Amal MK2

jl04279

New member
Hej

Tror jag lyckats identifier mina förgasare till Amal MK2. Dock sitter det ingen choke på dessa, endast en flödarknapp. Någon som vet ngt om detta?

/Johan
 

Kim

Administrator
Har du en sån här?
F304W.jpg


Med sån flödarknapp som sitter på Amal Concentric?
r930-300.jpg


Om du vill kan du ju lägga upp en bild så hjälps vi åt att identifiera den om det inte är nån av dom häruppe?
 

Kim

Administrator
Och det är inte så att om du drar upp den så chokar du och om du trycker ner så släpper du choken? Rinner det bensin runt den när du trycker på den?
 

jl04279

New member
Har inte sett en flödarknapp sen jag åkte moppe. Ersättter den choken?

Har även ngt skumt problem med förgasarna. Den går bra på tomgång, men helt plötsligt börjar den varva, upp mot 2000 rpm och sen går den tillbaka igen. Känns lite som när man får soppatorsk.
Har båda kranarna öppna, så den borde få soppa. Är det flottörerna som inte hänger med?

/Johan
 

Kim

Administrator
Flödarknapp är istället för choke. Man trycker ner den och släpper in mer bensin i flottörhusen, dock borde det rinna soppa från den om du trycker på den, tror snarare att det är vanlig choke men att man satt ditt en sån knapp istället, prova att dra den uppåt samt trycka ner den, fastnar den så borde det vara choke och rinner det bensin så är det flödarknapp.
 

jl04279

New member
Var på basmotor och handlade lite. Passade på att fråga om tomgångsproblemet. Inget svar man blir jättelycklig över:
"Förgasarna är slitna och suger luft förbi trotteln, byt förgasare".
Han rekommenderar att byta till ett par concentric MK1. Såg att det finns en kopia från Wassel, är dom OK?

/Johan
 

Kim

Administrator
Köp ett par begagnade concentric på eBay istället OBS kolla storleken, sen kan du få dom renoverade av en kille i klubben, blir bättre än nytt och felet kommer aldrig tillbaka efter det.

Det finns även nya men det ska tydligen vara samma skräp. Nää, ett par renoverade är det bästa!!

Tjoa till om du behöver komma i kontakt med killen.
 

jl04279

New member
Vad kostar en renovering? Har hittat ett par renoverade på blocket. Måste försöka hitta ett par originalinsug också. Summerade allt som måste köpas för byte till MK1 (wassel) om jag köper nytt och hamnade på 3600 kr (basmotor).
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
Kan bara instämma med Kim, renovera! Jag fick mina renoverade för några år sen (kommer dock inte ihåg vad jag betalade) och den har gått som en klocka sen dess :D
/Magnus
 

Per G

New member
Har du brådis med grejorna så har jag ett par renoverade Amal MK1 930 liggande i garaget.

Per
 

jl04279

New member
Hej

Tog isär förgasarna och kollade upp dom. Dom är inte speciellt slitna. Visade även upp dom på basmotor och han höll med. Så jag skall göra ett nytt försök.
Flottörknapparna är ett riktigt hemmameck. Lite svårt när man inte vet riktigt vad som är standard. Bestyckningen verkar vara OK.

Vi får se om jag behöver byta till MK1orna. Bra att veta att de finns.

/Johan
 

Kim

Administrator
Jag skulle om jag vore dig ta basmotor med en nypa salt. Jag har fått fel information därifrån mer än en gång, sen gillar jag inte hans attityd mot kunder heller.
Han menade att det var original att man skulle borra bort gängorna ur mina lock på förgasarna när hans vajrar inte passade?!!!!

Bättre att få mektips från klubben, här finns kunnigt och duktigt folk som gärna ställer upp.
 

Gurkman

New member
Hallå! Har letat som en dåre efter amal mk2 info och felsökning men hittar inte så mycket så såg jag denna tråd ! Har 2 mk 2er som sitter på en 650 , har rivit isär förgasarna och Bytt packningar och trottel och flottörnålar , men den vänstra förgasaren flödar över när hojen inte är igång , har rivit isär den igen och kollat flottör och nål och sätet men allt verkar ok och den är ju tät om man blåser med munnen i bränsle pipen , den lutar ju lite åt vänster och bränslekranen är väl inte den tätaste men har gjort precis lika med båda förgasarna men den vänstra slutar inte flöda .. Tycker ju att även om soppa kranen läcker igenom lite att det ska hålla tätt ändå .. Någon som har något förslag? Mvh
 

Kim

Administrator
Om det rinner ur förgasaren och allt verkar sjysst så behöver flottören justeras. Nu vet inte jag vilket mått det ska vara på dom där, men det borde du kunna googla fram. Kranen har inget med det att göra hur som helst, även om den står öppen så ska ventilen hålla tätt.
 
Top