AMC växellådan - Commando

Per G

New member
Hejsan!
Jag har kollat in Mick Hemmings video, "Norton gearbox servicing".
Tyckte att den var skapligt gjord och ger en mycket bra genomgång av demontering, inspektion och montering av lådan. Dessutom en hel del om skillnader mellan olika varianter av AMC lådan. Klart värd att se tycker jag.

I videon nämner Mick att övre fästet på commandoutförandet är något smalare så att det ska gå att tippa fram lådan och ta ur den utan att behöva ta ur motorn. Funkar det?

/Per
 

Per G

New member
Tyvärr så verkar jag få nytta av videon redan nu :( och dessutom litet goda råd från någon som kan AMC lådan :?:

På väg hem ikväll efter en härlig tur, underbart väder och cykeln känns kanon, allt funkar så bra när 2:ans växel plöstligt kärvar och det var bara att rulla in vid vägkanten och konstatera att kicken pekade rakt ner i backen :cry:

Glad att det gick bra, ingen omkullkörning och växellådan har inga hål och all olja är kvar i den. Tur att man har kompisar med släp!! En timme senare var man hemma igen.

Har hela tiden haft ett vinande ljud från 2:ans växel och hade redan planerat in lådan som prio 1 för nästa vinter men nu ser det ut som att det får bli snarast möjligt istället! Nu får det gärna regna några dagar!

/Per
 

Per G

New member
Hur tar man ur lådan med motorn på plats?
Antar att man ska plocka ner primären men är det något i lådan man ska lossa på innan man tar av primären?

Goda råd skulle uppskattas!

/Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Riktigt tråkigt med växellådan.

Jag är säker på att det går att ta ut lådan med motorn på plats. Men det var ett tag sedan jag gjorde det.

Citat Haynes:

"If it is desired to remove the gearbox from the frame, only the primary trnsmission need be dismantled. The rear engine plates are designed to release the gearbox after the rear wheel and rear engine bolts are removed."

Jag vill minnas att man vrider lådan motsols och drar ut den åt registersidan. Har också ett minne av att det inte går alldeles lekande lätt att lirka ut lådan heller.

Det var som sagt ett tag sedan jag gjorde detta, det finns säkert färskare kunskap på forumet.
 

Per G

New member
Uppenbarligen så går det ju att göra i alla fall, det var ju bra :)

Idag har det varit tennismatch och nu blir det 50-årskalas hos en gammal ungdomskamrat så det blir nog inget skruva förrän litet senare på söndagen!

Undrar om det går att knuffa fram lådan så att man kan lyfta av triplexkedjan utan att skruva bort alternator mm ???

Tackar för svaret Lasse!

Hälsningar,
Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Tror inte det går att lyfta av triplexkedjan utan att ta av båda dreven.

Undrar om man inte måste använda kompressionsverktyget för att få av kopplingen också.
 

Per G

New member
Igår kväll fick jag ett mycket välkommet besök av Herr Weijle och ett par verktyg. 2 timmar senare var lådan ur :D

Enligt Haynes manual ska man ta bort bakhjulet och centralstödet men det behövdes inte.

/Per
 

Per G

New member
Delat lådan och det var mellanaxellagret (ett kullager) som gett upp helt.
Antar att det är det vanligaste felet?
Har haft ett vinande ljud på 2:ans växel och drevet på mellanaxel såg inte så fräscht ut utan det hade nött igenom ythärdningen så jag satsar på ett nytt par kuggdrev för 2:an (inte gratis!). I övrigt verkar lådan ha klarat sig bra men jag renoverara den då den ändå är ur och isär.

/Per
 

Per G

New member
Fick hem en ny layshaft idag, blev några timmar kvalitetstid i garaget så nu har jag satt ihop det mesta av lådan. Litet pyssligt när man inte gjort det förut men nu sitter den ihop och växlarna går i och kicken funkar.

Det som tog längst tid var att shimsa in spelet på mellanaxeln, höll nog på i 2 timmar och plockade med olika shimskombinationer innan den kändes bra. Det fina är att man kan använda samma shims som till bakre Isolastic, så det finns färdiga i olika tjocklekar. Det enda man måste göra är att putsa ur innerdiametern på shimsen litet annars blir dom hängande i radien på kickaxeln.

Men nu är det snart midsommar och då blir det kalas :D :D
Får väl skruva ihop resten när man nyktrat till.

