Vilket försäkringsbolag ska man välja?

totta05

Member
Hej alla, vilket försäkringsbolag har den för en Commando 750 -70 den förmånligaste försäkringen?
Tacksam för synpunkter! :D
Hälsningar till alla,
Gjert M

Per G

New member
Efter 1 års medlemskap kan du ta försäkring genom klubben, oslagbart!

Innan dess så var TryggHansa det billigaste jag kunde hitta.

/Per

Taylor

New member
totta05 skrev:
Hej alla, vilket försäkringsbolag har den för en Commando 750 -70 den förmånligaste försäkringen?
Tacksam för synpunkter! :D
Hälsningar till alla,
Gjert M

Hej totta.

Är du medlem i Niorton-klubben?

I annat fall så tar du bara kontakt med mig så ordnar vi det.

totta05

Member
Jodå, jag är medlem sedan en vecka tillbaks. Förmodar du ville jag skulle maila privat men sitter på en publik dator...
Min privata mail är gjert.magnusson@telia.com om du inte ville svara på forumet.
Tack för all hjälp, kamrater.
Gjert

tr5

New member
totta05 skrev:

Det här är intressant. Det är ju lätt hänt att man kollar på premien och tar den billigaste. Men vad får man för pengarna???
Jag hade Commandon och min traja försäkrade i if via Nortonklubben.
När jag skulle delta i en banträff med Commandon fick jag svaret från if att försäkringen är avsedd för samlarfordon som i princip inte används. Enstaka träffar och uppvisningar skulle vara O.K
Banträff med trajaklubben och MCHK-r skulle gå bra, men "Broms&Kurv-kurs" med SMC var no-no-no. Det lustiga här är ju att kraschrisken nog är större med mchk-r än med SMC, men den godtyckliga handläggaren trodde tvärtom.
Allt detta ledde till att jag helförsäkrade Commandon hos Bilsport&MC, Classica för 750 kr/helår.
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=6
Där kunde jag köra hur mycket jag vill och delta i SMC-kurser. Annan bankörning var iofs inte tillåten.
Trajan, som jag använder mycket mindre har jag kvar via klubben.

Med tanke på beskedet från if undrar jag om nån klubbmedlem behövt utnyttja if-försäkringen och om det då varit problem med försäkringsbolaget.

Jo, jag har varit tvungen att utnyttja If-försäkringen efter en rejäl flygtur med Commandon för fyra år sedan. Dock var detta på allmän väg, ingen bankörning, och inget trafikbrott fanns med i bilden. (bara diverse benbrott)

Så fort jag skrivits ut från akuten gjorde jag skadeanmälan och kopplades till en ung handläggare på något call-center långt uppåt i landet. Flera veckor gick och inget hände. Jag tog återigen kontakt med If och först efter en grundlig undersökning av en "riktig" skadehandläggare hittades min skadeanmälan som slarvats bort av call-centret. Därefter skulle handläggaren försöka påvisa skuld till olyckan hos den bilist som också var inblandad vid tillfället vilket tog ytterligare några veckor.

När sedan allt detta var avklarat kom en värderingsman hem till mig och tittade på skrotet. Vi kom fram till ett skäligt ersättningsbelopp som sedan betalades ut ganska snabbt och jag kunde beställa nya delar från Norvil.

På det hela taget är jag nöjd med If även om handläggningen initialt var strulig och drog ut på tiden. Känns ganska påfrestande och frustrerande att hålla på och jaga rätt folk i automatiserade telefonväxlar och sedan bara bli kopplade till underbetalda snorvalpar i något call-center som ändå inte kan svara på frågor. Men detta är ju inget unikt för If utan kanske snarare symptomatiskt för hela vårt samhälle idag. :roll:

totta05

Member
TACK FÖR TIPSET, om försäkringen hos Bilsport & MC. En sån blir det.
Ha en god sommar :)
Gjert M

Taylor

New member
totta05 skrev:
Jodå, jag är medlem sedan en vecka tillbaks. Förmodar du ville jag skulle maila privat men sitter på en publik dator...
Min privata mail är gjert.magnusson@telia.com

Aha, var det du? Ja dåså. Då är ju allt klart ju

tr5

New member
Bjarne Petersen skrev:
Jo, jag har varit tvungen att utnyttja If-försäkringen

Det där låter ju som normalt bemötande från försäkringsbolag. Mina erfarenheter begränsar sig i och för sig till totalt två gånger, när jag blivit påkörd sittande i bil.
Jag tyckte bara att attityden hos handläggaren, en kvinna som sades vara ansvarig för klubbförsäkringarna, verkade oroande. Hon sa uttryckligen att försäkringen är avsedd för fordon som inte körs utan mest står uppställda till prydnad. Jag såg för mitt inre ett slags remake av Kafkas "processen" korsat med Vonneguts "moment 22"
-Hur har er motorcykel kunnat få sådana skador när den står uppställd? Försäkringen gäller ju bara om ni inte kör ert fordon!

Man fick väl försöka med att den ramlat nerfrån piedestalen :lol: :lol:

Fast det verkar ju tack och lov funka ungefärsom det ska, det är nog bara jag som är paranoid.

Per G

New member
Jag besiktigade min cykel, fick den värderad (kostade 100 spänn) och tecknade If försäkring. Vad jag förstod så kunde man köra 500 mil men inte använda den som daglig transport till jobbet utan bara till nöjeskörninng.

/Per

A

Anonymous

Guest
Detta med att försäkringen är lite "luddig" borde kanske klargöras av vår försäkrings ansvarige i klubben?
Lägg ut vad som gäller under en särskild rubrik i forumet :)
Då kan alla som har frågor etc. lägga ett öga där innan frågan läggs ut under samma forums rubrik?

För de flesta är detta med försäkringar ett "aber" då det finns mycket finstilt att ta hänsyn till som de flesta missar vid jämförelser/ nyteckning
/ Håkan