baktändning

gannu

New member
Har just monterat enkelförgasare AMAL 32MM Sedan tidigare har jag monterat Boyer tändsystem inklusive POWERBOX.
Förtändningen är ställd enligt Boyerinstruktionen.
Den nya förgasaren på plats och kicken slår bakåt med en helvetes kraft.
SKALL JAG NU ÖKA ELLER MINSKA FÖRTÄNDNINGEN???

Bragfjord

Well-known member
Hej! Minska förtändn. den står för högt, (tidigt) vet ej vilken cykel det gäller men ställ ner tändn. för "hand så Du får igång den, om det är en Commando så ställ sedan tändningen med stroboskoplampa.
Med vänlig hälsning.

krister

Member
Hej
Boyersystemet kan bete sig konstigt om spänningen är låg med att skuta och baktända ,så ordentligt med kräm i batteriet till att börja med

Krister

nortonrider

New member
:wink: tjena,hur har det gått med din baktändning. Jag montera ett boyer system på min 850 för några år sen o i fjor somras börja bågen skjuta ibland o när man skulle starta baktände den några enstaka gånger. Den har alltid små ryckt vid jämn körning i låga farter, satt nya förgasare, kollat laddning , mätt tändspolar före o efter ryck o smällar, tills i somras slet jag av boyersystemet o köpte ett annat märke,vikken skillnad ,bågen flyter fram över hela registret, så lita ej för mykket på boyer!!!

nortonrider

New member
tja inte får man vara glad för länge,har varmkört mcn några gånger under vintern,ej kört den.Tyckt laddning varit sådär.Tog en provrunda för ett tag sedan,höll ej på o komma hem.Börja misstända fastän nyladdat batteri o nytt tändsystem i sept? vad göra jo ny generator 16A 200W monterades laddlampan ville ej slockna o mätinstrument fladdra från ett par volt till 19 volt!! Fortfarande med mycket misständningar,koppla av det elektroniska relläet o tillbaks med org delarna,då gick motorn bättre o laddning stabil från 13-15 volt. Men varannan gång man startar upp kan hon misstända fruktansvärt,frågan är om det kan vara kabelfel i härvan någonstans,någon som har en idè va det kan vara,tackar på förhand