Vi har tidigare berättat att tre Norton-modeller fyller jämna år i år. Det stämmer förstås, men ska man vara rättvis finns faktiskt i år fler jubilarer, inte bara 16H, Dominator 88 och Manxman 650. Inte mindre än ytterligare sju (!) jubilarer dyker upp på vår gratulationslista, av dem tre (ovanliga) Commandomodeller. Här har du dem:
Model 18
Dominator 77
Dominator 99
Navigator 350
Commando SS
Fastback Long Range
Commando Hi Rider
Här några korta fakta om var och en, utifall du är osäker på vad det är för modell.
Model 18: Fyller 75 år i år!
Fanns under två intervaller. Dels 1922-1939, dels 1946-1954, alltså ett uppehåll för kriget. Model 18 (toppventilare) var en av de två modeller som plockades in i den civila produktionen 1946. Den andra var sidventilaren 16H. Räknar vi från återstarten efter kriget fyller den alltså jämna 75 år i år.
Denna 500 har mycket gemensamt (ramen exempelvis) med sidventilarna 16H och Big Four och fick till skillnad från sin systermodell ES2 (som ses som en lite mer påkostad modell), aldrig bakfjädring. Försvann 1954 då även sidventilarna togs bort.
Dominator 77: Fyller 65 år i år!
Kom inte till Sverige och tillverkades endast under kort period, 1956-1958. Den var tänkt som sidvagnsdragare.
Bakgrunden: När Dominator 7 försvann 1956 var alla Nortons twinnar Featherbed-försedda maskiner. Eftersom Featherbed först inte ansågs lämpa sig för sidvagnsentusiaster erbjöd man istället 77:an. När detta dock ”motbevisats” (och eftersom intresset för att köra med sidvagn kraftigt dalat) tappade 77:an sitt existensberättigande och plockades bort efter två år.
77:an var utrustad med samma motor som på Dominator 99, alltså en 600-kubikare.
Dominator 99: Fyller 65 år i år!
Kom 1956 och kan ses som en uppgraderad 88 på 600 kubik. Featherbed förstås.
99:an erbjöd mer kraft och vrid än sin ”lillasyster” 88:an på 500 kubik, vilket snabbt gjorde den populär. Under några år fanns även en extra trimmad version, 99SS-modellen.
Alla Dominator 99 togs bort inför 1963 då 650 SS och Atlas 750 introducerats.
Navigator 350: Producerades under 1963-1965. Utrustad med 350-kubiks motor som med sin höga registerkåpa ser lite märklig ut. Räknas in som ”light twins” varav just Navigator anses som den bästa. Sålde överlag dåligt och importerades inte till Sverige.
Commando Hi-Rider: Fyller 50 år i år!
Togs fram för att få del i marknadskakan för chopperintresserade kunder då den som original var utrustad med högt styre och med dyna där bakdel avslutades med ryggstöd. Liten tank på enbart nio liter.
Såldes bra i USA där många välsignade en designen som i Europa sågs (och ses nog än idag) som töntig och som stående i stark kontrast till övriga Commandomodeller.
Vad vi vet kom enbart två maskiner till Sverige. Den ena använde generalagenten som reservdelsmaskin, den andra såldes och finns hos en medlem i klubben.
Commando SS: Fyller 50 år i år!
En slags ”scrambler”-modell som fanns enbart under 1971. Endast två exemplar togs in i Sverige.
Commando Fastback LR: Fyller 50 år i år!
Producerades enbart under 1971 och sänds (vad känt är) till Australien och Norge i totalt ett par hundra exemplar. Ser i mångt och mycket ut som en Fastback, men har annan tank och saknar de längs tanksidorna ”öronen” från dynan.