Vinterens prosjekt

vidar hjelm johansen

Active member
Hei alle sammen :D
Nå er vinterens prosjekt ferdig.
Planen var nye potter, og ny starter etter at den gammle "eksploderte"
Jeg så på flere forskjellige potter, det var vanskelig å bestemme meg for hvilken det skulle bli. Ingen passet helt til rørdiameteren på 38mm.
Hadde ikke lyst til å ha flere adaptere for å få det til å passe.Denne hadde i utgangspunktet en stuss på 50mm. men den er av polert rustfritt stål.
Da kunne jeg sveise og tilpasse den selv, og polere opp, noe som jeg er blitt ganske god på. Denne var det: http://www.ebay.com/itm/CAFE-RACER-ENDURANCE-STYLE-STAINLESS-STEEL-EXHAUST-NEW-FREE-DELIVERY/252027886174?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D76418f6e6d054cc08f69e29f13d145a1%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D4%26mehot%3Dpp%26sd%3D261833328747
Jeg laget en kon ned til mitt rør og en stuss så det passet , så slapp jeg adaptere .Polerte det opp igjen, ble ganske bra syntes jeg, kan nesten ikke se at jeg har vært der.
Som dere ser så er denne potta mye kortere så for å få innfestningen på Z plata til å passe måtte jeg kappe denne 5cm. og sveise den sammen igjen.

Her er den nye starteren på plass. Den kjøpte jeg hos: http://www.ebay.com/itm/CAFE-RACER-ENDURANCE-STYLE-STAINLESS-STEEL-EXHAUST-NEW-FREE-DELIVERY/252027886174?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D76418f6e6d054cc08f69e29f13d145a1%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D4%26mehot%3Dpp%26sd%3D261833328747

Nå er det bare tørr asfalt og litt varmere i været så er vi i gang igjen, og jeg kan få testet det nye utstyret.
Er spent på lyden i de nye pottene :mrgreen:

Vidar

Bragfjord

Well-known member
Snyggt jobbat Vidar! Vad är det för insats i dämparn? Liknande Norton el. är det en perforerad (hål) plåt som dämpar ljudet (sången!) ?
Vad kommer Dämparn ifrån?

vidar hjelm johansen

Active member
Hei Norges venn og alle andre :D
Her ser dere hvordan de er innvendig.
Det er et perforert rør innvendig , ellers helt åpent.
Som dere og ser av det nederste bildet er det en innsats som kan settes inn hvis det er ønskelig eller om lyden blir for ille,
Det får jeg se på når jeg får startet opp. Jeg syntes det ser ut som innsatsen er veldig tett

Vidar

Bragfjord

Well-known member
Tack för bra bilder, blir lite "schalur" (roslags-språk när man blir tveksam) på insatsen då den har en perforerad "vägg" , jag har dålig erfarenhet av detta, i mitt fall med korta minizooms kändes det som halva effekten försvann (ngt.överdrivet) men bra var det inte, tog bort "brickan" och cykeln gick bättre men med alldeles för högt ljud! Hoppas Dina nya dämpare, som också är snygga, fungerar bättre, men...
Får erkänna att Nortons org. (sk. pee-shots?) är riktigt bra i alla lägen, trots ganska korta, om man vill ha just det, annars långa dämpare typ Dunstall är alltid bra, bara dom inte har en spärrande "bricka", alltså rör-insatser är bättre är min erfarenhet.
Kanske Dina blir bra i alla fall, i så fall lite intressant o snyggt!

Näe, när jag tittar noggrannare så är det tydligen ingen spärrande brick-vägg utan ett "större" hål i insatsen, kanske det blir bra i alla fall,
hoppas det!

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
I dag startet jeg sykkelen etter vinterens jobbing :D
Ett lite trykk på startknappen, som jeg har flyttet til senteret av styret, (for å være sikker på at jeg ikke skal komme borti den når jeg kjører)
ref. havariet av starteren. Tenningen var bare forhands innstilt etter anvisningen fra Tri-spark, den gikk perfekt.
Men det jeg var mest spent på var lyden fra de nye pottene.
Den var skikkelig tøff, litt dypere tone en orginalt, men skikkelig fin. Det var uten innsatsen, den støyet ikke for mye.
Så foreløpig ser det bra ut :upp
Vidar

Bragfjord

Well-known member
Väntar med spänning hur cykeln går med insatsen och utan, ang. effekt o ljud. Annars är cykeln super fin och rätt utrustad, Roaster-stuk fast bättre med riktig tank, skivbroms o elstart (med kick!).

Ha de, Bra............ge.