Så äntligen kom den som jag haft som långåkarcykel, å detta med bravur! Helt enkelt en jävla bra cykel, dock inte när jag köpte den, vibbrerade som fan man såg dubbelt efter ett par mil, kopplingen både slirade o låg på, avgas-gängorna slut, bara olja i ena gaffelbenet + "lite små fix". Men annars fanns det hopp, motorn gick bra. Alltså, nytt främre motor fäste, nya Barnett lameller, av med toppen för nya gängor, nya avgasrör o service och naturligtvis 23 kugg framdrev och en ruta, nu började det likna nått!
Det var en 850 -74 Roadster då. Som sådan fick den gå på Norton träffar både i Sverige o Norge och en o annan dragning med grabbarna, även finkörning med Anna- Stina till ngt. Cafe', ja det var en allsidig o komfortabel cykel och inte minst gjorde rutan mycket nytta vid regn och cykeln gick lättare i fart.
Nån gång på -80talet gjorde jag en resa med Åke som sadlade en BMW600 (50-talare), vi färdades ner över Tyskland, Österike o Sweitz på sammanlagt ca. 475mil, en oförglömlig resa bland fjälltoppar o annat i ca 10 dagar tältandes! Å här kom Commandon till sin rätt! Med sitt fina bottendrag o vibbrations fria gång, ja de var en njutning att sitta och köra hela dagarna i vackert landskap, va säger jag nu? Norge är ju bäst! Dessutom är det deras National dag nu när jag skriver detta! Grattis! Jag kommer snart med husbil o Trajan på släp!
Men till ordningen nu, Commandon gick problemfritt hela resan,(vad annars?) jag spände inte ens kedjan (Renold) utan bara smorde varje dag
och som jag tid. påpekat så skall kedjan HÄNGA! Då håller kedja,drev o lager längre.
Men vad blev erfarenheten utav denna resa? Jo större tank! Många tankningar blev det! Åke med sin Hosketank var sällan inblandad för soppafyllning, stod han föresten inte å visslade? Org. fotpinnars placering blir jobbig i längden, jag satt mest med fötterna på pass. pinnarna. Måste också tillägga skivbromsen, här kom den till sin rätt nedför fjällen!
Ja det var en fin resa, visst, det var regn ibland, t.o.m. hagel (Österike) och kallt i tältet uppe i fjällen, men det har jag glömt!
Conclousing (Engelska) vad blev följden för Åkes resa här? Jo, han blev övertygad (frånåkt?) av Nortons tillförlitliga framfart att han köpte en
Fast Back! Rätt Åke!