Vinter prosjekt - nye felger

vidar hjelm johansen

Active member
Hei dere
I vinter har jeg tenkt å prøve meg på noe jeg aldri ha gjort før.
Derfor skriver jeg til dere.
Jeg skal fikse opp hjulene på min MK3.
Polere navene og bytte felger og eiker.
Bygge hjul har jeg aldri gjort før, jo det vil si , jeg har fikset og rettet opp et par sykkelhjul til min landevegssykkel. Dette blir nok noe helt annet.
Regner med at hvis jeg ikke får det til ,får jeg levere de inn til en proff.
Jeg kan vel ikke ødelegge noe ved å prøve ?
Hva bør jeg velge av felg ?Rustfri eller aluminium eller de originale som er forniklet .
Har og lyst til å ha 18" bak for å få litt større (bredere) dekk bak.
Hva mener dere om det?
Har dere ellers noen gode nybegynner tips for selve oppbyggingen.?
Har sett noen video snutter på youtub, det er alt jeg vet om dette.

Vidar
Vil gjerne ha noe mer før jeg begynner.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
jag följer detta med intresse, mina fälgbanor börjar bli anfrätta av tidens tand och jag skulle också behöva byta, vet dock inte till vad?
Jag har 18" bak på min idag men jag tror att du har ett större utbud på däck till 19" idag än vad som fanns för några år sedan.
/Magnus
 

vidar hjelm johansen

Active member
Magnus
Jeg driver å sjekker rundt litt nå . Både hos Andover ,Access Norton,
og CNW.
Det inntrykket jeg sitter igjen med er at man bør velge aluminiums felger,
dette pga. vekt. Jeg er litt skeptisk til det. Jeg tenker da på den behandlingen felgene får når man legger om dekk selv, det er jo ganske brutalt når man vrenger dekket over og på med dekkspakene.
Ellers har jeg inntrykk av at det er en god løsning med 18"" bak og 19" forran.
18" er lettere å få tak i en 19".
Matt hos CNW. bruker som standar 18"x250 (VM4) bak . Da med dekkdimensjon:120/90-18
Forran: 19"x215 (VM3) ,da med dekkdimensjon: 100/90-19.
Dette skal gi lik omkrets ( Brigestone BT-45)
Simon hos Andover sa at de bare hadde orginale felger og eiker
Han anbefalte somsagt aluminium og rustfrie eiker
Så jeg lurer også på hvor man bør kjøpe dette. Finnes det noen gode levrandører i Sverige ?

Vidar
 
Jag har 18" Akront/Morad-alufälgar fram och bak. VM3 både fram och bak om jag minns rätt. Ekra kan man ju göra själv om man är road av det pysslet. Själv hade jag inte alls lust att prova mitt tålamod med det utan lämnade mer än gärna bort det jobbet till proffsen. Framfälgen hittade jag på Blocket men bakfälgen köpte jag här: http://wheelsandparts.se/ Köpte ekrar här också och de ekrade upp hjulet också. Minns inte vad det kostade men inget belopp jag gick i taket över i alla fall.

Däck finns hur mycket som helst till 18". Själv har jag Dunlop på Dominatorn. På Commandon kör jag Avon.




 

vidar hjelm johansen

Active member
Bjarne
Jeg ser du har alu.felger og at du er tilfreds med dem.
Jeg var litt skeptisk pga. den behandlingen de får når man skifter dekk.
Jeg ønsker jo at de skal se pene ut så lenge som mulig.
Dine så jo fine ut, så det er kanskje ikke noe grund til å være skeptisk til aluminium. :?:
Vidar
 
Skifta däck är en sådan där grej som jag gärna lämnar bort. Min lokala däckfirma tar en 100-lapp och det är klart på tio minuter. Värt varenda krona, tycker jag. Inga synliga märken hittills.
 

krister

Member
Hej
jag går oxå i bytestankar gällande mitt framhjul på Commandon då allt det blanka blivit bortputsat från ekrarna ,jag har kromade ekrar på bakhjulet så det får det bli fram med ,även jag funderar på ett 18 tum fram men det lär finnas fler däck att välja till 19". Däremot har jag bestämt mig för en Borani alufälg

krister
 

Bragfjord

Well-known member
Vad är det för fel på org. stålfälg? Snygg o lätt att hålla ren, och passar bättre på "org. hoj. Borrani/Akront,ja visst, men på ren Cafe cykel, inte för att dom är bättre, men lättare, hur märker man detta vid körning? + tala också om hur man måste torka bort skit o regn-vatten som ligger kvar i fälgen. Fåfänga ja, men såna är vi. Men på std. hoj, är det snyggare?
Ang. omläggning, låt däckfirman göra detta, så kul är det väl inte, och är det lättmetall-fälg så desto viktigare. 18 el 19"? Om trumma fram, lite bättre med 18" ang. broms. Men inga bredfälgar för landsväg på våra Norton! VM2 fram o VM3 bak! 3,60 el 90/90-100 fram, 4,10 el. 110 bak
räcker. Som vanligt, önskas mera, köp Ducati, el annat Italjenskt!?
 

