Vevhusvent på -73 commando.

Kim

Administrator
Tjena!
Jag har läst mycket om -73 Commandons vevhusvent, mest dåligt faktiskt.

Vad är det som gör den dålig? Bottendelen på min Commando har aldrig varit ur ramen och aldrig renoverad, min har gått 12000mil och går kanon!

Jag har heller inte upplevt några problem. En positiv sak är att om den våtsumpar så torrkickar jag 3ggr och tittar man ner i oljetanken så fylls den upp via vevhusventen och det är ju rätt smidigt!

Mvh Kim
 

krister

Member
Hej
jag har åxå kört sedan 72 med min combat och jag delar din uppfattning om vevhuset ,årsmodellerna före 72-73 var det ordnat så att vevhusventilationen togs ut via kamaxeln via en mekanisk styrd ventil som ordnade så att det blev ett undertryck i vevhuset men det problemet löste jag genom att sätta dit en backventil från Volvo:s vevhusventilation ,utan den ventilen så blev det någon form av självsvängning i ventilationen vid vissa varvtal ,det yppades som lite hård gång vid 4500 varv ungefär, den här ventilen har varit i drift i snart 20 år nu det var de första åren vi hade årsmöte i Läppe som jag monterade den. Att oljereturen är lite segare är nog ett teoretiskt problem för oss normalåkare ,att raceputtarna har synpunkter förstår jag efter som dom använder högre varvtal under kortare tid som gör att dom får mycket olja i vevhuset,jag har kollat på min Commando och det kan ta 15-20 mil landsväg innan oljenivån nått normal nivå ,orsaken till detta är att hålet till returen sitter längre bak i 72-73 års vevhus och med detta även lite högre upp om jag minns rätt ,ni som har skruvat mycket kan kanske lägga ytterligare info . Att sätta på en Volvoventil vill jag rekomendera till , det kostar inte många kronor och det är enkelt att sätta dit två slangnipplar och sedan klippa returslangen och montera med slangklämma ,kostnadseffektivt är ett bra uttyck i det här sammanhanget

Krister
 

krister

Member
hej det var ett område som den inte var lika "viril" på gasen, under och över området var den pigg och fin , det gick trögt kort sagt,efter bytet så blev den "kontrolerad " över hela registret
Krister
 

krister

Member
Hej
om jag inte minns helt fel så i och med införandet av det "nya Vevhueset" 1972 så tillkom en del förstärkningar b.l.a. runt ramlagren så på så vis blev det bättre än tidigare årsmodeller,även det stora sumpfiltret försvan dessa år,så jag åkte flera år helt utan filter ,förutom metallnätet i oljetanken så det kändes tryggt att muttrar och skruvar stannade kvar i oljetanken i alla fall
Krister
 

Kim

Administrator
Hehe.. Låter fint det där! :) Min går som sagt fint.. Inte så ofta jag behöver varva över 4000rpm

Du föressten.. du måste kolla din mail och dina PM!

Mvh Kim
 

Per G

New member
Intressant läsning det här, känns som att det kan bli en hel del tryck i vevhuset på en stor långslagig parallelltwin.
Jag har hört att det är en del som kör med någon form av "breather valve" tex finns det på Yamaha xs 650 som är litet och passar bra till commandon. Ska visst minska risken för oljeläckage, ge mjukare gång och någon hästkraft extra.
Någon som vet mera om detta?

Per
 

krister

Member
Hej
utan att surfa runt och kontrollera så är det nog samma sak som den backventil jag monterat ,den finns nog lite överallt på motorer beroende på hur olika tillverkare löst ventilationen ,backventilen ser till att det bildas ett vaccum i vevhuset som gör att det blir en lättere gång i motorn,i dragracing anväder en del till och med en pump för att erhålla vaccum men det är kanske överkurs på en Norton som går väldigt bra i orginalutförande

Krister
 
Top