/Per
 

Per G

New member
Plockat i lådan i cykeln, monterat primären och det började närma sig klart så hamnade jag i en diskussion kring svårigheter i att montera mellanaxeln (layshaft) i en annan Norton låda. I denna diskussion så diskuterades monteringen av det nya rull-lagret (original kul-lager) och det visade sig då att jag monterat innerbanan med kragen inåt (mot huset) men det ska vara utåt mot axeln. Suck!
Kan inte förstå varför det är en krage mot axeln då rull-lagret ändå inte kan ta någon axiel kraft men så ska det tydligen vara. Bara att plocka isär och göra om :(

Jobbresa resten av veckan sedan blir det rivning av lådan men nu får den sitta kvar i cykeln. Hoppas att det blir regn till helgen!

/Per
 

Per G

New member
Blev ett rejält kvalitetspass i garaget, isär med lådan fixa lagret och ihop med grejorna igen. Allt klart :D
Ska provstarta och provköra imorgon, blev för sent ikväll.
Litet spännande att se om man har 4 fungerande växlar eller inte!

/Per
 

Per G

New member
Hej Anders,
Ja han pratar litet om 5- och 6-växlade lådor också, har för mig att han visar ett Quaife hus och ett par andra "specialdetaljer" men huvuddelen är standard AMC lådan i Commando utförande.

Idag blev det start och provkörning, en kortrunda för att kolla att växlarna finns, litet skrammel från primärkedjan annars allt OK. Justerade primärkedjan och tog en mil runtikring hemma, mycket växlande och allt funkar riktigt mjukt och fint :D
Jag har fått mitt liv tillbaka (dvs cykeln funkar igen) :D :D :) :)

Ska köra vidare ett antal mil och sedan tänkte jag skriva ihop några saker att tänka på för den som inte har skruvat AMC låda tidigare.

/Per
 

Per G

New member
Jag är långt ifrån någon stjärna på detta men här är några saker som jag tycker kan vara av nytta när man första gången ska ge sig på Commando växellåda:

- Lådan är lätt att ta isär men om lådan är urmonterad ur cykeln så är det bra att ha ett gammalt kopplingscentrum (som man spänner fast i ett skruvstäd) att använda som verktyg/hållare för lådan, speciellt då mutter till huvudaxeln ska lossas och sedan dras fast igen.

- Svagaste punkten på lådan är enligt många layshaft (mellanaxeln) lagret. Original kullager har tydligen en väldigt begränsad livslängd. Senare utförande är rull-lager men det finns även “racing” kul-lager att köpa från Mick Hemmings.
Vid montering av layshaft rull-lager ska innerbanans krage vara vänd utåt, dvs mot 4:ans drev och detta drev har i sin tur en liten “krage” (bara på ena sidan) som ska vara vänt mot lagrets innerbana.

- Ettans drev på huvudaxeln ska vara vänd med den utbuktande sidan mot lagret i mellanhuset.

- Byt alltid låsklipset, PN 06-0752, som sitter på huvudaxeln, i urfasningen i bakkanten av spacer PN 06-0747. Detta clips tar upp momentet du drar kopplingen med och ska tydligen inte dras med 70 footpounds som manualen föreskriver (då kan klipset ge sig) utan dra 45 footpounds och använd Loctite. (borde räcka då det är raka splines och ingen kona).

- Med kickaxel och mellanhuset monterat på lådan kan man kolla om man har axiellt spel på mellanaxeln. Ett stort spel kan shimsas in med shims avsedda för bakre Isolastic. Dessa monteras på kickaxeln så det hamnar mellan kickaxeln och mellanhuset. Det är en liten fas i kickaxeln så man kan behöva putsa shimsets innerdiameter så att det bottnar bra.

Jag har en del bra bilder på detta men jag blir aldrig klok på hur jag ska lägga in dom?

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Har kört 30 mil med nyrenoverade lådan, allt funkar riktigt bra.
Växlarna går mjukt och fint, lätt att hitta friläge, vinandet på tvåans växel är borta samt bakhjulet "driver" inte längre när cykeln står på stället med bakhjulet i luften.
Fixade till kopplingsmekansimen (det som sitter i lådan), ny kopplingsarm, rulle samt lagret i rullen. Kopplingen var ganska bra tidigare men nu känns den riktigt mjuk och fin.

