Vinterpyssel

AndersA

Member
Fick i dag en paketavi från RGM. Frågan är nu - är det dags att rulla ned hojen i källaren och sätta i gång eller skall man hålla sig ett tag till....
 

Per G

New member
Hej Anders,
Jag går i samma funderingar men betalade in vanliga försäkringen för Oktober också så det får väl bli några mil till (om vädret tillåter) innan vinterprojekten startar:
- Helicoil tändstiftsgängor
- fixa bakre isolastic
- Kolla och fixa till svingen
- Fixa upp frambromsen, modda handtag, ny slang mm
- Montera gaffelbälgar och ev något mer gaffeljobb
- Magnetisera rotorn och kolla igen elsystemet med kabeldragning
- Förgasar- och black box renovering
- Litet annat smått och gott.

Kan nog få vintern att gå :)

/Per
 

AndersA

Member
Såg i en annan tråd att ni undrar över kvaliteten på grejor från RGM. Har inte haft tid att kolla så mycket ännu men en del är bra annat mindre bra -återkommer efter äppelskörden!
 

AndersA

Member
Nu står hojen i källaren och snöslasket på däcken börjar så smått torka upp.
Vinterns plan är att lacka om tank och sadel
få ramen förnicklad
lyckas få i hop en lätt trimmad mk3motor minskad till 750
montera belt och commandokoppling från RGM
Quaifelåda semiclose med kick
2xMikuni vm34
halvkåpa
nytt avgassystem kanske 2-1
mjukare fjädrar bak -troligtvis en del av förklaringen till att jag vurpade i somras förutom skit bakom styret..
gaffelrenovering, alla rörliga delal inkl övre gaffelben
Tar väl ett par kvällar eller så.. :shock:

Det var någon som undrade över kvaliteten på RGMs prylar: De gör en del egna delar, skaplig kvalite men halvtaskig finish. Det som var riktigt uselt var insugningsrören till mk2 Amal som kommer från Wassel, kan gjuta bättre själv hemma i garaget. Det som kommer från Andover är bra.
 

Tord Ahlin

Administrator
Mikuni BUuuuuuuuuuuuuuu! _________ Nä inge fel på dem,

Skall nog också riva ner, det var åtskilliga år sen som ramen var befriad (89 tror jag) , så ska lacka om ram och småprylar o få lite finish på dem. Stålkuleblästrar nog motor-aluminiumet också. det får räcka så.
4_P2173371_1.jpg
 

AndersA

Member
Får väl beställa små graverade skyltar det står amal mk3 på och limma på flottörhuset, förgasarna är ju i alla fall från något så när rätt tid. :?
 

AndersA

Member
Fru- och till hälften barnfritt i helgen och en del tid för att börja putsa upp högen med bråte somm skall bli en motor. Vad får jag se?? Två av vipparmarna har sprickor i godset längst ut där styrkulan är ipressad. Snål som jag är slipar jag undan i godset för att se vart sprickan tar vägen. Det visar sig att den böjer av som ett U och slutar med god marginal för att bryta igenom till kulan. Troligtvis har det sett ut på detta vis ända sedan motorn var ny och den som skötte pressen den dan hade fått en pint för mycket till lunch. Dessutom passade jag på att väga vipporna -det skiljer runt 10g mellan höger och vänster sida!!!
Vevstakarna är lika sorgliga, 14g skillnad mellan sidorna. Undra på att vissa hojar vibrerar mer än andra -British quality :shock:

Nu skall vevaxeln rivas.....
 

Per G

New member
Nu är det helicoil i tändstiftshålen, magnetisering av rotorn, tvätta och kolla upp kopplingen, samt litet smågrejor kvar, övrigt är klart. Om inget strular till sig på slutet så kan det nog bli en tur när första riktiga vårsolen kommer :D
 

AndersA

Member
Nog blir man åksugen när vägen är torr och himlen klarblå men det enda som sitter kvar i ramen nu är baksvingen :shock:
 

AndersA

Member
Till och med den har varit på utflykt några veckor för att få nya lager. Det är knepigt att få tag på några nål- eller koniska rullager i dimension så man inte behöver ändra utseendet på svingen. Vår lokala maskinguru här i Uppsala grunnade ut att radiallager (tror jag att de heter) kunde funka så nu är baksvingen tillbaka i ramen igen minus ruttna gummibussningar och 1200 spänn. I den summan fick jag också koniska rullager i framgaffeln.

Annars går bygget på halv fart framåt, framgaffeln har fått alla bussningar och allt annat innanmäte utbytt och nya gaffelben och sitter också den på plats med nya koniska rullager.

En halvkåpa är på plats förutom lyset, en central oljetank har jag också lyckats (nästan) få dit.
Nu bör originaldårarna sluta läsa..., Steve Maney har skickat mig en Al-cylinder och Torsten A hittade högkompkolvar. Toppen är hos Mick Hemmings för portning och ett nummer större insugsventiler, när den kommer tillbaka har den sällskap av en PW3-kam och en elektronisk varvräknare.
Under tiden skall vevaxeln balanseras så den passar i en featherbed och jag måste få till ett generatorfäste (om inte någon har en halvkass inre transkåpa till -helst en mk3- som jag kan slakta???)

Får nog sluta jobba för att hinna :?
 

Per G

New member
Häftigt, det går med andra ord framåt!

En del av mig är helt klart originaldåre, tycker om att det ser ut som det gjorde men om det fanns plats i garaget och på bankkontot :D så skulle det snart stå en kafferejser bredvid min Interstate. Att man tycker om det ena behöver inte betyda att man inte gillar det det andra. Jag tycker tex om både pilsner och virre :D

/Per
 

Per G

New member
Till sist kom Helicoil tändstiftsgängorna på plats, blev riktigt bra :)
Det var faktiskt sista grejen på vinterns ganska långa ska-fixas-lista.
Nu är det bara småfix/finjusteringar och sedan litet tvätt & puts kvar innan det är dags för riktig premiärtur och "shake-down" :lol:

/Per
 

Robban

Member
Hallå Anders
Jag tycker ditt bygge verkar väldigt intressant. Kan du inte slänga in några bilder?
Tack
Robban
 

AndersA

Member
Gärna det men just nu skulle det bli bilder av kapade mjölkkartonger, plastbackar och ziplocpåsar. Så fort det börjar se ut som en hoj tar jag fram kameran. Har kommit till det stadiet när man pysslar timmavis utan att det känns som man kommer någon stans - Hurra för snön!!!!!!!!!!!!!
 

Per G

New member
Anders, nu tror jag inte att du kan hoppas på någon snö längre :lol:
Hur går det, blir det nå' åka i år?

/Per
 

Per G

New member
Låter lovande, själv hann jag med cirka 30 härliga mil innan lådan gav upp.
Tack vare en mycket hjälpsam klubbmedlem så fick vi ur lådan ikväll, imorgon ska den isär.

/Per
 
Top