Brages Mc-hörna del 2

Bragfjord

Well-known member
08-DSC04278.JPG09-DSC04279.JPG

Nu är jag där igen, jag bara älskar dessa motorer! Här Matchless 500 racer 50hk, super snygg motor men blev ingen hit pga. inte tillförlitlig har jag hört, tror ändå att det inte var ngt. alvarligt men är det tävling så måste det funka!
 

Bragfjord

Well-known member
06-DSC04304.JPG

Så det fick bli den här, denna var 7R 350cc, och 500cc G50 ser i stort sett likadan ut, båda med magnesium vevhus och var svåra konkurenter till Norton Manx. Fattar inte att jag missade att fota reg.-sidan som är snygg med kedjedriven överliggande kam.
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04288.JPG07-DSC04289.JPG

Combi-Motors fina Traja bygge, här som cross, men fanns även som bancykel, 500cc 50hk skjuter på!
Kolla avgasrören som går in i nedre ramrören, då är det en Combi-Traja!
Surahammar var det.
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04632.JPG
I lördags kom grannen med "ny" hoj igen, han hade tid. bla. en värsting Ducati men tyckte körställningen i längden blev för jobbig och skaffade en sån där högjulig BMW med näbb, sen har det varit lugnt, men nu gick det inte längre, den här hade mer normal körställning och Ducati är alltid beroendeframkallande!
 

Bragfjord

Well-known member
4-DSC04655.JPG3-DSC04653.JPG
Nu var jag å rotade i "biblioteket" igen, ja man blir glad av de tid. nr. av Mcm. som här 1992 med en bra artikel om fina AJS, historik o omdömen, den här, ett prakt ex.!1-DSC04657.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04675.JPG
Trevligt å se en Tribsa, den kommer till Nifsta varje år på träffarna. Motorn är den senare Bonnevillen som hade 750cc, 5vx o de senare förgasarna, de bästa komponenterna av resp. märke.
 

Bragfjord

Well-known member
1-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-46-19.JPG
Hoppsan, vad folk har i sina garage! Skulle titta på hans fina Jänkare, jodå, blev inte besviken!
Men en "liten" sidogren var även Motorcyklar!2-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-42-13.JPG
Alltid tidlös skönhet, Triumph -67!3-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-41-07.JPG
Gold Star!
 

Bragfjord

Well-known member
4-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-39-00.JPG Vad ser man här? Jo, renoverad Produktions-Racer av självaste Wikström!6-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-47-01.JPG Å han känner nog igen "hemma-skylten" där han är involverad på flera sätt om jag inte har fel.
Givetvis har han renoverat även Gold Staren ovan enl. äg. Hedemora alltså!
 

Bragfjord

Well-known member
5-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 00-58-13.JPG Så har man en bror där bara det bästa duger,nåja, men imponerande med sina 1800cc
måste jag erkänna å säkert en duglig konkurrent till HD.
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04821.JPG Återigen släng inte gamla Mc-tidn.! Nu/då var det MCM jag hittade denna snygga Triton! Å jag har upplevt den i verkligheten när den försvann på bakhjulet under uppväxlingar! Hojen är förädlad med bra grejor, proffs bygd står det i annonsen, de är bara att hålla med!
 

Bragfjord

Well-known member
3-DSC04845.JPG1-DSC04843.JPG Så blev Ducatin såld å de var inga problem, Duccen har ett stort samlarvärde vilket också visade sig nu! Folk letade upp mig och ringde flera år och ville köpa den.
Men nu var tiden inne, jag kan ju ändå inte köra den å än mindre starta den, det har min granne gjort.
Köpte den i slutet -70tal, körde den ngt. år, sedan plockade jag ner den för stor renovering då den hade haft ett hårt liv tid. på slutet resor till Italien av förra ägaren å inte var den vacker längre.
Men vid den tidpunkten startade jag bilverkstad och jobbade nattvakt på nätterna ifall verkstaden (hemma) inte skulle bära sig, därför blev Duccen liggande i delar många år, de var först jag sålt o flyttat till Rimbo som jag slutligen färdigställde den, men under tiden hände min olycka så jag har inte kört den färdig renov.
Ja det är en härlig cykel att äga o köra, 80 starka hk o låg vikt skjuter på och här talar vi om riktiga farter över 200km i ett stadigt chassi med bromsar! Kolla det lilla bakdrevet vilket ger en teoretisk fart över 240... Här är det inga kamremmar utan påkostad vinkeldrevs drivning och desmodronic ventilsystem, och vilket ljud ur Contidämparna! Hela cykeln är respekt! Och vacker! Tidlös ja!
Åter igen, det var bättre förr!?

Dia-0008.JPGSå såg den ut när jag köpte den...
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04188.JPG Här från min Commando, där jag slipade bort sido-stöds fästet och mont. ett lätt Guzzi stöd istället, för säkrare nedläggn. ja, var det Cafe' Racer så är det! Broms skölden är överarb. men det gjorde jag på -70 talet med stor ambition, den bästa bromsen var naturligtvis Dunstall skivbromsen!
Ang. sidostödet så efter ngr. "sittupp" när stödet tar i asfalten, ofta i svacka vid nedläggn. måste ngt radikalt göras.
 
Top