Wetsumping-Våtsumpning.Onödigt(?) vetande

tr5

New member
Bara lite allmänna funderingar kring detta fenomen.
Hur mycket olja finns egentligen normalt i vevhuset på en Commando?
Jag har ju haft lite otur med en primärtransmisionen på sistone så hojen står med transmissionskåporna demonterade. Nu var det plötsligt en oljepöl på lyftbordet. Det verkar som om det runnit genom det nedersta av skruvhålen där transmissionskåpan skall fästas mot vevhuset så jag började fundera över hur mycket olja det normalt står där och hur mycket som är våtsumpning. Om det normalt är helt torrt, verkar det ju ha runnit ner en hel del innan det når upp till hålen.

Några erfarenheter?

Jag tror att jag går ut och ställer en burk under, så får jag ett mått på våtsumpning/dygn.
 

Ilefjord

New member
Tjenare Peter.

Du har helt rätt så ang oljepölen, för så länge du har olja i oljetanken har du olja på lyftbordet, thats it.
Skruva i skruvarna från transkåpan i vevhuset, ordentligt, eller TÖM oljetanken.
Eftersom oljetanken sitter högre än skruvarna till tr-kåpan sipprar oljan genom motorn ut den vägen. (Här kanske backventiler hade suttit fint.)

Man får ju som bekant tömma vevhuset för olja när hojen har stått stilla en längre tid ( ett par veckor eller så) inte sant ?

Vad händer annars när man försöker starta med ett vevhus fullt av olja ?
Brrrrrrr , hemska tanke.
 

harpo

New member
Tjenixen
För egen del har jag backventil mellan oljetank & motor.
Funkar jättebra fast många avråder från det.
Har även kompletterat med oljetrycksmätare för säkerhets skull.
Acke har/hade backventiler.
Läste mektips på Norvils hemsida där Les Emery har lite tips om sätt att minska våtsumpning,bla att ha motorn i kompläge skulle tydligen minska oljeläckaget.
Ha det!
 

Batterist

New member
Jag har praktiserat komplägestricket i många år och det förhindrar faktiskt det stora läckaget. De gånger jag glömmer det verkar våtsumpningen kunna mätas i liter/minut :D
 

Per G

New member
Jag har också börjat med att trycka upp kolvarna i topp när jag parkerar i garaget och det fungerar bra.

/Per
 

Nortti

Member
Lite funderingar o frågor

Att olja rinner ner i vevhuset är tidigare inget jag funderat på, utan jag har bara "kickat upp" oljan ur vevhuset innan jag startat, speciellt på vårarna :wink:

Nu tänkte jag ta tag i saken:
det 1:a jag tänkte på var att byta pump men priset är lite avskräckande så ...
alternativ 2 var att komplettera med backventil mellan motor och oljetank, men efter att ha läst, tidigare nämnda artikel på Norvils hemsida som varnar för problem med smörjningen vid start så letade jag vidare.
3:e möjliga lösningen var modifiering av oljepumpen enligt http://atlanticgreen.com/images/oilpumpmod.gif. Är det någon som har har en bättre bild/förklaring till hur detta görs.

Avslutningsvis, fungerar backventilen som det är tänkt (vilken modell/fabrikat)? Dvs är texten på Norvils hemsida ren skrämselpropaganda för att man skall köpa en ny kåpa med inbyggd backventil? (typ alternativ 3)
 

tr5

New member
I senaste (?) Nortonisten finns en notis ang. Mick Hemmings variant,
där åtminstone Mick själv hävdar att den är säker och bra.
 

Per G

New member
Det där med en kåpa med inbyggd backventil (efter oljepumpen om jag förstått rätt?) verkar ju bra. Man får ju en inspektionsplugg till kamkedjan också men priset på runt 2000 spänn fungerar ju avskräckande!

Annars så är ju våtsumpningen en av de få saker som jag irriterar mig på, känns inte så kul att behöva tappa ur och fylla olja så fort cykeln har stått en vecka eller mer. Man får kanske fundera på att få med en kåpa i kommande års budget :lol:
 

Lasse L

Administrator
Personal
Olja i vevhuset har jag också tagit för givet. Alternativet har varit avstängningskran och risk för avstängd oljetillförsel.

På våren har jag tagit bort tändstiften och kickat upp oljan i tanken, precis som Nortti.

Det blir intressant att se om kompläget fungerar nu i vår.

Vad är det som gör att mindre olja rinner ned i vevhuset om man lämnar kolvarna i kompläge?

/Lasse
 

Nortti

Member
Prexis som Lasse L så reagerde jag på det där med komp-läge. Naturligtvis lär det ju hjälpa till.

Refererande till texten på Norvils hemsida
1. Det är väl en felskrivning/-tolkning det där med att båda kolvarna skulle vara i kompläge samtidigt eller? Övre dödläge OK, men komp...
2. Att nedre vevstakslagren, vevstaksbultarna eller vad det nu heter är i övre lägen så att oljan har längre väg att gå (verkarkar ju lite långsökt).
Inte har lika stor fallhöjd har jag läst på ett annat ställe och det kan man ju förståss vara till fördel.

Men kan det inte vara så att man genom ovanstående åstadkommer en blockering/tryck på någon oljekanal i vevaxeln?
 
Det där med en kåpa med inbyggd backventil (efter oljepumpen om jag förstått rätt?) verkar ju bra. Man får ju en inspektionsplugg till kamkedjan också men priset på runt 2000 spänn fungerar ju avskräckande!

Här är priset rimligare, då man skickar iväg sin registerkåpa och oljepump för att få dem modifierade:

http://www.amr-of-tucson.com/nortech.html
 

Per G

New member
Hej Bjarne!
Fick till en härlig 7-mils åktur och fikapaus i underbara Sundbyberg innan jag rullade in hemma i garaget precis innan regnet började.

AMR alternativet verkar vara ett ekonomiskt vettigt alternativ och dessutom så verkar ju även MK3 cyklarna våtsumpa så att lägga upp 2000 på en MK3 kåpa är knappast värt pengarna.

/Per
 
Top