Vilka verktyg har ni i packningen?

Per G

New member
Hejsan!
Jag har en nyligen inköpt 850 Commando Interstate -74. Det är en lågmilare (2.700) i bra orenoverat originalskick.

Behöver råd från er rutinerade Norton åkare. Vilka verktyg och reservdelar tar ni med er när ni ska ut och åka?

Jag har själv bara åkt nyare japanmaskiner (Suzuki wankel mm) och det enda man packade ner var stift, stiftnyckel och kedjespray vilket räckte bra för ett par tusen mil per säsong men förmodligen inte nu med en 33 år gammal maskin.

Alla tips är välkommna!

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Vilken bomb du kastat in i fotumet.

Den verktygslåda finns nog inte. det beror ju på vad som händer naturligtvis. Skall man långväga så kan det ju vara bra att kunna justera en eller två brytare på vägen, Insexnyckel 3/16 (4,85) för brytarlocket. såvida ingen har gjort om det till 5mm-nyckel. Sen brukar det ju kunna trula med det elektriska, då är det ju bra att ha ett par meter kabel med sig, helst med en förberedd krokodilklämma i båda ändar samt en avbitare. En extra likriktare, Batteriladdare. Billig ohm/volt-mätare. En hel däcks-slang, samt verktyg för slangbyte. Medelstor skiftnyckel, stjärna o spårmejsel,

Ja fyll på här under, det jag glömt!
 

Ilefjord

New member
Hejsan Per !
Gratulerar till ditt val av Hoj. Alltid kul när det går upp ett "liljeholmens" vad gäller engelska järn.
Har själv en Interstate 73:a , oxå en lågmilare.

Är i full färd med att packa cyckeln för färd till årsmötet nu i helgen 15-16-17 juni , på djulö camping, se mer info i senaste medlemmsbladet.
Där om någonstans,e det helt rätt att ställa din befogade fråga.
Där finns X antal gammla långfärdsrävar som har enormt mycket erfarenhet av just "bra att ha med sig".

Själv har jag en tendens att packa ner för mycket, oxå det e ett sorts garderande mot ev oplanerade stopp ute i ingenstans, men det kallas efter 33 års hojåkande för erfarenhet, har jag hört 8)

Själv åker jag aldrig utan :

En rulle najtråd med där tillhörande tång,
En rulle el-tape,
Ca,1-1,5 meter elkabel,
En liten ask med lite blandade elkontakter (honor o hanar,
Några blandade säkringar(som du har bruk av på just din hoj),
Någon liten behändig strömprovare,
En liten bit smärgelduk,
En extra brytarspets,
Lämpliga verktyg för att spänna kedjan med,
Ett par extra tändstift + stiftnyckel,
Ett par skruvnipplar till brustna Weijrar,
Har du några insexbultar ?
Punkaspray,
Plus div blandade verktyg.

Som du märker kan listan göras hur lång som helst, men ett tips är att försöka tänka sig in i olika "haverier".
Faktum e att är grejorna bara servade o smorda brukar det sällan hända större problem. (nock on wood) Hoppas vi ses på årsmötet där kan vi disskutera vidare. :D

M V H Jerry/
 

Per G

New member
He-he, det där med japs skrev jag för att få litet bättre respons, brukar ju hjälpa debatten att kasta in en liten fackla! Men å andra sidan, hur många japs är det som rullar efter 33 år?

Tackar för förslagen på vad som ska finnas nerpackat, får väl själv gå över maskinen och se vad som kan behöva skruvas fast eller loss och vilket verktyg som passar.
Material som kan användas för provisoriska rep är ju alltid bra att ha så att man kan ta sig en bit till.
Kanske en liten mc-batteriladdare kan vara bra om laddningen lägger av så kan man i alla fall ladda batteriet så att det går att åka en bit?
Har någon något smart specialverktyg som kan användas till många olika saker? Tänker tex på någon moddad nyckel med "rätt" böj för att passa för många saker.

Funderar på att komma till årsmötet men just nu (en vecka efter att ha ställt in en mc i garaget) kan det vara så att ens andra hälft tycker att "jag inte har lust" att åka på mc-möte :)
Får se hur läget ser ut när det närmar sig helgen.

Hälsningar,
Per
 

tr5

New member
Haknyckel, eller annat passande verktyg till avgasmuttrarna. Själv har jag en tillfilad Öhlinsdämpar-haknyckel.
Kanske inte så viktigt att ha med på kortare turer, men att hålla efter avgasmuttrarna på Commando är MYCKET viktigt innan de hinner vibrera sönder gängorna i toppen.
 
Silvertape och 5-56. Silvertape till allt som inte skall röra sig men ändå rör sig. 5-56 till allt som sitter fast när det egentligen skall röra sig...
 

Per G

New member
Tänkte sätta ihop en lista på samtliga förslag, kan vara bra att ha som kom-ihåg-lista att välja grejer från beroende på vart (hur långt) man ska åka.

Ingen som har med sig extra gas- och kopplingswire?
Hur gör ni med blyersättningsmedel?

Hälsningar,
Per
 

Ilefjord

New member
Tjeeeena Per !

Enligt den STORA motorguron ACKES MC, i sjöbo, (SKÅNE)
Har jag fått det eminenta tipset ...MOTOROLJA Vanlig hederlig MOTOROLJA , det har man ändå med sig en skvätt när man e ute på tur.

