Så äntligen kom den till Mc-Collection med racer-åkande konstruktör å allt. Peter har bidraget med den äran till våra Norton och gjort mycket bra ifrån sig på div. tävlingsbanor, alltså vunnit en massa, 2a på isle of man efter Agostini, bara en sån sak med halva motor effekten. Hans talkshow var mycket intressant o trevlig som "Robban" förde där Peter bla. berättade han blivit erbjuden fabrikskontrakt från Japan men trogen Nortons tävlings konstruktioner missat en ännu bättre tävlings-karriär. Berättade en del ang. den snabba stånkan (Artur-Matchless) i början som han utvecklade tillsammans med Tom Artur och konstruerade dom första gjutna hjulen som både var starkare o lättare
med slanglösa däck, som jag förstått var det till slut efter många modifieringar en lätt o snabb hoj som han kom 2a efter självaste Mike Hailwood och Honda på Isle Of Man!
Mycket tävlings snack om nyckfulla konstruktioner som inte alltid blir som man tror men lärorikt minsann!
Tack för det Mc-Collection!
Så var det här med gamla Mc tidningar, nån form av bibliotek har jag allt, hittade en lång artikel (10 sidor!) i Svenska Classic Bike nr2 2009 om Peter Williams, hela historien alltså! Denna tidning har genom åren alltid varit och är intressant av duktigt folk, endast den motsvarande Engelska tidningen skulle ev. vara bättre. Dessa är svåra att slänga utan blir nästan som nya efter ett antal år för gammel cyklarna är alltid aktuella för oss!
En annan sak man inte tänker på som storheter som P. Williams räknar på, är progresiva fjädrars montering bak tex.
Om den tätlindade fjädern mont. nedåt och trycks ihop gör den ingen nytta längre utan är bara en onödig vikt. Jaha vem tänker på detta.......... Har naturligtvis ingen betydelse för vanlig åkning, men säger en del om seriös racing!