Bragfjord

Well-known member
Kanske en liten varning för De som kör med däck-ekonomt" , lägg inte på för breda däck på fälg som inte matchar detta. Alltså däckprofilen tenderar
bli negativ vid yttersidan och däcket släpper lättare o cykeln kanar omkull.
Överdrivet kan tyckas, men De som kör hårt" kan ev. känna av detta.
Om inte annat så vid en felbedömd och svårare kurva, kanske med möte blir det även en säkerhets detalj" att ha rätt däck dim. på använd fälg.
Kommer ihåg när jag träningskörde på Barkarby flygfält som vi där hade en bana för detta, med en för den tiden kompetent Suzuki racer, nyköpt (beg.)
men lackad o putsad , Seeley ram mm. När jag väl fick upp farten efter ngr.
varv gjorde jag en praktvurpa i god fart pga. ett större bakdäck som inte matchade fälgen och därför inte klarade hård nerläggning.
Men det skulle bli värre. Sen jag lappat ihop cykeln till tävling till Karlskoga
(och även mig) där styrkronorna var hjälpligt ihopsvetsade (lättmetall) (gör inte det!!) var jag i.a.f. på startlinjen som det året införde start med gående
motor, vad konstigt, jag tog starten (het som vanligt) o ledde 500 klassen
för A-förare i drygt ett varv då jag blev omkörd av en Yamma som därefter
gjorde en piruett på framhjulet o tävlingen avbröts och stackarn fick åka Ambulans. Ny start, vem var först iväg? ledde ånyo men på andra el. tredje varvet inte lätt att komma ihåg för sen vaknade jag på sjukhuset!
På röntgen bordet och hörde läkarn säga de var en kraftig bit, ta om plåtarna (tjock redan då?) sedan slocknade jag igen.
Folk trodde jag bromsat (Dunstall!) omkull mig, men det visade sig att undre styrkronan som var hjälpligt svetsad, med kvarvarande sprickor, hade
inte hållit i den hårda inbromsningen. På den tiden -74 räckte Dunstalls fina
bromskit även i 500klassen! Så varför inte idag på en Cafe' hoj!?
Efter nästan en vecka på sjukan var det dags att åka hem, grabbarna från
tävlingen (som avbröts!) hade varit bussiga och stuvat in cykeln med div. skrot och parkerat bilen på sjukan. Men det var inte slut än!
Hur kul är det att springa igång en Taunus buss med brutna revben och det värsta var att ta sig upp för att lägga i tvåan! Men tänk den gick i gång!
Allt detta för ett däck som inte matchade fälgen! Ta varning gubbar!
Hur gick det sen? Som alla tävlingskillar så skulle man bli Världsmästare,
Men jag blev med barn" som inte var planerat, en lång o tråkig historia som slutade efter 4 (fyra) rättegångar och många år, slutligen vann jag grabben.
Den tävlingen" blev min bästa! Lev väl o kör väl!
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei dere.

Har ikke bestemt meg ennå ,Har sjekket litt rundt, med det resultat at jeg har endt opp hos Matt hos Colorado Norton Works. Dette er ikke det billigste man kan velge, men det ser ut som han kan komme opp med en bra konfigurasjon .
Jeg ønsker meg 19" foran og 18" bak og da med samme utvendig diameter,
eller rulle omkrets.
Da ser det ut som jeg må opp på 120/90-18 bak for at det skal tilsvare 100/90-19 foran. Hvis man da velger en VM4,5 felg og Bridgestone BT45 120/90-18 bak blir den en bredde på 116 mm. og det går bra.
Dette er en standard konfigurasjon han bruker på alle sykkelene han leverer.
En annen ting er at de felgene og eikene han har i polert utgave er knall fine syntes jeg.
Det er jo til slutt også et økonomisk spørsmål, men jeg syntes ikke det virket så veldig mye dyrere en andre løsninger.
De er i hvert fall de fineste felgene jeg har sett til nå.
Når det gjeller bredden på felgene så passer jo dette også bra med det du sier Bragfjord (Norges fantast)
En annen ting jeg er sikker på er at det man får fra CNW. er bra greier, om enn litt dyrt kansje
Vidar
 

krister

Member
Hej

Tänkvärda ord Bragfjord , min erfarenhet är att inte ha för breda däck som ger motorcykeln buss-känsla och trögare kurvtagning ,110-90-18 bak och 90-90-19 fram eller 90-80-19 fram

