Commando skivbroms

A

Anonymous

Guest
Någon som har tips om hur man får frambromsen att fungera så bra som möjligt?
 

Tord Ahlin

Administrator
Nej tyvärr, den är sämre. Om nån vet nån enkel modifiering så svara här under, det är otroligt konstigt av Norton att "utveckla" en skivbroms och sedan få den att verka sämre än sin föregångare. Men det var väl marknaden som krävde detta. Jag har dubbelnockad 69a, och farsan en senare kommendo med skiva. Min är helt underbar efter modifieringen med "axelbrygga", och hans frambroms är skittråkig.
Angående skivan igen, - Jag vet att farsan en gång på nån hoj gjorde en lyckad ändring, han bussade ner handtagets koln (huvudcylindern) eller vad man skall kalla den?? ,,,för att då tappar man väg men vinner kraft.

För att beskriva detta mer exakt,,,,,,,,,,,så först måste en mindre manchettpackning inskaffas sen skall hålet bussas ner samt en ny mindre kolv tillveras. Det är nog ganska enkelt att misslyckas!

Men för att fortsätta skivbroms-moddningen med andra ideér kan ni väl skriva på denna tråd. Om trummbromsningar finns ju redan denna tråd nedan

http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=159
 

Ilefjord

New member
Hejan Bengt.
Välkommen till detta Forum .Har en 73:a med skivbroms, Hade själv samma problem som du, hur mycket man än drog i handtaget hände absolut ingenting.

Köpte renoveringssatser till både ok och handtag (finns färdiga kit). Samt ett par nya bromsbelägg, låt dej ej luras av att det är flera mm kvar.
Stålomspunnen teflonslang, naturligtvis , gjorde ca, 75% av resultatet.

Efter att ha monterat densamma med stor nogrannhet, och renlighet, har det fungerat OTROLIGT BRA. :D
 

boda

Member
Hej
byt ut bromsslangen till en som är stålomsprungen och du får bättre broms
vill du ha ännu bättre broms så byt ut handtaget till ett med mindre kolv från en japansk mc brukar finnas på mc-skrotar
Boda
 

tr5

New member
Jag har framhjul och skivbroms från Honda 750 på min Commando. Den är nog ungefär lika bra/dålig som den med rätt märke. Men jag har gjort det som Boda nämner och det gör verkligen skillnad. Stålspunnen teflonslang måttbeställd på hydraulikfirma för 300:- och ett Grimecahandtag med 10 (eller var det 12) mm kolv. Marknadsfynd som satt på nån 90-tals Honda 125:a. Bara att byta den murkna gummislangen mot en stålspunnen gjorde underverk.
 

Anders

New member
Hej!
Köpte precis en ny bromsarm från RGM motors.
Den är en bit längre och mera böjd så kraften ligger
mer i handen än ute i knoggarna.Fick byta plats mellan
bromsljus kontakt och bromsslang för att få in handbroms
cylindern längre in på styret.Har inte kunnat testa så mycket
för här i Landvetter regnar det var dj-vla dag.
 

Per G

New member
Körde en hel del olika cyklar på 70-talet men kan inte minnas att någon skivbroms var så ineffektiv som den på min Commando 74:a. Trumman bak däremot känns helt ok.

Någon som har provat RGM's master cylinder re-line kit?

Jag tycker att det verkar vara en vettigt designad mod så jag funderar på att skicka dom reglaget för modifiering. Kostar tyvärr närmare en tusenlapp inklusive delar men om det fungerar så är det nog en av de billigare sätten (jämfört med byta av skivor/caliprar etc) att få en bättre fungerande skivbroms.
Dessutom så ser det ju fortfarande original ut, vilket tilltalar mig, en nostalgisk "original-tönt" som tycker om att det ser ut som det gjorde när "morfar var ung" :D

Ny slang och nya belägg verkar ju också ge bra effekt.

/Per
 

Per G

New member
Nu har jag rivit ner en del grejor som ska fixas under vintern.
Bl.a så har jag skruvat bort och tvättat av bromshandtaget. Ligger nu packat i kartong som ska skickas till RGM för re-line modifiering, dom gör visst nästa batch i december så jag borde ha det tillbaka i Januari.

Hoppas på att denna modifiering ihop med ny slang och nya belägg ska ge en bättre frambroms till nästa säsong.

/Per
 

Per G

New member
Bra snurr på servicen hos RGM, skickade iväg handtaget för re-line mod och har redan fått det tillbaka. Ser ok ut.
Passade på och beställde ett renoveringskit till oket också, så nu ska man väl få en bra frambroms till nästa säsong :D

/Per
 

Per G

New member
Tror nog faktiskt att det finns hopp för skivbromsen!

