Vilket oljefilter använder du?

camenius

Well-known member
Jag har oljefilter från Mann på både Atlas och Commando. Nu verkar Mann ha försvunnit.
Någon "cross-lista" har OK -som plötsligt bytt sortiment- inte tagit fram för oljefilter. Inte heller Biltema har något motsvarande.
Mekonomen som också tidigare har sålt Mann har märket inte i sitt sortiment.
Någon som löst detta och vet vilket exempelvis Boschfilter som motsvarar det ni använt (Mitt från Mann har W712) .
 

Nortti

Member
Champion är det enda filtret som duger till Norton, enligt BAS... :?:

När jag konverterade till friliggande oljefilter på min japs så stod jag på OKQ8 och blåste genom alla små filter (personalen tittade undrande på varandra o skakade på huvudena), för att hitta ett utan backventil o med minsta möjliga motstånd.

Filtren var av fabrikat Mann så det kanske finns några på OKQ8, dags att "hamstra"? :idea:
 

camenius

Well-known member
jag inventerade samtliga OKQ8-butiker. Nada.
Champion. Visste inte ens att de hade filter, ska jag erkänna. Vad heter det du har? Är det standardfattning som kan passa på min tro? (Huruvida det är det enda som duger, enligt BSA-Thomas påstår, tar jag med ro. Han påstår mycket.)
 

Kim

Administrator
Mann 712 finns på Preem Rondellen i Eskilstuna Camenius, ska jag åka och hämta ett par åt dig?
 

Nortti

Member
Enligt bild på Burton Bike Bits så heter Champions filter för Commando, H101
126_cimg07621_1.jpg


Vad som är standardfattning när det gäller engelskt är väl som att fukta fingret...
men det passade iaf. på min Commando.

Finns på eBay, här, för ca $14 men vad frakten blir får någon annan kolla

Finns även Mann filter MYCKET billigare, t.ex. detta, blir väl inklusive frakt ca 180kr

STOPP, detta Champion filter kostar, inklusive frakt 133kr :!:
 

camenius

Well-known member
Tack till er alla.
Kim: jag ringer dig imorgon. Kan du fixa ett gäng w712 så blir jag glad. Hittade ett enda ex här i stan hos OKQ8 men det stod det 712/6 så det finns säkert olika varianter på 712-temat. (Här i Europas metropol säljer Preem enbart mjölk, chklad och varm krov, inga oljefilter överhuvudtaget) Den jag söker är enbart 712. Ringer dig.

Tack för tipsen om champion och spec:en!

F-n, i sådana här lägen så älskar jag både klubb och webb!
 

Kim

Administrator
Det blir kanot!

Visst är klubben och forumet bra att ha i många lägen! :)


Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Är man scout så är man, då är allt kanot.. :) Medveten felskrivning helt enkelt.. ;)
 

camenius

Well-known member
Weine ringde och spred kunskap i mörkret. Lärde mig att det sitter oljefilter original på Commando (från viss årsmodell).

Troligen satte Torsten dit ett filter på min -71:a, när han renoverade motorn åt förre ägaren. Där sitter troligen också en adapter/mellanring, som gör att ett Mannfilter (med större hål i filtret) passar, för detta filter har inte samma gäng som exempelvis ett Champion.

Tack Weine, skönt med klubben som sagt!

Eftersom jag byter olja varje år vill jag också byta oljefilter. Kanske onödigt ofta, men tycker motorn är värd det.
 

camenius

Well-known member
Tack till Kim för att du tänkte hjälpa mig med inköp, men har nu hittat filter hos Autoexperten här i Västerås, tidigare Carfix. Fler som använder Mann 712, så har allså Autoexperten dessa.
 
Top