AMC växellådan - Commando

Per G

New member
Hej Magnus!
Distansen som du pratar om är inte det bussningen för kickaxeln som sitter i ytterkåpan? Tvivlar på att den saknas utan det kanske är o-ringen som skadats när du monterat ytterkåpan.
Som nämnts i annat sammanhang så hjälper det att lägga i tätnings-smack i o-ringsspåret och sedan lirka in o-ringen. Billigare alternativ än att maskinbearbeta kåpan och montera packboxar (typ MK3).

Om mellanaxellagret är "på gång" så verkar det kunna bli oljeläck vid kickaxeln. Antar att det beror på att det blir vibrationer/rörelser i mellanaxeln som o-ringen inte klarar av.

Om lagret är 25 år gammalt så kan det ju vara "pensionsdags". Att AMC lådan dessutom är dimensionerad för 30 hästar och nu används till det dubbla gör väl knappast att livslängden ökar.

Jag skulle byta o-ringen (med tätningssmack i o-ringsspåret i huset) och sedan hålla noggrann koll på om det börjar läcka igen.

Det där med att riva 2 gånger innan det blir bra låter väldigt bekant :wink:

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Per!
Det är bussningen som saknas, o-ringen ligger inte i ett spår där som den gör vid växelpedalen, utan istället på en hylla som blir när bussningen saknas. Otroligt att det hållit tätt i alla år.
Vet inte om det finns färdiga bussningar att köpa eller om man får hitta nån som svarvar till en som passar
Jag ligger lite lågt med lagret till mellanaxeln, känns fel att riva en låda som fungerar så pass bra som den gjort.
Det där att riva minst två gånger var varken första eller sista gången :wink: .
/Magnus
 

Magnus Jönsson

Administrator
Sök o du skola finna...
Jag tycker vi glömmer mina senaste inlägg i detta ämne (men det skapar ju lite aktivitet på forumet o ger kanske ett o annat gott skratt :wink: )
Vill knappt medge det men jag hittade bussningen i burken med spillolja :oops: .
Problem solved, så nu så.
/Magnus
 

Ilefjord

New member
Hallon..Mange..!!
Hahahahahaa....som jag garvar...!!!

Man gör sina upptäckter...sa igelkotten när han gick "på" rotborsten..!!

Skulle betalt en hel.. 20:a...för att se din min ...när du upptäckte den i spilloljan..!! hehehehe..!!

Men för att återgå till allvaret...så håller jag med Per..!!
Riv lådan och kolla...eller ännu bättre ..BYT...lagret/lagren..!!
Har gjort samma misstag som du.. fast jag ikke är ..."Ekonomisk" Smålänning..!! :shock: hehehe

Råkade nämmligen ut för ett ..Riktigt..haveri för en månad sen..!!!
Efter att ha gjort en högersväng efter ett stopptecken..drog jag iväg så där härligt skönt som bara en Norton kan prestera. Med snyggt hängande vänsterben..lät han mata på ordentligt...satan va göött det är..!!
När 2:n skulle skickas in...stax innan rödmarkeringen...tvärbromsade vxl-lådan..!!! gled in till högerkanten med en snygg bred 7:a..!! Halv hängandes över styret..!! What a f-ck..!!?? Efter att ha hämtat mig från den första skräckupplevelsen...konstaterade jag att...kicken pekade på 5 över halv 7...den satt stenhårt..!! fick ikke loss växellådan..!! Eftersom man har en hel del verktyg med sig efter år av div olika haverier utmed vägarna...såå va det bara att demontera kedjan så att man kunde börja trava..!! som tur är så fanns en kompis ett par tre km bort..!! Bor numera ute på det fagra Österlen..och den som påstår att Skåne är platt som en pannkaka kan komma hit och knuffa en 750 uppför Brösarps Backar..!! kändes som den vägde 750 kilo..!! Dagen efter så åkte hojen upp på lyften, Och det är här som jag säger att..du behöver ikke riva ut vxl-lådan..!! Jag demonterade först av högersidan sedan mellanstycket sen ut med drev och axlar, inga problem alls..!! Konstaterade att alla lagren sagt upp sig. Plockade ut ungefär 1 hekto metallspån...nu vet jag att en vxl-låda kan fungera som köttkvarn åxå..!! Som tur är har jag Ackes MC på 20 min bilavstånd..!!
Han stod och gnuggade händerna vid min ankomst.!! Han hade alla lagren på sina hyllor. En ansenlig summa £ bytte ägare...snyft..snyft..!!
Hem och satte ihopa lådan igen....tog ca en timme...rullade ut kännde så att det verkade okey....startade lite försiktigt...sen körde jag ett par km...växlade väl ca 750 ggr upp och ner upp och ner..!! allt funkade som det skulle..!! Har väl kört ca 300 mil seda dess..!!Lådan är sååå mjuk och fin så att man växlar bara för att det är nice..!!

Men precis som Per säger...inga varningar från lådan innan..!!
Det bara small till..!!
Såå ...va på din vakt..!!

MVh // JERRY
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tjena Jerry!
e alltid på min vakt, men för fasen Jerry du vet väl att de ska va olja i växellådan :lol: eller hur kan de annars bli ett hekto metallspån :?: .
Skämt åsido, nu funkar min fint igen och det fanns inga föroreningar i oljan när jag tippade ur den för andra gången, men ni har säkert rätt, jag ska nog lägga in en växellådsrenovering på "att göra-listan" till vintern, om den håller dit.
/Magnus
 

Per G

New member
Några bilder på shimsning av mellanaxeln. Använd shimsen som är till bakre Isolastic, ev får man putsa ur innerdiametern på shimset något så att den kan gå "I botten" på kickaxeln.

78_shims_p_plats_1.jpg

78_shims_monteras_1.jpg

78_shims_position_kickaxel_1.jpg


/Per
 

Kim

Administrator
Ett par frågor.. Min låda är kass nu.

På ettan låser sig lådan i princip. I neutral känns det som om fyran är i.

Kan det vara layshaft-lagret som gett upp? Isåfall, kanske jag kan åka och hämta ett sånt imorgon och slänga i och känna mig nöjd med det??


Mvh Kim
 

Per G

New member
Kim,

Jag tror inte att det är lagret till mellanaxeln. Då borde kicken åka ner.
Du får riva ner lådan från kicksidan och se vad som är problemet.
Då kan den sitta kvar i cykeln hela tiden.

Per
 

Nortti

Member
Tänkte täta upp lådan i vinter och börjar nu samla delar.

- Skall man välja ett FAG 6203 TB eller ett FAG NJ203E.M1.c3 eller ett liknande från SKF för lay shaft? Finns det ytterligare förslag?

- Vad skall det vara för typbeteckning på lagret till main shaft? Har för nig att det var tum-mått på det lagret

Vill minnas mig att jag inte bytte lagret på utgående axel när jag hade isär lådan för 25 år sedan. Jag fick välja på att byta lager eller svälta till nästa lön, bråttomt att komma ut på vägen, var det.
 
Top