Låt oss presentera ännu en femtioåring; Commando Sport.
De första Sportmodellerna kom i mars 1969, samtida med den nästan helt okända modellen R som levde enbart några få månader. Modellen Sport levde lite längre, fram till och med juni 1970 och presenterades som en slags blandning av den gamla Atlasmodellen P11 och ”street scrambler”-maskin.
De upplagda avgasrören var snyggt upplagda på maskinens vänstra sida och försedda med ”peashooter-dämpare”. Ett perforerat värmeskydd löpte längs rör och dämpare och bidrog också till det tuffa utseende som uppskattades på alla marknader, inte minst den amerikanska där terrängkörning i skog och öknar var utbrett. De så kallade Peashooter-dämparna blev mycket populära och dök även upp på flera andra modeller, dock inte i upplagd form. Men det var på Sportmodellen de dök upp först. Högt styre, gaffel utan gummibälgar, 10,5 liters flake-lackerad bensintank och svagt vinklad dyna ökade modellens tuffa design och uppskattades på de flesta marknader. Runt framlyktan löpte en kromad list, mest som dekoration.
Men den som vill vara fin får lida pin. Det var opraktiskt med upplagda rör och dämpare, vilket många brända ägare, i dubbel bemärkelse, fick erfara.
Sportmodellen såldes på många marknader och blev populär, så även i Sverige. Och är det än idag. Därtill är de relativt ovanliga och ligger därmed prismässigt lite högre än exempelvis den vanligare Roadster-modellen som också firar femtio år i år.
Trots sitt varma mottagande ersattes S-modellen av nya modeller, där Roadstern fick överta rollen som ”street scrambler” medan den extremt ovanliga SS-modellen skulle locka de off road-intresserade.
Varför den populära modellen lades ner är okänt.