Bytte olja efter 10 mil, då var oljan riktigt svart samt en hel del "flingor" men inget alarmerande. Bytte olja idag igen (30 mil), inte alls lika svart och klart mindre "flingor" i oljan.
Antar att det blir en hel del "flingor" när man bytt alla bussningar, lager samt tvåans drev? En hel del som ska "sätta sig".

Hittar ingen som har EP 90 olja men har tidigare använt Shell 80W90 EP mineralolja. Hittade inte den nu utan köpte en syntetolja (dyr!), Shell "Getriebeöl" (stavning?) 75W90, också en EP olja, den borde väl funka bra?

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej!
hade lite problem med att få i växlarna i förra veckan, efterhand så fungerade den som det skulle igen.
Hade tänkt att låta det bero men eftersom det regnade härnere idag så plockade jag bort det yttre locket. Förutom en del grus o annan sörja så hittade jag även lite fjäderester, båda fjädrarna till växelföraren var så slitna att de till slut gått av. För övrigt såg det bra ut så får jag bara dit ett par nya fjädrar blir det säkert som nytt igen.
Jag har inte haft några bekymmer med lådan tidigare, förmodar att grus, fukt o.dyl. kommer in vid kopplingsvajern, det finns ju ingen annan väg. Det var helt klart många år sen den lådan öppnades senast, men eftersom den fungerar så gör jag inget ytterligare i nuläget.
/Magnus
 

Per G

New member
Grus i lådan låter inte som en hit! Du borde nog byta olja och skölja ur den ordentligt så du vet om det finns mer "grus" i den. Det blir nog en del kondensfukt i lådan plus en del vatten som kommer rinnade längs kopplingsvajern men att grus skulle kunna komma in lådan har jag svårt att tro, det låter mera som "grus" från något i lådan.

Om det var 2:an och 3:an som krånglade så ska du vara försiktig, då kan mellanaxellagret vara på väg att ge upp. Om det fortfarande är original mellanaxellager i lådan så ska du nog vara riktigt vaksam.
Det som jag vet hände på min innan lagret gav sig var att det började läcka ut litet olja vid kickaxeln så det kan vara ett tecken på att lagret är på gång. Andra ändan av mellanaxeln sitter ju lagrad i en bussning i kickaxeln så det skakar väl när mellanaxeln rör sig onormalt och då kommer oljan att läcka ut.

Om lagret rasar kan lådan låsa sig och det är ju knappast något man vill vara med om.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Per!
Jag tror inte jag har några större problem med min låda, den har alltid fungerat klanderfritt, förutom att den känts lite "racklig", vilket troligen berott på att fjädern till pedalen varit utsliten så länge jag kört den, samt det sista problemet när jag inte fick i nån växel vid ett par tillfälle, vilket berodde på att hårnålsfjädern till växelföraren gått av.
Lagret du talar om ska enligt tidigare ägare vara bytt för sisådär 25 år sen, så jag hoppas det hänger med ett tag till, lådan bör väl ge ifrån sig lite missljud före ett ev. förestående haveri, eller :?:
Det var grus/sand i lådan, inga mängder men.. det har ju samlat på sig under några år så ett par korn om året...
/Magnus
 

Per G

New member
Nej, det som är litet läskigt är att den gav INTE ifrån sig några missljud :!:
Det som märktes innan var litet oljeläckage vid kickaxeln, sedan blev 2:an och 3:an lite tröga och sedan tog det plötsligt stopp :(
Som tur var körde jag sakta så jag höll mig på hjulen. :)

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej!
nu har jag plockat ihop min växelförare igen och gav mig ut på provtur, lådan fungerade finfint, vilken skillnad med en fjäder till växelpedalen :D . Men...
När jag kört ett par mil o stannade för lite käk bildades en stor pöl med olja under cykeln, (första gången det hänt mig), oljan rann ut vid kickaxeln i stora mängder.
Hem och rev ner igen, konfunderad vad det kunde bero på, jag bytte alla o-ringar för att det skulle bli tätt.
När jag studerade reservdelsförteckningen visar det sig att det ska sitta en distans mellan o-ringen och fjädern på kickaxeln, nån sån har jag tydligen inte haft och o-ringen har konstigt nog legat still där den skulle under alla år.
Nån som vet om distansen plockats bort av nån särskild anledning, eller om det bara är till att skaffa en ny så ringen ligger still.
Av nån anledning får jag alltid riva allt minst två gånger innan det blir bra :twisted:
/Magnus
 
Top