Har nu monterat ihop grejorna igen, RGM moddat handtag, ny slang och ett noggrant rengjort och renoverat ok med nya tätningar, kolvar och belägg.
Har inte åkt något ännu men när man rullar och testar bromsen så känns det direkt att det är en helt annan broms, det finns hopp!
Ser fram emot vårens första provtur, man kommer säkert inte att ramla över styret i år heller men det blir nog en tillräckligt bra broms för vardagsåkning :)

/Per
 

Per G

New member
Blev en kortare provtur idag, fortfarande litet luft kvar i systemet men man kan redan konstatera att en schysst original skivbroms med ett RGM moddat handtag ger en helt annnan bromsverkan, stor skillnad mot innan jobbet gjordes.
När jag lyckas få ur sista luften ur systemet och gruset på vägarna har sopats upp ska vi testa det i litet högre farter så får vi se hur det fungerar då men i lägre farter så är det i alla fall bra nyp!
Och det här är inte ett April-skämt !

/Per
 

Per G

New member
Körde 100+++ idag och det fanns fortfarande bra frambroms i denna fart så nog har det blivit betydligt bättre. Nu känns det faktiskt som man har en användbar frambroms men det är ju inga racinggrejor och man ramlar väl inte över styret när man nyper i :)

/Per
 

Per G

New member
Testat vidare idag och en nyservad originalskivbroms "spetsad" med RGM modifierad kolv med mindre diameter ger en bra broms. Fungerar bra i alla lagliga farter även + moms. 8)
Jag har EMGO belägg och det ska bli ett snäpp bättre om man kör Ferrodo eller något liknande bättre belägg men det har jag inte provat ännu.

Men jag tror inte det duger för raceåka då skivan blir ganska varm och det blir förmodligen fading om man kör riktigt hårt (även på gatan).

Ett lite irriterande problem jag hade var att det med den mindre kolven i handtaget blev svårt att få ur luften men det finns ett tricks som jag var tveksam till men har provat.
- Dra in bromshandtaget och lås det med ett spännband eller annat i ett intryckt läge. Lämna det så under natten. Nästa dag så är det bättre!
Låter som ett skämt men jag gjorde det 2 nätter och nu är det bra :D

/Per
 

tr5

New member
Alla sätt är bra, utom de dåliga!
Funkar det bara så.
Nackdelen med liten cylinderdiameter vid handtaget är att det är så liten volym som transporteras vid varje "pumptag" och eftersom luften är kompressibel kan det hända att eventuella luftfickor bara står och fjädrar.
Jag har ju för tillfället en gammal Honda750 skivbroms med nyare handtag med liten diameter. När jag satte ihop detta var det stört omöjligt att lufta.
Till sist lossade jag oket och pumpade ut kolven så långt det gick, så att det blev stor volym i slavcylindern. Sedan fyllde jag bromsvätska genom luftningsnippeln på oket. När jag spände ihop oket så att kolven pressades in fyllde jag systemet bakvägen och luften följde med upp.
All överskottsvätska måste ju ta vägen nånstans och med denna metod blir det ju att man luftar genom vätskebehållaren vid handtaget. Det blir ganska slabbigt och alltså inget för den känslige :shock:
 

Per G

New member
Jag har en tredje variant av luftning som jag funderat på och faktiskt börjat jobba på.
Fick tag på ett komplett begagnat handtag där locket var "muggigt" så jag tog det och borrade ett hål i det för att kunna sätta i en luftnippel. Tanken var att fylla upp ordentligt med bromsvätska, på med locket, ansluta en pump till nippeln på locket, pumpa upp litet tryck och sedan öppna luftningsventilen på oket.
Jag tror faktiskt att det ska fungera.

/Per
 

tr5

New member
Det borde funka.
Jag hade en sån, avsedd för bilar. Den hade en lång slang med nippel som man skruvade på på en av däcksventilerna. Samma princip som vindrutespolaren på gamla VW. Fast där använde man ju reservhjulet. Det blev ju lite trassligt med slangen annars, efter några mil :D :D
 

Per G

New member
Finns alltså flera sätt att göra det på om det inte fungerar på det vanliga sättet. Får man luft kvar efter vanlig luftning så är nog tricket med "spännband på" över natten det enklaste, "skruvar" ju liksom av sig självt :D :D

/Per
 

Per G

New member
Har nu klämt några mil till och hunnit testa original skivbromsen (renoverat bromsok, ny gummislang dock ej stålomspunnen) med RGM moddad bromscylinder och jag måste säga att jag är mycket nöjd med bromseffekten och känslan i bromsen.
Enorm skillnad mot tidigare, faktiskt så bra att jag nu tycker att bakbromsen (trumma) känns klart klen!

Det enda irritationsmomentet är att den gnisslar en del vid försiktigare bromsning, ska prova att lägga på litet molypasta på baksidan av beläggen så kanske det går bort.

/Per
 

Per G

New member
Har nu åkt en hel säsong med RGM modifierade handtaget och jag måste säga att det var väl investerade pengar. Det är inte gratis men väldigt billigt i förhållande till diverse andra exotiska uppgraderingar som finns.

Min slutsats är att så länge cykeln används till normal gatkörning så räcker det med handtagsmodifieringen och resten kan vara original.

/Per
 

Per G

New member
Ett tunt lager kopparpasta på beläggens baksida fixade till det irriterande gnisslet så nu bromsar skivan tyst och bra.

/Per
 
Top