Jodå, tidningen är på gång.
Under tiden kan du titta på ett antal föreläsningar, start ups och bilder från årets ”Norton Day” som arrangerades lördagen den 28 september på The National Motorcycycle Museum i Birmingham, England.
I den första videon berättar Brian Gillen – teknisk chef på Norton om märkets framtidsplaner samtidigt som han med publikens hjälp försöker sig på frågan: ”What makes Norton a Norton”?
Ja, vad är det som egentligen karaktäriserar en Norton?
Brian problematiserar frågan genom att beskriva svårigheterna att konstruera en motorcykel som ska vara pålitlig, av bra kvalitet, ha det rätta ljudet, ge goda vibrationer, bra väghållning och klara dagens miljökrav samtidigt som den ska associeras med märket Norton.
- Framtidens Norton ska kännetecknas av kvalitet och vara ett premium märke samt tillverkas i England fastslår Brian Gillen. Han avslöjar början videon att Norton kommer att presentera 3 nya ”plattformar” (populärt uttryck inom bilbranschen) med 6 nya motorcyklar inom 18 månader. Det här låter onekligen spännande.
Övergången till nästa talare i video nr. 2 är nog ingen slump för där kåserar motorjournalisten John Naish om hur Norton överlevt genom åren, trots så många katastrofer och som nu har sin 14:e ägare, TVS Company med huvudsäte i Indien. Han påstår lite provocerande att om det hade handlat om hästar:
- ja, då hade jag skjutit den!
I video nr. 3 berättar Alan Cathcart om John Player Norton och dess tävlingsverksamhet. Om JPN kunde du även läsa om i höstnumret 2022.
I video nr. 4 föreläser Ashley Cutler om tillverkning och härdning av kamaxlar och kamföljare.
I den femte videon kan du se och höra ett axplock av motorcyklarna på plats.
Text: Toni Eklund