Vevaxeltätning primärsidan på commando.

Kim

Administrator
Tjena!
Jag har haft en stor äcklig pöl med motorolja under hojen som jag hade längst in i garaget, gick ner och röjde upp en yta och backade idag bak hojen. Fick sanera med absorb så jag får bort oljan från golvet.

Under motorn är det kladdigt och hur äckligt som helst. Hittade först inte läckaget, sen plockade jag bort pluggen i primären då jag misstänkte vevaxeltätningen på primärsidan efter lite tips, där rann det ur svart olja så nu är felet konstaterat och den skall bytas.

Måtten på packboxen är i tum och som följer: 1 3/16 X 1 3/4 X 3/16
Tänkte att nån säkert har nytta av måtten som jag letade fram.

Kommer börja med att lyfta kåpan och plocka isär hela primären, det gör inte så mycket, ska ändå plocka bort växellådan och så tänkte jag byta kedjedrev så det "passar" att det vart ett fel till.

Kommer försöka dokumentera hela jobbet med bytet av packboxen.


Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Har nu plockat av primärkåpan. Generator och koppling dryper av olja, blir att städa ordentligt där innanför. Har även dragit oljepluggen på botten av motorn, så nu rinner all olja i vevhuset ur så det slipper slabba när jag sen ska riva bort packboxen.

Nu behöver jag läsa på lite hur man river kopplingen på Norton.


Mvh Kim
 

Commanditen

New member
Lätt att fixa verktyg. Jag tog bult som passade i axeln och en hållare för mätarna sen nån distans och några brickor samt en bit järn med hål att lägga mellan distans och mätarkopp. Sen är det bara att skruva på bulten och kopplingen trycks ihop för att sen pilla bort säkringsringen.
 

Kim

Administrator
Ahh, så kan man ju göra med! Verktyg till detta finns bara några km härifrån, så jag lånar dom så slipper jag göra special! :)

Men tack för tipset!
 

Kim

Administrator
Sådär, kopplingsfjäderplattan borttagen och rotorn demonterad, nu är dreven och bakre kåpan kvar att demontera.

Beställde även en vevaxeltätning på momentum i Eskilstuna idag.


Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Nu är hela primären loss och lådan är loss, men jag lyckas inte vrida lådan så jag får ur den ur ramen, funderar på att renovera den på plats istället, men skulle velat ha grejerna på arbetsbänken.

Upptäckte att det var tur att jag spanade in där bakom, kedjedrevet sitter löst och glappar fram och tillbaka på axeln, vi får se om axeln fått någon skada eller hur det ser ut.

Mvh Kim
 

tr5

New member
Kim skrev:
Nu är hela primären loss och lådan är loss, men jag lyckas inte vrida lådan så jag får ur den ur ramen
Jag höll på och lirkade i "timmar" lossade motorn lite från plåtarna så den kunde röra sig. Lirkade hit och dit men det kändes helt omöjligt. Så helt plötsligt gled lådan ut, utan att jag riktigt fattade hur. Att få dit den igen var fortfarande lite krångligt men lättare. Detta var på en 750 Roadster -71 utan centralstöd.
 

Per G

New member
Kim,

Det verkar som att det var hög tid för en "stor service"
Till och med en Norton behöver det ibland :)

Per
 

Kim

Administrator
Tr5, hehe.. Den sitter bergfast i det undre fästet, den vickar framåt och bakåt, men inte så mycket mer, men det blir väl som för dig antar jag.. ;)

Per G, Ja det är tydligt att den behöver lite kramar och kärlek. :)
 
Top