TVÅ KAPSYLER rakt ner i bensintanken, (INTERSTATE 24 lit)
Allså ca 1 kapsyl / 10 lit. 95 okt.
Hellre lite för mycket än för lite.

Funkar sk-t bra, har kört flera hundra mil på den "häxbrygden" :D
 
Ingen som har med sig extra gas- och kopplingswire?
Några skruvnipplar ryms i packningen. Dock har jag en känsla av att wirarna är av betydligt bättre kvalitet idag än på den gamla goda tiden. Tror det var tolv år sedan en wire brast för mig. Fibblade dit en skruvnippel som av ren lathet sedan blev sittande där flera år.
 

Per G

New member
1 kapsyl motorolja per 10 liter, ska testa det, men ryker det inte en hel del då? Det gör det kanske i alla fall :)

Någon som har listan på vad som ingår i originalverktygen, dvs dom som finns med hojen under vänstra kåpan?
Borde ju vara de mest användbara dimensionerna i alla fall. Kompletterar man det sedan med lämpliga reservdelar och fixgrejor typ narjtråd, silvertejp, 5-56 så borde man klara sig rätt bra.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Min checklista, vissa grejor tar jag inte alltid med mig, som tex laddare.


• Tändstift, Brytare (1 st), Tändspole, Tändkabel extra lång, (konding redan ok)
• Bromsvajer (beg i reserv)
• Litet skruv- mutter sortiment
• Slangklämmor
• Ståltråd, Silvertejp
• Elkablar + kopplingar + eltejp + tång + elschema
• Säkringar
• Trasor
• Tändstiftshylsa
• Liten ficklampa
• Plastspännband (3-4 st)
• Aceton + WD40 + Kedjespray + Punkteringssprej + Superlim
• tops + fint slippapper, trasor, papper
• Kombimejsel, Polygrip, Skiftnyckel liten + mellan, Insex för förgasare
• Multimeter med sladdar
• Regnställ, regnhandskar, tjocktröja, solglasögon
• Kopplingsvajer
• Gasvajer
• Batteriladdare, multimeter med sladdar,

/Per
 

camenius

Well-known member
Detta är en kul artikelidé! PO Boudin i 016 nämnde den för mig för flera år sedan, men jag har inte plockat upp den äni medlemsbladet. Kanske dags nu när jag kan slå er som redan skrivit här i "tåden", en signal inför nästa nummer i höst.

Jag är som vanligt extrem; angtingen inget alls eller väldigt många verktyg. Min fru påpekade näsvist en gång -när jag höll på att plocka garagets väggtavla ren på fasta nycklar med mera- att "sådant behöver du väl inte när Norton är så enormt tillförlitliga".

Vad jag svarade? Att jag är humanist och alltid tänker på att kunna hjälpa andra, förstås.
 

krister

Member
hej
Det var värst vad ni är välutrustade, jag har orginalverktygen plus någon extra liten skiftnyckel samt ett par skruvmejslar en tång och lite ståltråd i verktygslådan i övrigt så ingår en extra kopplingsvajer extra tändstift och ett par säkringar,kedjespray ingår liksom i hojen så den räknar jag inte som extra.Jag blir lite förvånad över inlägget om blyersättning är inte detta behandlat i en särkild tråd att det inte är nödvändigt med extra smörjning av ventiler i form av tillsatser ,redan på 50 talet såg Norton till att använda rostfria säten så det är bara att stoppa pengarna i andras fickor att använda dessa tillsattser. Jag höll på att glömma oljan ,medtagen mängd beroende på hur lång resan blir,men i dag är dom nya oljorna så bra att man kan hälla i vilken syntet som hellst från vilken mack som paseras under resans gång. I kväll när jag kommer hem skall jag kolla vilka verktyg som ingår i orginalverktygen och komplettera med ett foto

Krister
 

Kim

Administrator
Jag har en sats med "grund" verktyg i knarren, i övrigt förutsätter jag att den skall fungera.
 

Peter

Member
Inte mycket som behövs. Avgasmuttrarna drar jag fast ordentligt med förlängd nyckel och gängtejp för att få perfekt passning i gängorna, har aldrig lossnat på 11 år som jag haft hojen så den tunga nyckeln lämnar jag i garaget. En liten skiftnyckel, tändstiftnyckel och en Leatherman är vad jag har med. Och en liten bit vajer för att kunna rensa tomgångskanalerna som kan sätta igen sig vid grusvägskörning. Ett par reservsäkringar finns oxo med. Blyersättningsmedel?? Aldrig i min maskin, tankar V-power när jag kan. Jag litar inte på dessa häxbrygder. Enligt uppgift så kan slitaget efter blyfritt visa sig efter 5000 mil och då är det väl ändå dags för en översyn av toppen. Plockade av min efter +5000 mil och det var bara att slipa in ventilerna, inte mer slitage än förväntat alltså. Silvertejp och vulktejp är ju alltid bra att ha oavsett vad man kör.
 

Per G

New member
Fick i alla fall nytta av ståltråden, bra att ha när infästningen i ljuddämparen spricker/lossnar. Ett par varav ståltråd höll den där den skulle vara så att jag slapp hålla den på plats med foten :D

Fick med 2 nya ljuddämpare när jag köpte Commandon, nu kommer dom till användning.

/Per
 
Top