men på lågvarv var vänster cylle död.
Jag visste med mig att jag hade använt väl rikligt med molypasta då jag monterade ihop tändförställningsenheten och misstänkte direkt att det kunde ha runnit ut till brytarplattan. Av med locket över brytarna och konstaterade att så var fallet, hela brytarplattan var smetig. Ner med grejerna och tvätta med bensin och sedan ihop med det igen. Samma taskiga gång och nu hade det blivit mörkare ute och man såg att det gnistrade över brytarkontakterna!
Drog då (den kanske förhastade) slutsatsen att tändsystemet hade tagit stryk då det kom moly på brytarplattan och att felet låg i tändsystemet.
Rev ner hela tändsystemet, mätte upp primär och sekundärkretsen på spolarna (helt OK), putsade upp bryggan som kondingarna sitter på och monterade 3 st (en reserv i tomma mittenplatsen) nya kondingar, gjorde rent alla anslutningar (även vid förkopplingsmotståndet) och monterade sedan tillbaka allt igen. Plockade ur stiften ur motorn, kopplade på tändkablarna, la dom på toppen och kickade. Resultatet var en fin gnista på båda sidor. För sent för provkörning men nu ska det fungera! Yipieee!!
Kom hem från jobbet idag och trodde att det skulle bli en tur i finvädret, bara att provstarta för att se att det är ok. Men... det var ingen skillnad, den gick lika dj-vla illa!.
Flyttade om stiften och provade ett tredje men ingen skillnad. Vänster cylinder är död om man inte varvar upp motorn och gasar ordentligt, minst halvgas så ryter vänster cylinder till liv men så fort varvet går ner/drar av på gasen så dör vänstersidan igen
Tog ur bottenpluggen ur flottörhuset och tappade ut soppan, fanns en skräppartikel av storlek så jag plockade då ner flottörhuset, huvudmustycke, hållare och nålmunstrycket men hittade inget mer skräp. Kollade flottören inget läck och nivån låg som den ska. Provstartade igen och inte heller nu var det någon skillnad.
Har ni rivit ner förgasaren, tagit isär den och tvättat "lågfartsdelen", tagit ut luftskruven (o-ringen OK) och har "spolat" med rostlösning (det enda lämpliga jag hade på sprayburk), blåst med luft, i flera omgångar. Har även petat i tomgångsmunstycket med en tunn koppartråd. Jag har spolat/blåst i det lilla, vänstra hålet i bakkanten och genom luftskruvshålet. Sedan är det väl 2 st små hål i "luftströmmen" i förgasaren, ett positionerat under trotteln (i framkant) och sedan ett till något framför det. Har blåst/spolat fram- och tillbaka, hållt för ett hål och sedan jobbat mig runt. Tror faktiskt att det inte var något flöde i det främre av de 2 små hålen men nu flödar det bra.
Det har kommit ut en del partiklar men kan det vara det som ger det här felet?
Just nu ligger förgasarhuset i bensinbad (till imorgon).
Någon som har några tips? Kan lugnt säga att det skulle uppskattas!
/Per