Vinterpyssel i garaget

harpo

New member
57_IMG_0865_1.jpg

57_IMG_0864_2.jpg

Detta är en hoj som jag byggde ihop i början på 90-talet, körde några säsonger sen kom familj och husbygge i mellan. Jag skulle ändra några saker och den plockades delvis i sönder. Men nu jävlar ska den igång till våren och det är inte så långt kvar.Får tacka Bjarne som skickade skisser till mig för några år sen på nya motorplåtar men jag fuskade lite och beställde nytillverkade. Ska lägga in fler bilder när det börjar närma sig provstart.
Ha det så bra alla Nortonfantaster i vintermörkret!

harpo

New member
Det är en 750 motor med Carillo-stakar, ombalanserad för stumt montage i featherbedram, Peter Williamskam PW3 om jag inte minns fel och -73 års topp med 32 mm kanaler i insug. Vill minnas att den var ganska rapp i motorn men det är 15 år sen den var igång så det ska bli kul att starta upp den igen snart.Fick förgasarna renoverade i vintras av Tord och nu är det bara en massa småfix kvar.

Bragfjord

Well-known member
Var är skivbromsen?
Var är luftfiltren?
Den ser snabb ut, det är ju bra bygge i övrigt.
Alltså säkerhet o livslängd är den värd!

harpo

New member
57_DSC_0296_1.jpg

Har monterat förstyvningskitet till trumbromsen och tycker det funkar hysfat bra, inte lika bra som skiva förstås. Blir K-N filter som ska sättas på men nog är trattarna mycket coolare.
Fick ett smärre haveri i växellådan.Spärren till kicken hade delat sig och fastnat mellan växellådsgaveln och kickdrevet. Hojen baktände enormt ett tag och pickupplattan till tändningen visade sig vara trasig. Det var nog det som knäckte kickspärren men nya grejor är på G så snart ska hojen rulla igen. Det är så skönt med engelska hojar för de ser alltid till att man har något att göra....

camenius

Well-known member
Mycket intressant och stiligt bygge. Kul om du kan tänka dig presenter detta i klubbtidningen. Förarvyn över mätaren fick mig att fundera hur jag ska gör på mitt Atlasbygge.

harpo

New member
Jag kan ju försöka skriva ihop lite och maila över till dig så kan du se om det kan vara något att ha med i ett kommande nummer.

Per G

New member
Mycket fin cykel tycker jag, absolut intressant för en artikel i Nortonisten.
Det finns stort intresse för olika byggen och olika ideer.
Det jag saknar är bl.a. bilder och beskrivning av ett motorbygge från botten och upp.

Trumman är ju snygg och lär visst funka helt ok om den är iordninggjord. Vore dock kul att se ett bygge med någon ny lätt skivbroms på.

Luftfilter är inte lika coolt som trattar men med bra filter så ökar du motorns livslängd betydligt, med trattar ber man ju liksom om bekymmer.

Hälsningar,
Per G