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Heja Vidar och Norge! De blir nog bra som Du tänker, men varför 19" fram? (El. stämmer inte framskärmen?) Ang. fälgar, hellre breda fälgar än däck, dock inte överdrivet. Men visst ser det maffigt ut med dagens moderna cyklar, och det får väl erkännas att dom är smidiga även i kurvorna (Ducati mm.) Men som jag nämnt tid. breddäck rider på gruset som alla framhjulsdrivna (Audi?) drar ut i kurvorna, där är "smalspårigt" bäst och säkrast, precis som våra Norton är!
Läste nya Classic Bike (Svenska) ang. nya Norton som för övrigt har både stötstänger o överliggande kam(!) Måste vara först i världen med detta (skämt?) Visst maffig o modern, men inga imponerande prestanda för unga grabbar, tänk om dom visste att en preparerad Commando, gärna Dunstall,
går att åka minst lika bra som den nya, skulle inte förvåna mig att "gammeln" går bättre o fortare i kurvorna, i.a.f. om det är grus där!
Alltså cyklar från -70 tal! Dom var inte ens födda då!
Ja nu har jag stuckit ut hakan tillräckligt o får ligga lågt ett tag......hmm
 

vidar hjelm johansen

Active member
Bragefjord

Sitat: Hvorfor 19" framme.?
Ingen spesielt gjennomtenkt grunn for det, annet enn at det ser bedre ut
med litt bredere bak en foran. Du nevnte skjermen. Den er trang. Den skjermen har jeg også kjøpt hos CNW. og inni den er det ikke plass til større dekk en det jeg har nå (100/90-19) , er så vidt det går.

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Vidar, det är kanske synd att ändra framhjulet då skärmen passar bra, min tanke var att ska man ändå bygga" om så vinner man lite broms med 18" men marginellt, det är viktigare än man tror att både fram o bak skärm stämmer för utseendet tycker jag (och andra) cykeln kan vara perfekt i.ö.v.
men om tex. framskärmen inte stämmer blir helhetsintrycket fel. Jag tror jag höll på en hel vecka för att få till bakskärmen till min Cafe'-Atlas! Därimot om man ersätter 18" med !9" blir markfrigången sämre med liknande däck för dom som kan utnyttja detta, jag använde Commando gaffelben för att kompensera, har inget med vanlig körning att göra. Vissa Thruxon-rör kan istället släpa i asfalten (felgjort fab.) Titta på Manxen vad snyggt det är draget, med urtag i växellådsgaveln för detta + dämp./meg. platta sida! Men Ok, det är en renodlad racer som gjort bra ifrån sig genom tiderna!
Har vi sett ngn bild på Din cykel Vidar? Alltid trevligt, se också en gång till på Bjarnes fina Domi-Racer (?) inte bara skådebröd vill jag lova, det har han visat! För att inte tala om Kristers fina Commando, det bygget är snart en Ikon i klubben, (var det rätt ord? det skulle betyda ovanligt bra bygge som tydligen går i ur och skur överallt! Vassa grabbar!!
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen og godt nytt år
Godt å være i gang igjen....
Etter litt fram og tilbake har jeg nå fått felgene mine
Det ble til at jeg kjøpte 18 og 19" alu. felger og polerte rustfrie eiker av Matt hos CNW. Kanskje ikke den billigste løsningen ,men du verden så fine de var og hvilken service Matt ga meg.
Han (Matt) var litt uheldig og sente meg feil til bakhjulet. Jeg har en MK3 med skivebrems bak. Jeg fikk felg og eiker til en med trommelbrems.
Da jeg skrev og fortalte Matt dette sendte han umidelbart en ny felg og eiker , og beklaget så mye.
Da jeg fikk den nye og kontrolerte at jeg hadde fått riktig ,sendte jeg den feil tilbake og penger for frakt kom på min konto med en gang.
Det er bare en mann du kan stole på og som leverer tip top kvalitet.
Har nå polert opp begge navene så de ser ut som nye og bygd bakhjulet .
Det var egentlig ikke så vanskelig som jeg trodde. Jeg forberette meg litt på youtube, det var til stor hjelp. Tok en del bilder av det gamle hjulet før jeg klippet eikene, så jeg hadde noe å begynne med
Har nå litt finjustering av bakhjulet igjen før jeg begynner på forhjulet. Skal legge ut noen bilder av dette.
Er det ok og hente bildene fra photobucket ?
Får alle tilgang til dem da?
Husker ikke hvordan man legger ut bilder på annen måte, så kan noen forklare meg det så er jeg takknemlig

Vidar
 

vidar hjelm johansen

Active member
Krister
Når jeg la en rettholdt på annlegget til der bremseskiven var montert målte jeg 12,5 med mer ned til felgen.
Da kom felgen midt i mellom gaffelbenene.
Vidar
 
Top