Varvräknare, elektrisk

Commanditen

New member
Jag har inga mätare på min Commando -71. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av de mätare man kan köpa som drivs via signal från tändningen. Egentligen borde en varvräknare av detta slag räcka alldeles utmärkt och det enda man behöver ha koll på är vilket varv, på högsta växeln, som motsvarar en viss hastighet.

MVH

Staffan
 

AndersA

Member
Har en elektronisk varvräknare från Mick Hemmings för ca 1500:- och en cykeldator från Clas Ohlson 150:-. Fungerar bra bägge två.
 

Nortti

Member
Har själv en oanvänd mekanisk varvräknare liggande i någon låda. Vill minnas att det är en "DomiRacer". Hade funderingar på att montera den på Commandon men är osäker på utväxlingen, ifall det är tänkt till någon äldre modell (Dominator?)

Frågan är vad skall vara för utväxling för att passa till Commandon?

Vad gäller elektronisk varvräknare så bör det går det att modifiera en bilmätare ifall den inte är alltför avancerad. Testade med en billig från Biltema, ersatte motståndet för "4-cylindrar" med en potentiometer och justerade in... DÄREMOT har jag inget minne av hur exakt visningen blev. Ifall det är av intresse så kunde jag koppla upp den mot min testrigg, ifall jag inte har slängt mätaren.

PS hur det fungerar med + jordat har jag inte funderat över
 

Nortti

Member
Bump.

Vad är det för skillnad på varvräknarutväxlingen mellan Commando och äldre.

Känns som om jag kunde gott avyttra min DomiRacer varväknare ifall jag inte kan anpassa den till Commandon. Hyllvärmare har jag gott om.

126_DomiRacer_1.jpg
 
Köpte mig en sådan här billig varvräknare från Feltema för att testa lite på skoj:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Varvraknare-32241/

Den skall funka på tvåcylindriga motorer men jag behöver någon form av signalsensor att fästa på tändkabeln. Var hittar man det?
 

Nortti

Member
Vanligtvis kopplas det ju till minus på tändspolen. Men utan att ha tänkt desto vidare så förutsätter ja att det bli problem med + jordat system...
 
Jag har minusjord på mitt nya fina elsystem så det är inget problem. Jo, jag drog signalsladden enligt instruktion till minuspolen på tändspolen. Varvräknarnålen rör sig upp till 900 varv men sedan händer det inte mer. Det är klart, instrumentet kan ju vara sönder. Det är trots allt köpt på Feltema. För 200 spänn har man inga jätteförväntningar.

Kan någon av dessa sensorer användas tro?

http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc-customzing-tuning/motogadget/accessories/tachometergivare-m5-reed-kontakt

http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc-customzing-tuning/motogadget/accessories/givare-m8-induktiv
 

Nortti

Member
Naturligtvis har du då ställt in varvräknare för 2 cylindrar!? Vad har du för tändsystem och tändspole(-ar)?
 
Jepp, jag ställde omkopplaren på baksidan i läget för två cyllar.

Jag har elektroniskt tändsystem, ett sådant här:

9_007ign_3.jpg


Jag har en dubbelspole, en sådan här:

http://www.bikeparts.se/produkter/custom-chopper-delar/elektriskt-tandning/tandning-harley/tandspole-12v-dubbel-harley.html
 

camenius

Well-known member
vidar hjelm johansen skrev:
Hei
Se her. mye snadder....

http://puca.co/


Vidar
Att mätarna var fina såg jag på Orust. Tyvärr är svenska kronan lite mindre värd än den norska, så det pris du sa till mig gäller för norrmän. Inte svenskar. I SEK blir det drygt 2 000 kronor. :(
Jag som hade tänkt köpa hastighetsmätare och varvräknare till både min Atlas och Commando, anar nu att jag avstår.
 
Nortti skrev:
Naturligtvis har du då ställt in varvräknare för 2 cylindrar!?

Jag testade att ställa omkopplaren i de andra lägena och i läget för åtta cylindrar började faktiskt nålen röra sig någorlunda rimligt. Helt ok för mina syften.

Lägena är markerade med en simpel klisterlapp på baksidan. Det kan ju helt enkelt vara så att Feltema har satt lappen upp och ner. :?
 

jl04279

New member
Jag köpte en på bikeline för ca 700, den verkar funka, men jag har bara provstartat än. För se hur den klarar vibrationerna.
 
Top