Vinterprojekt vintern 08-09?

Per G

New member
Blir det några projekt denna vinter?

11 Nov fick jag till en förmodligen sista runda för säsongen, tyckte det var en passande födelsedagspresent till mig själv, speciellt som jag då blev ett halvt sekel gammal :)

Nu tänkte jag snart börja plocka av tank, sadel mm och fixa några saker:
- Fixa toppen, avgasgängor, styrningar, oljetryckskontakt mm
- Kolla och vid behov fixa oljepump och kamkedjan
- Montera riktiga Lucas brytare och dra nytt tändsystemskablage
- Ny tryckslang upp till toppen. Sedan blir det modifiering så att oljeslangen över toppen inte behövs.
- Fixa extra rengöringsport på förgasarna och ultraljudstvätta dom.
- Matchning förgasare-insug-topp
- Oljetryckskontakt i toppens vänstersida med oljetryckslampa i lykthuset.
- Elförzinkning av framhjulsaxeln så att jag får bort glappet
- Nya bromsbackar bak och nya belägg fram
Funderade på att dra nytt elsystem men man måste ju ha något kvar att pyssla med kommande år också.

Hälsningar,
Per
 
Mitt stora vinterprojekt blir att försöka samla inspiration! Vad jag borde göra:

På Commandon:
:!: Nya ventilstyrningar, nya avgasgängor. Nya bromsbelägg. Renovera klockorna. Nytt bakdäck. Ny kedja. Justera Isolasticsen. Se över oljepumpen. + tusen andra saker som jag inte kommer på just nu.

På Dominatorn:
:!: Hmmm, enkelt uttryckt: bygga en ny motor av den där högen med 850-delar som ligger i hyllan! Ekra upp bakhjul. Nytt elsystem. + tiotusen andra saker jag inte kommer på just nu.

Grattis till halvseklet, Per! Själv har jag precis fyllt fyrtio och behöver ny inspiration för att ta tag i allt detta. Intresset går ju upp och ner och efter 15 år med Norton har jag kommit in i en svacka där jag inte alls är sugen på att skruva längre.

Blir väl att man slänger ett skynke över Dominatorn och så nöjer man sig med att byta olja och ladda batteriet på Commandon...
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej på er,
Min planering borde innefattta att titta till växellådan på commandon för att förebygga haveri, får se om det blir av :roll: . Ska åtminstone byta drev på den och får väl då passa på att rackla lite på axlarna och se hur det verkar.
Sen har jag en japan som är i behov av översyn/förbättring av kopplingen oxå :oops: .
Men för närvarande går den mesta fritiden åt till att hjälpa min son att renovera en traktor, gammal (59:a) och engelsk (Ferguson med Perkinsmotor) som stått still i ca. 25 år så det är kul det med :D .
/Magnus
 

Per G

New member
Nu är ju snön borta och det är plusgrader, tur att man inte börjat riva utan det kan kanske bli en runda i helgen :D

Jag har väl inte heller riktigt hunnit ladda upp något mek-sug, blev ju en hel del förra vintern plus att jag fick "nöjet" att renovera lådan i sommras.
Får ge det ett par veckor till men sen är det dags att köra igång.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tvättade av och fick upp yamahan på lyften i eftermiddag så nu kan det vara på gång, blir det en vintertur får det bli commandon :lol: , väntar bara på att gungflyet på grusvägen upp till asfalten ska torka till lite.
 

Per G

New member
Bra dag idag, äntligen utrymme för några timmar kvalitetstid i garaget :D så nu ligger topplock, oljepump samt varvräknardrivningen i en kartong fördiga för att skickas över till en annan klubbmedlem för litet omsorg.

Var riktigt kul att skruva, litet pillrgt att få av toppen, stötstängerna var inte särskilt hjälpsammma så jag drog ur bulten till främre-nedre motorfästet, sänkte ner motorn någon tum så gick det bättre.

/Per
 

Jalla

Member
Passar på att skriva några rader jag oxå i ämnet för jag skulle vilja ha lite tips på förbättringar gällande upphängningar/fästöron på oljetanken.

Som bekant så är det väl inte helt ovanligt att bakre fästet spricker eller går av samt att den undre infästningspunkten också spricker med oljeläckage som följd.
Orsaker kanske man kan spekulera i men det viktiga är väl om någon har några bra idéer om hur man löser saken.

Detta skall i varje fall bli mitt vinterprojekt. Har två tankar som skall åtgärdas så finns det flera förslag får jag väl prova olika lösningar och se vad som är bäst.

Glömde säga att det är Commando utförandet jag pratar om!
 

Per G

New member
Känns som att ALLA redan är ute och åker :(

Men nu börjar det att ta sig i garaget, allt fixat, nyrenoverade toppen på plats och momentdragen, håller just nu på att montera ett sprillans nytt övre motorfäste typ Dave Taylor. När det är inpassat så är det inte många timmar skruva kvar innan premiärturen :D

Om man får till litet kvalitetstid under resten av veckan så kan det ev bli en provrunda på söndag :D :) :D :)
 

Kim

Administrator
Klart vi är ute och åker... Har bara 2 projekt kvar nu.. Byta till trottelavfasning 3,5 samt vajrar och fixa huvudbromscylindern.
 

Per G

New member
Har haft en del "mekaniska/elektriska komplikationer" efter vinterns skruvande men nu ser jag ljuset i tunneln!

Idag tänkte jag bara ta ut den för provstart och kolla av ett par saker jag fixat till men den spann så fint att jag blev "tvungen" att ta en liten testrepa runt på lokalgatorna, "hann inte" hämta hjälmen och jag "sparade litet laddström" genom att inte slå på lyset. Kom typ 2 kvarter innan jag mötte Harry Haffa :(
Ibland går det snabbt att komma in i garaget, slå av maskinen och stänga garageporten :D

Kan nog vara klokt att flytta ut hjälmen till garaget så den finns lätt tillgänglig.

/Per
 
Top